Helena Stigson, Folksam
Koppla körstil till försäkringspremie: Grönt ljus Kan körstil länkad till premie ändra körbeteendet och därmed sänka olycksrisken samt minska miljöpåverkan?
Grönt Ljus – ISA (Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet) med incitament för sänkt hastighet Ett samarbete mellan fyra parter; Folksam, SalusAnsvar, MHF och Trafikverket Gemensamt intresse för ökad trafiksäkerhet Syftet med Grönt Ljus var att utvärdera om en ny sorts bilförsäkring kan stimulera till en säkrare körstil och sänkta hastigheter MHF - initiativtagare till Grönt Ljus då de ville erbjuda sina ansvarfulla medlemmar en billigare bilförsäkring. SalusAnsvar - Försäkrar MHFs medlemmar. Folksam - har haft huvudansvaret för såväl projektledning som forskningsansvar. Trafikverket - Har fått i uppdrag att halvera antalet döda i trafiken fram till år 2020. För att nå det målet krävs att man arbetar för säkrare vägar, säkrare bilar och säkrare bilförare.
Storskaligt ISA-försök med fler än 200 deltagare Studiegruppen bestod av medlemmar/stödmedlämmar ur MHF Privata försäkringstagare Slumpmässigt urval 150 deltagare i testgruppen 100 deltagare i kontrollgruppen
Grönt ljus - ISA (Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet) system Informerar föraren om hastighetsgräns och varnar visuellt då hastigheten överskrids Baserad på en GPS-mottagare, som kontinuerligt identifierar fordonets position, kopplad mot nationella vägdatabasen (NVDB) Systemet aktiveras automatiskt när motor startas Registrerar förarbeteende i form av hastighet 5 Titel på presentationen 2018-09-19
6 Titel på presentationen 2018-09-19
Resultat – testgruppen större andel grön körning Testgrupp (n=141) Kontrollgrupp (n=86)
Resultat – testgruppen lägre andel fortkörning Över en halvering av andel fortkörning Större skillnad ju grövre överträdelse Håller över tid Test Kontroll 14% 6%
Grönt ljus – Störst effekt på grova överträdelser - 20% - 60%
Resultat – Röd körning Totalt 75% Totalt 39%
Skillnad i restid – 1 min/restimme Testgruppen kommer fram knappt en minut senare än kontrollgruppen
Grönt ljus kan spara 40-60 liv varje år och 200-300 svåra personskador
Ekonomiska incitament för de som medverkade i Grönt ljus Grön körning för testgruppen gav maximalt 30 % premiereduktion Kontrollgruppen fick oavsett storlek på hastighetsöverträdelsen 20 % premiereduktion 13 Titel på presentationen 2018-09-19
Sänkt försäkringspremie med Grönt ljus 60%
Sänkt försäkringspremie med Grönt ljus: Medelrabatt 21% motsvarar ca 950 kr
Sänkt bränsleförbrukning med Grönt ljus -> minskad miljöpåverkan 300kg CO2/år per deltagare vid grön körstil Bränsleförbrukning baserat på generell bränsleförbrukning Körsträcka och hastighet skillnad mellan test och kontroll vid fortkörning
Sänkt bränsleförbrukning med Grönt ljus Sparar 1 500-2 000 kr/år per deltagare vid grön körstil Bränsleförbrukning baserat på generell bränsleförbrukning Körsträcka och hastighet skillnad mellan test och kontroll vid fortkörning
Sänkt bränsleförbrukning med rätt hastighet och Grönt ljus: Medelbesparing cirka 2 000 kr/år –300 kg CO2 /år per deltagare
Sänkt skadekostnad med Grönt ljus? För få deltagare och för kort mätperiod för att kunna se några tendenser
Testförares attityd till Grönt ljus
Testförare i Grönt ljus
Testförares attityd till Grönt ljus: 9 av 10 anser att Grönt ljus är ett effektivt hjälpmedel för att hålla rätt fart 1 av 5 hade synpunkter och irritation på att NVDB och den skyltade hastigheten inte stämmer överens Hotar inte den personliga integriteten 8% upplevde att friheten blev begränsad 75% skulle vara intresserade av en liknanande försäkringsprodukt
Summering – Grönt ljus Sparar 40-60 liv/år Minskad miljöpåverkan -300 kg CO2/år Sänkta kostnader ca 3 000 kr/år Förlängd restid med 1 min/restimme 9 av 10 testförare gillar systemet