Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kundundersökning mars 2010
Advertisements

Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Kundundersökning juli 2013
Kundundersökning juli 2013
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Hemavan - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Enkätresultat för Förskolan
Tyresö kommun Dalskolan - Föräldrar Åk 8
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Tyresö kommun Strandpärlan - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Tyresö förskola - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Förskolan Cassiopeja - Föräldrar Förskola
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Tyresö kommun Rotvik - Föräldrar Förskola
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Enkät i gymnasieskolan 2015
Akademikerförbundet SSR
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Gymnasieundersökningen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: T30/40 Stockholm-Luleå

Innehållsförteckning Bakgrund och syfte – s. 3 Metodbeskrivning – s. 4 Klassificering av indexnivåer – s. 5 Prioriteringsanalys – s. 6 Sammanfattning – prioriteringslista – s. 7 Resultat – s. 8-28

Bakgrund och syfte Trafikverket genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Trafikverket. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Trafikverket upphandlade trafiken. 2016 års kundundersökning har genomförts på totalt 30 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 8 buss-, 7 flyg-, 11 dagtåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer.

Metodbeskrivning Fältarbetet för Trafikverkets kundundersökning 2016 genomfördes i mars. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Stockholm-Luleå samt Luleå-Stockholm Antal mätta turer på sträckan: 6 st. Antal utdelade enkäter: 306 st. Antal insamlade enkäter: 259 st. Svarsfrekvens: 84,6% Bortfall: 15,4% Resultaten har viktats mot antalet avgångar under en vecka (vardag respektive helg).

Klassificering av indexnivåer På betygsfrågorna får respondenterna ge betyg mellan 1-7, där: 1=lägsta betyg och 7=högsta betyg För samtliga betygsfrågor beräknas ett index mellan 0 och 100 där: Index 100 = högsta betyg (7) Index 0 = lägsta betyg (1) Index beräknas enligt följande formel: Index klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dåligt 55 – 60 = dåligt 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Index = (Medelvärde – 1) x (100/6)

Prioriteringsanalys Var ger en förbättring störst effekt? Markör har gjort en statistisk analys på undersökningssvaren och den analysen talar om vad som påverkar helhetsbetyget, och var en förbättring ger störst effekt. Kort sagt: vad som SJ AB kan prioritera och arbeta med för att få nöjdare kunder. Det är inte alltid de områden som får sämst betyg som är de viktigaste. Vissa områden kan vara tillåtet att prestera sämre på, det är inte dessa som påverkar den totala nöjdheten mest. Andra områden är däremot helt avgörande för att kunderna ska vara nöjda. Det gäller att fokusera på de områden som verkligen påverkar och styr, och det talar en prioriteringsanalys om. Vad påverkar helhetsbetyget? Var ger en förbättring störst effekt? Vad ska SJ AB prioritera?

Sammanfattning - Prioriteringslista Kvalitet på mat ombord 0,53 55 23,7 Utbud av mat ombord 0,39 51 18,8 Bekväma sittplatser 0,47 66 16,1 Behaglig temperatur 71 13,3 Prisvärd biljett 0,26 61 10,2 Tidhållningen 0,52 83 8,6 Välstädat 0,41 79 Tryggt och säkert att resa 0,48 82 Tydlig information skyltningen ombord 0,36 77 8,1 Enkelt att resa med bagage 0,22 68 7,2 Tydlig information från personalen 7,0 Tydlig information på terminalen 0,27 5,7 Serviceinriktad personal 0,34 85 5,0 Enkelt att boka biljetter 0,23 84 3,7 Enkelt att stiga ombord 0,20 3,1 Enkelt att hämta ut biljetter 0,05 91 0,5 Åtgärda Bevaka Bevara Prioritering skapas genom att kombinera ett viktighetsmått med index. Åtgärdspoängen räknas ut via följande formel: viktighet * (100 - index) De områden som får högst åtgärdspoäng är de som skulle kunna prioriteras för att öka kundnöjdheten.

Resultat

Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund? Wifi Att använda nyare vagnar Bättre mat

Jag är nöjd med tidhållningen på den här tågresan. Det är bekväma sittplatser ombord på det här tåget. Det är behaglig temperatur i vagnen. Det är välstädat i vagnen. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på stationen för att jag ska få den information jag behöver om min resa.

Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta tåg. Det är enkelt att resa med bagage på det här tåget. Det var enkelt att stiga ombord på det här tåget. Det var enkelt att boka biljetten till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetten till den här resan.

Biljetten till denna resa är prisvärd. Vad anser du om utbudet av mat ombord på detta tåg? Vad anser du om kvaliteten på maten ombord på detta tåg? Vilka förväntningar hade du på denna tågresa? Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna tågresa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna tåglinje?

Vilka förväntningar hade du på denna tågresa?

Det var enkelt att boka biljetten till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetten till den här resan.

Det finns tydlig information på stationen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. Det var enkelt att stiga ombord på det här tåget.

Det är enkelt att resa med bagage på det här tåget. Det är bekväma sittplatser/sovplatser på det här tåget.

Det är behaglig temperatur i vagnen. Det är välstädat i vagnen.

Personalen ombord är serviceinriktad. Informationen från personalen ombord är tydlig.

Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Biljetten till denna resa är prisvärd.

Det känns tryggt och säkert att resa med detta tåg. Jag är nöjd med tidhållningen på den här tågresan.

Vad anser du om utbudet av mat ombord på detta tåg? Vad anser du om kvaliteten på maten ombord på detta tåg?

Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna tågresa?

Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna tåglinje?

Önskar du att avgångstiden på den resa du nu gör skulle varit en annan? JA TIDIGARE SENARE

Vilket är ditt huvudsakliga syfte med den här resan?

Hur ofta reser du med den här tåglinjen?

Vilken är den viktigaste anledningen till att du väljer att resa just med denna tåglinje?

Resenärernas kön och ålder 2014: 2015: 2016: