Svensk Fjärrvärmes Värmemarknadsdag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Om Prisdialogen Vad är Prisdialogen? Syftet med Prisdialogen Hur fungerar Prisdialogen? Kriterier för att beviljas inträde •Samrådsprocessen år 1 •Prisändringsmodellen.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Den nya avfallslagen / avfallstransporter
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nya miljöprövningsdelegationer
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Hearing fjärrvärme Stockholm
Tre kritiska situationer
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reglerat tillträde till fjärrvärmenäten - Vilka möjligheter och hot finns med ett reglerat tillträde.
Välkommen till kundmötet 2011
Referensgruppsmöte prisförändringsprövning 30 Oktober 2012.
DG COMP Case nr Swedish interconnectors SvK:s åtaganden – Interim lösning Roger Kearsley
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Lantmäteriets roll vid Bredband på landsbygden Samverkan mellan grannar och rätten att gräva ner en kabel Sara Andersson Byt ut NN mot namnet.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Tre kritiska situationer
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Inköpsrutiner.
Rubrik Datum och namn Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot
Länk till kommersialisering i försörjningssektorn
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Modell för Utveckling av ledningssystem
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Svenska Kraftnäts Avtalsöversyn Nät
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
bakgrund HSBs uppdrag är att skapa det goda boendet.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Energieffektivisering i fastigheter Mål i budgeten Preliminär nulägesanalys; vad har gjorts och av vem Energiingenjör som projektledare Handlingsplan Inte.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Välkommen till 2013 års kundmöte. Mötesordning O Information om Mark Kraftvärme O Resultat 2012 O REKO fjärrvärme O Nya taxor 2014 O Kundundersökning.
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
PRISÄNDRINGS- PRÖVNING AV FJÄRRVÄRME REINHOLD LENNEBO STOCKHOLM
Informationsmöte Näshultagården
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Kriterier för vattenråd & kustvattenråd  Definition Ett vattenråd – är en frivillig sammanslutning av intressenter inom vattenrådsområdet, som gemensamt.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
REKO-fjärrvärme. INFORMATIONSMÖTE FJÄRRVÄRME DAGORDNING:  REKO  Presentation bolaget  Ekonomi, taxeförslag 2016  Aktuella frågor Informationsmötet.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Förnybar värme och SGBC-engagemang Mats Fredrikson
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Kontrollbesök och tillsyn Rättigheter och skyldigheter för dig som lantbrukare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Nätverksträff energieffektivisering Per Holm
Utbildningsutredningen Glesbygdsklubben
Kommunal synpunktshantering
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
”Valberednings- seminarium”
Enkät i gymnasieskolan 2015
Upphandlingssamverkan 2.0
”Stärkt ställning för hyresgäster” SOU 2017:33
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Svensk Fjärrvärmes Värmemarknadsdag 2005-01-18 Reko Fjärrvärme –vad är det? Lennart Berndtsson HSB Riksförbund Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Fjärrvärme – alltid en ”het” fråga för kunderna Uppvärmningen står för den största driftkostnadsposten Ändrade förutsättningar på värmemark-naden påverkar relationerna mellan fjärrvärmeleverantörer och –kunder Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Det fanns problem redan vid starten Under fjärrvärmens första decennium - 1950-talet - ifrågasatte Hyresgästernas Riksförbund om det var så lämpligt att fastighetsägarna övergick till fjärrvärme I Karlstad, där fjärrvärmen kan sägas ha ”sin vagga”, fick en tvist om fjärrvärme-taxan mellan hyresgästerna och kommu-nen lösas med skiljedom Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

De första ”spelreglerna” Samverkan på riksplanet mellan de kommunala fjärrvärmeleverantörerna och kundföreträdare inleddes 1958 då ”Riktprisöverenskommelsen” tecknades av : Värmeverksföreningen, Hyresgästernas Riksförbund och Sveriges Fastighetsägareförbund Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Fjärrvärmen - det självklara uppvärm-ningsalternativet fram till energikrisen Eldningsoljan var det enda alternativet till fjärrvärme ”Riktprisöverenskommelsen” garanterade att fjärrvärmen alltid var billigare än oljeeldning Enligt kommunallagen gällde Likställighetsprincipen Självkostnadsprincipen Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Energi-Sverige förändrades Under 1970-talets energikriser när oljan blev dyr kom andra prisvärda uppvärmnings-alternativ: Elpannor Värmepumpar Biobränslen Under 1980-talet blev åter oljan billigare, men alternativen hade kommit för att stanna Alternativkostnadsprissättning i förhållande till eldningsolja ersattes av självkostnadstaxor Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Det blev dags att se över riktpris-överenskommelsen ÖR-gruppen, bildad 1985, fick denna uppgift. Ledamöter från Värmeverksföreningen HSB Riksförbund Hyresgästernas Riksförbund Riksbyggen SABO Sveriges Fastighetsägareförbund Kostnader för alternativen togs fram av Statens Institut för byggnadsforskning Man lyckades inte komma överens om nya riktpriser Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Värmemarknadskommittén ersatte ÖR-gruppen 1989 bildades ”Värmemarknadskommittén”, VMK, med samma sammansättning som ÖR-gruppen: Värmeverksföreningen HSB Riksförbund Hyresgästernas Riksförbund Riksbyggen SABO Sveriges Fastighetsägareförbund Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

