Ramavtalet i korthet – Förbrukningsartiklar 2014
Mål och syfte Målet har varit att teckna avtal med en leverantör per region som kan erbjuda och tillhandahålla ett sortiment som omfattar ett brett urval artiklar inom medicinska förbrukningsartiklar Syftet med upphandlingen är att tillgodose UMs behov av medicinska förbrukningsartiklar i hela landet Syftet med stickprovsmodellen som SKI använt i upphandlingen har varit att undvika s.k. strategisk prissättning och istället få realistiska priser på hela sortimentet inom utvalda produktgrupper dvs. att säkra en generell god prisbild på både ofta-köps-varor och sällan-köps-varor 2018-09-18
Omfattning och exempel på produkter A1 Förbandsmaterial - bindor: Elastisk korttidsbinda, tubbandage för armar och ben A2 Förbandsmaterial - kompresser: Självhäftande absorberande allt-i-ett förband, kompress, gasväv A3 Förbandsmaterial - fixering: Vit kirurgisk tejp, självhäftande väv i non-woven polyester A4 Förbandsmaterial - övrigt: Medicinbägare, plåster B Handskar: Handske vinyl puderfri, handske latex C Desinfektion: Handdesinfektion, tvål D Injektions- och infusionsmaterial: Injektionskanyl, spruta luer 3-komp E Instrument: Blodtrycksmätare, suturkniv, sax Inklusive leverans. 2018-09-18
Rabattsats per produktgrupp A1 Förbandsmaterial - bindor - 60% A2 Förbandsmaterial – kompresser – 55% A3 Förbandsmaterial – fixering – 55% A4 Förbandsmaterial – övrigt – 60% B Handskar- 40% C Desinfektion – 50% D Injektions- och infusionsmaterial – 55% E Instrument – 60% Rabattsatserna gäller för hela Sverige
Avgränsning Ramavtalet omfattar inte Inkontinensartiklar
Upphandlingen Öppet förfarande Ramavtal med en leverantörer per område Tre (3) anbud inkom 2 Anbud uppfyllde ställda krav Ett anbud antogs Det antagna anbudet vann för samtliga geografiska anbudsområden
Leverantörer OneMed Sverige AB 2018-09-18
Frakt Fraktfritt för beställningar över 300 SEK Alla beställningar över 300 SEK ska vara fraktfria till den av beställaren angivna platsen. Om denna plats är på t.ex. ett annat våningsplan än angiven lastkaj på leveransadressen, så räknas våningsplanet som angiven plats för uppackning. Fraktavgift för beställningar under 300 SEK Ramavtalsleverantören har rätt att ta ut en fraktavgift för beställningar under 300 SEK. Ramavtalsleverantörens avgift för frakt är 995 SEK per beställning. Returhantering av pallar: Vid leveranser på pall ska ramavtalsleverantören kostnadsfritt återta sina pallar om inget annat avtalats mellan beställaren och ramavtalsleverantören. 2018-09-18
Här hittar du avtalsinformation www.sklkommentus.se På ramavtalets hemsida finns Vägledning och Avropsstöd. 2018-09-18
Vad ska beställare göra innan avrop Upphandlingschef, eller annan ansvarig måste godkänna SKI:s allmänna villkor. (för mer information läs SKIs allmänna villkor) Ansvarig beställare med inloggningsuppgift kan avropa via SKI:s hemsida. Börja med att logga in på hemsidan. http://www.sklkommentus.se/Mina Sidor Du hittar produkterna som du kan beställa på Möbler 2013 som vi har upphandlat. Den finns på http://www.sklkommentus.se/inkopscentral/ramavtal Har du fått inloggningsuppgifter kan du logga in och anmäla intresse för att börja avropa på våra ramavtal. Vem kan avropa? För att vara avropsberättigad på de ramavtal som vi har upphandlat måste myndigheten ha bekräftat sitt intresse att beställa från ramavtalet. De som får beställa från ramavtalet finns i bilaga ”Avropsberättigade” till ramavtalet. *lägg in dokument som går att hämta*
Vad händer efter anmält avrop Inloggningsansvarig får ett svarsmail som bekräftar avropsanmälan Om ni använder Tendsign som avtalsdatabas kan ni få avtalen utspeglade in i er egen databas i anslutning till avropsanmälan Vi meddelar varje fredag leverantören att avropsanmälan är gjord så att leverantörer vet vilka som omfattas av avtalet Leverantör tar påföljande måndag kontakt med Inloggningsansvarig eller den som angivits som kontaktperson i samband med avropet. Var tydlig med när den förnyade konkurrensutsättningen ska ske och hur ni vill att leverantören fortsatt ska agera Efter leveransen, boka uppföljningsmöte med leverantören Får du problem med leverantören kontakta SKIs kundtjänst
Avrop Steg-för-steg Avropsförfrågan skickas till leverantören. Beroende på om du är en ny kund eller befintlig kund hos leverantören kommer du få en blankett där du får fylla i ett formulär avseende kundnummer.
Avrop Steg-för-steg Steg 6: Invänta svar från leverantör Steg 5: Fyll i avropsanmälan Steg 6: Invänta svar från leverantör Steg 4: Anmäl avrop
Pris Det är produkterna i Bruttolistan som omfattas av ramavtalet. Rabatterna per produktgrupp dras från priserna angivna i bruttolistan. Det finns ingen rabatt på övrigt sortiment, samtliga offererade produkter anges i bruttolistan.
Fördelarna med SKI:s ramavtal Ett heltäckande sortiment. Enkelt att avropa – endast en leverantör för samtliga geografiska anbudsområden. Säkerställa prissättning genom stickprovskontroller i uppföljningen. Ersättningsprodukter får inte kosta mer än produkten i det sortiment som omfattas av ramavtalet.
Kontakt Telefon: 08 525 029 96 E-post: ski-kundsupport@sklkommentus.se Öppettider: Måndag - torsdag 09.00-16.00 Fredag 09.00-15.00
Vi gör hållbara affärer för Sveriges kommuner, landsting, regioner och deras bolag