Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Advertisements

ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Arbetsgivarens ansvar regleras i lag & föreskrifter
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Psykologenheten och Recure Rehab enheter inom
Långsiktig beteendeinriktad behandling för livsstilsförändringar
Helena Millkvist Hand- och plastikkirurgiska kliniken Norrlands universitetssjukhus arbetsterapeut / koordinator.
Sjukskrivningsmiljarden
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Vems ansvar? vad kan vi göra?
SAM Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom KBT Samordnare vid Arbetsmarknadsenheten.
Rehabiliteringsgarantin
Vad menar vi med begreppet behov?
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Försäkringskassans roll i samverkan
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
AME/EMS Samverkansuppdraget Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Samarbete med Försäkringskassan
Sjukskrivning och rehabilitering
Att arbeta som koordinator på en vårdcentral i Norrbotten
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Kartläggning av Patientens Väg I Tidig Samordning Start kartläggning Aktivitet Patientens kontakter och behandlingar Ärendets arbetsgång Händelseinformation.
AT-läkarutbildning augusti 2015 PHL Samordning - hur arbetar vi? Försäkringskassan Småland Nordväst Åsa Smedberg Personlig handläggare samordning.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Anders Johansson ST-läkare, teamledare Malin Lithberg, distriktssköterska Lisbeth Axell, KBT-terapeut Charlotte Gyllensten, enhetschef ETAPP Effektivare.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Tjänsteresa för iKBT Västerbotten. Kontakt 1177.se Kontakt enhet Bedömning Läkare/ psykolog Remittera patient Bedöma/informera/ komma överens med patient.
Region Östergötland Rehabsamordnare Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Välkomna! Samordningsförbundet Botkyrka Samordningsförbundet Huddinge, HUSAM.
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
”Miljarden” & ”Garantin” Miljarden, Start 2006 Minska ohälsotalet Flera projekt pågår Överenskommelse Garantin, Start Lätt & medelsvår.
Rehabkoordinator i Göteborg och Södra Bohuslän Sofia Wedham, processledare
Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.
Upprop för ett friskare Tidaholm Tidig samverkan i rehabiliteringsarbetet.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Mobiliseringsinitiativet för att förebygga sjukfrånvaro 1 Mobiliseringsinitiativet.
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Neurorehabilitering i Primärvården
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid
Samtalsterapeut direkt
Tidiga insatser för att förebygga och förkorta sjukskrivningar
Arbetslivsinriktad rehabilitering AGS-KL Rehabilitering
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Försäkringsmedicinsk definition
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Centrum för Förberedande Arbetsträning
UTKAST Rehabsamtal med arbetstagare
Rehabiliteringskoordinering
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Rehabiliteringskoordinering
Kartläggning av Patientens Väg I Tidig Samordning
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Kunskapsdialog den 9 november 2018 Konferens Kapitel 8
Försäkringsmedicin Hälsovalsråd Pia Ahlström, Caisa Hedlund
Läkarintyg för sjukpenning
Rehabkoordinator Försäkringsmedicinsk utbildning, , Annika Landewall, Rehabkoordinator, Kardiologkliniken ViN.
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Flyktingbarnmottagningen Göteborg
Presentationens avskrift:

Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa Annika Landewall Rehabkoordinator/distriktssköterska/KBT-steg 1 Ljungsbro vårdcentral 2018 – 04 - 10

Triageras direkt till REKO Vet arbetsgivaren om orsaken? Sjuksköterska i tele-q ber pat berätta för sin arbetsgivare innan tid bokas till REKO. Om pat ej vill kontakta chef ges teltid till REKO. Arbetsrelaterade orsaker triageras direkt till REKO från telefonrådgivningen Telefonbokningar bokas oftast samma dag! Vid behov av läkarinsatser/andra professioner kopplar REKO in dessa utifrån de specifika behov som patienten har, exempelvis läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog, annat

Samverka med arbetsgivaren! Viktigt med tidig samverkan för återgång till arbetet. Arbetsgivare kontaktas oftast samma dag av patient/REKO. Pat lämnar sitt samtycke till att arbetsgivaren kontaktas och vad REKO får ge för information. Viktigt att boka flerpartsmöte. Arbetsgivaren kan ofta anpassa och har ett rehabiliteringsansvar vilket REKO ofta tar upp med arbetsgivaren.

Arbetsgivaren tar beslut om företagshälsovård (FH) ska anlitas. Vården kan aldrig hänvisa patienten till FH. Hänvisa alltid till arbetsgivaren.

Tidig kontakt med patienter som uppger att de lider av arbetsrelaterad ohälsa Vad är problemet? Annat, social belastning, droger/alkohol? Trivsel på arbetet? Hot, mobbning, mm? Kost, motion? Kontakt med fack, AG, FH, annat? Berättat för AG? Vill patienten vara kvar på arbetet? Ekonomi/karens hos A-kassa Motivation (är arbetet en positiv eller negativ upplevelse)?

Flödesschema/Triagering/Rehabprocess vid Ljungsbro Vårdcentral Sjukgymnast, Arbetsterapeut, Samtalsbehandlare, SSK/USK-dietist mottagningar Patient Ingång Rådgivning egenvård Akutteam ssk bedömning ev Läkartid, bedömning, beslut Call-me Bedömning Remiss till specialistklinik Rehabkoordinator uppdrag: Tidig kontakt med patient, Samtycke, kartläggnings-samtal ev blodprover, kolla upp vad har skett medicinskt? Riskfaktorer? Kontaktar Arbetsgivare, AF, FK Socialförvaltning, m fl. Ta fram sjukskrivningsstatistik , informera medarbetare, stödfunktion till medarbetare och chef. Pat får information om att sjukskrivning är en behandling och att sjukskrivning ger tid till patientens rehabilitering Vid Läkarintyg/sjukskrivning: Eventuellt flerparts-avstämningsmöte i sjukskrivningsprocessen (Rehabkoordinator bokar med externa aktörer) Läkaruppföljning beslut Sjuk-aktivitets- ersättning EX på remiss er : Fysisk aktivitet MMR/Stress-hanteringsgrupp rörelse /hälsa, samtalsbehandling MMR/Neurorehab mfl Resursteam: Arbetsterapeut (aktivitets- kognitiv bedömning/Sjukgymnast: (funktionsbed/ Lintonscreening). Behandlande läkare Rehab-koordinator. Rehabplan upprättas utifrån individens behov. Uppföljning och planering sker återkommande i samråd med sjukskrivande läkare om pat är sjukskriven. Om förebyggande åtgärder sker har pat kontakt med Rehabkoordinator (övr behandlare) . Sjukskrivning upphör 3

Genushanden Tänk tvärtom! Det är lätt att ha ”genusglasögonen” på sig! Ställ samma frågor till män och kvinnor!

Genushanden https://www.youtube.com/watch?v=p5ad-mFi784 ”I sjukvården ska bemötande, kommunikation och service ges utifrån alla människors lika värde och individuella förutsättningar och behov – inte utifrån bemötarens föreställningar.” - TÄNK TVÄRTOM!

https://www.youtube.com/watch?v=p5ad-mFi784