VMKs uppgifter Handlägga frågor av gemensamt intresse inom fjärrvärmeområdet Ta fram centrala rekommendationer för fjärrvärmeleveranser Utgöra tvistlösningsorgan för lokala frågor Att slutföra ÖR-gruppens uppgift att få en ny riktprisöverenskommelse Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Kundernas ”skyddsnät” försvann under 90-talet Det blev aldrig någon ny riktpris-överenskommelse. Värmeverksföreningen sade upp den gamla Riktprisöverenskommelsen 1994-01-01 med hänvisning till Konkurrensverkets synpunkter Fjärrvärmen avreglerades 1996 och kommunallagens självkostnads- och likställighetsprinciper gäller inte längre Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Vad har VMK gjort? Tvistlösning i lokala ärenden i mycket liten omfattning Centrala rekommendationer: Avgiftsbestämmelser Allmänna avtalsvillkor Kontraktshandlingar Allmänna avtalsvillor Tekniska bestämmelser Definitioner och förklaringar Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Kunderna ifrågasatte nyttan med VMK VMK gick på ”sparlåga” under 90-talet. Inga möten mellan april 1995 och januari 2001 Avregleringen av fjärrvärmen blev en anledning att inte VMK avvecklades ”Nystart” 2001. Kunderna ville ha VMK som ett forum för prövning av fjärr-värmeprisers skälighet Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

VMK idag Kjell Andersson, Sundsvall Energi, ordf. Ola Alterå, Svensk Fjärrvärme Karl-Gunnar Andersson, Mälarenergi Adam Lindroth, Fortum Lars Agelin, Mariestad Töreboda Energi Lennart Berndtsson, HSB, vice ordf. Gunnar Wiberg, SABO Stig Lander, Riksbyggen Anders Mattsson, Hyresgästföreningen Bengt Wånggren, Fastighetsägarna Peter Dahl, Svensk Fjärrvärme, sekr Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Vad får fjärrvärmen kosta? ”Vad kostar värmen?” ett datorverktyg för att beräkna uppvärmningskostnaderna på de lokala värmemarknaderna VMK diskuterar med STEM för att göra programmet lätt tillgängligt för leverantörer och kunder Hur ska man med bl a ”Vad kostar värmen” som verktyg kunna skälighetsbedöma fjärrvärmepriserna? Hur ska VMK kunna ta fram bindande åtaganden för hur Svensk Fjärrvärmes medlemmar ska ta betalt för fjärrvärmen? Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

”Kris” i VMK julen 2002 VMK ”som katten kring den heta gröten” Bostadsorganisationerna deklarerade, att en meningsfull överenskommelse angående prissättningen måste bygga på långtgående och seriösa åtaganden från fjärrvärmeleverantörerna. Alternativet är en statlig prisreglering VMK beslöt att undersöka förutsättningar-na för ett system med ”certifiering” av fjärrvärmeföretag, som inkluderar skälig-hetsprövning av priset Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Arbetsgrupp 1 (styrgrupp) Principiella riktlinjer Peter Dahl, Svensk Fjärrvärme Adam Lindroth, Fortum Karl-Gunnar Andersson, Mälarenergi Stig Lander, Riksbyggen Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Arbetsgrupp 2 Nyckeltal Adam Lindroth, Fortum Jan Kroppegård, Sundsvall Energi Anders Mattsson, Hyresgästföreningen Gunnar Wiberg SABO Carlöfs Consulting AB Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Arbetsgrupp 3 System, rutiner Karl-Gunnar Andersson, Mälarenergi Lars Vestergren, Vattenfall Stig Lander, Riksbyggen Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

”Kris ” i VMK julen 2003 Förslag till kvalitetssystem för fjärrvärme-leverantörer klart hösten 2003 En av bostadsorganisationerna ville avvakta med kvalitetssystemet till dess den statliga Fjärrvärmeutredningen var klar Prisprövningen ett problem, vid förankringen inom Svensk Fjärrvärme VMK beslöt att skjuta upp förankringen av kvalitetssystemet men under tiden arbeta vidare med systemet Prisprövningen lyftes ur kvalitetssystemet Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Hur var prisprövningen tänkt? Fjärrvärmeföretagen har rätt att sätta priset men ska kunna motivera priset för kunderna Ett kundforum ska ha möjlighet att yttra sig innan man tar beslut om prisförändring Om fjärrvärmeleverantör och kundforum inte blir överens om prisets skälighet lyfts frågan till en prövningsinstans Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Prisprövningen kan komma att åter lyftas in i kvalitetssystemet Kvalitetssystemet ska vara ”levande” Om inte Fjärrvärmeutredningen resulterar i tillräckligt skydd mot oskälig prissättning kompletteras kraven inom kvalitetssystemet med krav på prisprövning En förhoppning är att kvalitetssystemet och statlig reglering ska komplettera varandra så att fjärrvärmekunderna äntligen får det skydd som man har eftersträvat i många år Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Idén med REKO Fjärrvärme Normer för ”justa” fjärrvärme-leverantörer Tvister ska kunna hanteras Sanktionsmöjligheter mot företag som ej uppfyller normerna Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Vad är REKO Fjärrvärme? Värmemarknadskommitténs system för kvalitetsmärkning av fjärrvärmeleverantörer Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Syfte med REKO Fjärrvärme …att stärka och trygga kundernas ställning och att utveckla relatio-nerna mellan leverantörer och kunder med fokus på öppenhet, jämförbarhet och förtroende Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

