Helena Stigson, Folksam

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Advertisements

Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
E-diagnos Ny kontroll för säkrare fordon
Varför gör vi denna satsning?
Datorer gör bilarna säkrare
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Lära sig leva med cancer
Svenskt Friluftsliv har till uppgift att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet Stärka friluftsorganisationernas långsiktiga.
Motorcyklisters attityder och beteende
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
Tomas Jonsson MHF Tylösand Sweden
Motorcyklisters hastigheter
Ansvarig myndighet är försäkringskassan
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Utbildning i sparsam / bränsleeffektiv körning med lastbil via webben.
Skydda godset med säkerhetsutrustning. Idag finns det bra teknik som kan hjälpa till att finna stulna fordon och stulet gods. Viktigt är att man väljer.
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
Konflikter. Vad är en väpnad konflikt? ”uttalad oförenlighet som gäller regeringsmakten eller territorium där det väpnade våldet mellan två parter, av.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Marknadsundersökning bland konferensdeltagarna Konferensdeltagarna fick vid registreringen ett antal frågor som de skulle besvara genom att sätta en färgad.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
Nya möjligheter med hemagenter Christian Hultén, Transcom.
© ABB Björn Norberg Stockholm 25 okt. När lönar det sig att välja bästa verkningsgrad?
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
Att starta och avsluta en lektion för ett tydligt lärande.
Nordiska Styrelsens uppdrag Utgångspunkt
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Jämtland Härjedalen Analysgruppens presentation
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Nordiska Styrelsens uppdrag Utgångspunkt
Regionkontoret, Centrum för hälso- och sjukvårdsutveckling
Pensioner och försäkringar
Statusbedömning av byggnadsverk
Huvudföreningens uppgift är att
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Användning av syn- och hörselhjälpmedel vid bilkörning
Utfall Enkät Säsongen 2014/2015
Namn på det lokala distriktet/kundområdet
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Komma igång med Scratch
Vem vet mest om trafiksäkerhet?
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Berätta kort vem du är och varför du är på besök idag?
Nollvisionen går åt fel håll
Presentation Utan körkort inget jobb Bil Sweden
Presentationens avskrift:

Helena Stigson, Folksam

Koppla körstil till försäkringspremie: Grönt ljus Kan körstil länkad till premie ändra körbeteendet och därmed sänka olycksrisken samt minska miljöpåverkan?

Grönt Ljus – ISA (Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet) med incitament för sänkt hastighet Ett samarbete mellan fyra parter; Folksam, SalusAnsvar, MHF och Trafikverket Gemensamt intresse för ökad trafiksäkerhet Syftet med Grönt Ljus var att utvärdera om en ny sorts bilförsäkring kan stimulera till en säkrare körstil och sänkta hastigheter MHF - initiativtagare till Grönt Ljus då de ville erbjuda sina ansvarfulla medlemmar en billigare bilförsäkring. SalusAnsvar - Försäkrar MHFs medlemmar. Folksam - har haft huvudansvaret för såväl projektledning som forskningsansvar. Trafikverket - Har fått i uppdrag att halvera antalet döda i trafiken fram till år 2020. För att nå det målet krävs att man arbetar för säkrare vägar, säkrare bilar och säkrare bilförare.

Storskaligt ISA-försök med fler än 200 deltagare Studiegruppen bestod av medlemmar/stödmedlämmar ur MHF Privata försäkringstagare Slumpmässigt urval 150 deltagare i testgruppen 100 deltagare i kontrollgruppen

Grönt ljus - ISA (Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet) system Informerar föraren om hastighetsgräns och varnar visuellt då hastigheten överskrids Baserad på en GPS-mottagare, som kontinuerligt identifierar fordonets position, kopplad mot nationella vägdatabasen (NVDB) Systemet aktiveras automatiskt när motor startas Registrerar förarbeteende i form av hastighet 5 Titel på presentationen 2018-09-19

6 Titel på presentationen 2018-09-19

Resultat – testgruppen större andel grön körning Testgrupp (n=141) Kontrollgrupp (n=86)

Resultat – testgruppen lägre andel fortkörning Över en halvering av andel fortkörning Större skillnad ju grövre överträdelse Håller över tid Test Kontroll 14% 6%

Grönt ljus – Störst effekt på grova överträdelser - 20% - 60%

Resultat – Röd körning Totalt 75% Totalt 39%

Skillnad i restid – 1 min/restimme Testgruppen kommer fram knappt en minut senare än kontrollgruppen

Grönt ljus kan spara 40-60 liv varje år och 200-300 svåra personskador

Ekonomiska incitament för de som medverkade i Grönt ljus Grön körning för testgruppen gav maximalt 30 % premiereduktion Kontrollgruppen fick oavsett storlek på hastighetsöverträdelsen 20 % premiereduktion 13 Titel på presentationen 2018-09-19

Sänkt försäkringspremie med Grönt ljus 60%

Sänkt försäkringspremie med Grönt ljus: Medelrabatt 21% motsvarar ca 950 kr

Sänkt bränsleförbrukning med Grönt ljus -> minskad miljöpåverkan 300kg CO2/år per deltagare vid grön körstil Bränsleförbrukning baserat på generell bränsleförbrukning Körsträcka och hastighet skillnad mellan test och kontroll vid fortkörning

Sänkt bränsleförbrukning med Grönt ljus Sparar 1 500-2 000 kr/år per deltagare vid grön körstil Bränsleförbrukning baserat på generell bränsleförbrukning Körsträcka och hastighet skillnad mellan test och kontroll vid fortkörning

Sänkt bränsleförbrukning med rätt hastighet och Grönt ljus: Medelbesparing cirka 2 000 kr/år –300 kg CO2 /år per deltagare

Sänkt skadekostnad med Grönt ljus? För få deltagare och för kort mätperiod för att kunna se några tendenser

Testförares attityd till Grönt ljus

Testförare i Grönt ljus

Testförares attityd till Grönt ljus: 9 av 10 anser att Grönt ljus är ett effektivt hjälpmedel för att hålla rätt fart 1 av 5 hade synpunkter och irritation på att NVDB och den skyltade hastigheten inte stämmer överens Hotar inte den personliga integriteten 8% upplevde att friheten blev begränsad 75% skulle vara intresserade av en liknanande försäkringsprodukt

Summering – Grönt ljus Sparar 40-60 liv/år Minskad miljöpåverkan -300 kg CO2/år Sänkta kostnader ca 3 000 kr/år Förlängd restid med 1 min/restimme 9 av 10 testförare gillar systemet