REKO Fjärrvärme Öppenhet Fjärrvärmeleverantörernas redovisning ska vara sådan att kunderna kan göra goda bedömningar av verksamheten och produkterna REKO Fjärrvärme Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

REKO Fjärrvärme Öppenhet - Krav Ekonomisk särredovisning av fjärrvärmeverksamhet – varje juridisk enhet för sig Verksamhetsgenomlysning genom årlig information enligt mall Miljöredovisning av utsläpp, miljöledningssysem m m REKO Fjärrvärme Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

REKO Fjärrvärme Jämförbarhet Jämförelse med lokala uppvärm-ningsalternativ och andra fjärvärme-leverantörers priser ska göra det möjligt för kunderna att bedöma prisernas skälighet REKO Fjärrvärme Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

REKO Fjärrvärme Jämförbarhet - Krav Avtal Normalprislista Prisförändringar Delleveranser Anslutning till fjärrvärme REKO Fjärrvärme Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Normalprislista (enkel, jämförbar, offentlig, förankrad) Offentliga prislistor med samtliga prisvillkor för normala fjärrvärme-leveranser Samma normalprislista gäller för alla kunder inom samma kategori i ett fjärrvärmenät Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Ej oftare än en gång per år helst vid årsskifte’ Prisförändringar Ej oftare än en gång per år helst vid årsskifte’ Informera senast 60 dagar före ikraftträdande Inbjuda till informationsmöte för att få kundernas synpunkter Avsteg om prisförändringen kan motiveras av externa faktorer. Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Fjärrvärmeleverantören ska offerera delleveranser, om kunden inte öns- kar köpa hela sitt uppvärmnings- behov Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Förtroende Kunderna ska känna förtroende för fjärrvärmeleverantörerna, deras verksamhet och produkter Fjärrvärmeleverantörerna ska känna förtroende för att kundernas bedömningar sker på grunderna för REKO Fjärrvärme Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Minst ett årligt informationsmöte Förtroende - Krav Minst ett årligt informationsmöte Fjärrvärmeleverantören verkar för att lokala kundforum bildas och åtar sig att föra kontinuerlig dialog med dessa Rutiner för behandling av synpunkter från kunderna Kvalitetspåverkande störningar Etikfrågor Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Verksamhetsgenomlysningen Fjärrvärmeleverantören ägare,finansiell ställning, storlek, kundstruktur Marknad Samverkan med kunder, prisförändringar Distribution Nätets utformning, effektivitet Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Verksamhetsgenomlysningen Produktion Produktionskostnader och bränslemix Miljö Policy, utsläpp, certifikat Framtid Framtids- och utvecklingsplaner på 3 – 5 års sikt Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Systemet för REKO Fjärrvärme VMK äger, förvaltar och utvecklar Informationsmötet Information och diskussion Kundforum Lokalt forum med kunder eller av kunder utsedda företrädare Kvalitetsnämnden Prövar/avgör inträde och efterlevnad Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Kvalitetsnämnden för REKO Fjärrvärme En ledamot från kundsidan och en ersättare En ledamot från fjärrvärmeleveran-törssidan och en ersättare En opartisk ordförande VMK utser ledamöterna Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

”REKO Fjärrvärmemärket”? Hur får man ”REKO Fjärrvärmemärket”? Ansökan till VMK VMK bekräftar och lämnar över till Kvalitetsnämnden Kvalitetsnämnden ska senast tre månader efter ansökan tilldela REKO Fjärrvärmemärket meddela på vilka punkter fjärvärme-leverantören inte uppfyller kraven Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Anmälan från kunder till VMK Enskild eller gemensam anmälan Prövningsrätt för händelser som inte är äldre än 12 månader Fjärrvärmeleverantören ska lämna redogörelse Kvalitetsnämnden granskar och avgör Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

Utlåtandet publiceras Om Kvalitetsnämnden anser att leve-rantören inte längre uppfyller kraven Utlåtandet publiceras Leverantören får en tidsfrist för att åtgärda bristerna Om man inte åtgärdar bristerna återtas REKO Fjärrvärmemärket Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19

I DRIFT VÅREN 2005(?) Vad är REKO Fjärrvärme? Värmemarknadskommitténs system för kvalitetsmärkning av fjärrvärmeleverantörer I DRIFT VÅREN 2005(?) Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 2018-09-19