Kommunikationsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Advertisements

Swot - analys.
Nyttorealisering på 10 min
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Utvärdering av projekt
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kommunikationsplan.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Mål och betygskriterier
Patric Elmén
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Lokalgrupper och temagruppers organisering
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Nå målen med planerad information och kommunikation
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Nya utvecklingssamtal
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
Konferens och evenemang
Intressenter OL108A.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Kommunikatören.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Process: Lönekriterier
LFA – Logical Framework Approach
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Kommunikationsplan för ----
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Att sätta mål Enligt SMART-kriterierna bör ett mål vara: specifikt
Att starta, planera och driva projekt
Kommunikationsplanering
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
på personer i behov av hjälp
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
[Förbättringsprojekt]
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Spridning av säkrare praxis
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentation av affärsplan
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Vad betyder Social Kompetens
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Kommunikationsplan

Varför en kommunikationsplan? God planering bidrar till att uppnå syften Samordna samtliga kommunikativa insatser för bästa möjliga effekt Planen tjänar även som ett internt diskussions- och förankringsunderlag Denna rubrik kan tas bort i den färdiga planen. Namn 17 september 2018

Grundläggande begrepp Information är de strategiska budskapen som ska leda till ökad kunskap Kommunikation är processen av budskap som bygger på interaktivitet bland dem som deltar i processen och som ska leda till attityder eller förhållningssätt Relationen är ett ömsesidigt engagemang eller gemensamma åtaganden som leder till handling och resultat. Denna rubrik kan tas bort i den färdiga planen. Namn 17 september 2018

Bakgrund Beskriv bakgrunden och anledningen till den planerade kommunikationsinsatsen Beskriv bakomliggande faktorer som är av vikt. Namn 17 september 2018

Nulägesbeskrivning/nulägesanalys Sätt kommunikationen i sitt sammanhang; vilka andra pågående företeelser inom organisationen kan vara av betydelse. Glöm inte omvärlden Analysera och beskriv nuläget av kommunikationen Vad är det som ska kommuniceras i anslutning till projekt/aktivitetens mål? Namn 17 september 2018

Definitioner Finns särskilda begrepp, företeelser eller sammanhang som särskilt måste beskrivas och förklaras. Lägg gärna en ordlista som bilaga till planen, den kan vara användbar vid budskapsformuleringarna. Namn 17 september 2018

Avgränsningar Vilka är avgränsningarna, dvs vilka problem eller uppgifter ska kommunikationen inte lösa? Tänk också igenom ambitionsnivån och vilka resurser som finns. Ange gränsen för vad som är realistiskt att genomföra Namn 17 september 2018

Syfte med kommunikationen Beskriv övergripande syfte med kommunikationen, varför ska vi kommunicera och vad ska vi uppnå – effekter? Syftet ska uttryckas som den generella målsättningen och inriktningen kopplat till projektets/verksamhetens/aktivitetens mål. Namn 17 september 2018

Mål för kommunikationen Beskriv de konkreta resultat som kommunikationen ska uppnå. Målen kan vara kvantitativa och kvalitativa. Informationsmål kan indelas i: Kunskapsmål - vad målgruppen ska kunna. Kan finnas på en skala mellan ”känna till” och ”Kunna räkna upp, veta, förstå”. Attitydmål - vad målgruppen ska tycka. Kan finnas på skalan mellan ”Tolerera” och ”Älska” Motivationsmål – vilken motivation ska målgruppen ha. Kan finnas på en skala mellan ”Tänka sig att göra” till ”Kämpa för” Beteendemål – vad målgruppen ska göra. Kan finnas på skalan från ”Pröva en gång” till ”Alltid göra”. Sätt upp SMARTA mål: (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsbestämda samt Adresserade) Mål bör vara kopplade till projektmålen/aktivitetsmål/verksamhetsmål. Målen kan listas i form av en tabell: Mål Strategi Vi vill uppnå… Genom att… Namn 17 september 2018

Strategi för kommunikationen Tänk igenom strategin. Koppla den till kommunikationsbehov och förutsättningar. Alla projekt har risker och framgångsfaktorer. En del av riskerna kan motverkas genom en genomtänkt kommunikation. Vad kan motverka kommunikationsmålen. Vilka hinder finns? Finns konkurrenter? Vad kan medverka, vilka andra lyckade kommunikationsinsatser kan man använda sig av? Finns det några personer som är särskilt viktiga för att projektet ska kommuni- ceras på bästa sätt? Ett sätt att arbeta fram strategin är en SWOT-analys (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Tänk igenom styrkor, svagheter, möjligheter, hot för kommunikationen. S Styrkor/ Strengths W Svagheter/ Weaknesses O Möjligheter/ Opportunities T Hot/ Threats Hjälper att nå målen Hindrar att nå målen Interna egenskaper Externa företeelser Namn 17 september 2018

Budskap Vad ska kommuniceras? Svara på frågorna: vad/vem, varför, hur och när? Behöver informationen anpassas till olika målgrupper? Rationell information fungerar för den redan intresserade, emotionell för den mindre intresserade. Tänk igenom tilltal, ton och budskap. Var noga med fakta. Behöver budskap översättas till andra språk? Repetera gärna men med variation. Ta hänsyn till eventuell begreppslista Namn 17 september 2018

Målgrupper/aktörer Definiera målgrupper, intressenter nyckelpersoner och aktörer Vilka är aktörer/mottagare/målgrupper. Var befinner de sig? Vilken situation befinner de sig i? Hur ser kommunikationen ut idag? Vad kan de, vad kan de inte? Vilka är deras förutsättningar? Finns det primära och sekundära målgrupper? Ska några målgrupper prioriteras? Ska vi kommunicera olika saker till olika målgrupper? Behöver vissa målgrupper mer information än andra? Namn 17 september 2018

Kanal/medieval Några saker att beakta vid kanalval är Räckvidd Selektivitet Snabbhet Uppmärksamhet Verkningsgrad Kontaktkostnad Räcker befintliga kanaler (Personaltidning, Intranätet, Externwebben, Pa-nytt, Ledningsinfo, fasta möten, etc) eller behövs särskilda/nya kanaler (nyhetsbrev, nya webbsidor, e-postsändlistor, seminarier, hearings, broschyr, annonser, affischer, etc) Behövs särskilda distributionslistor upprättas? Namn 17 september 2018

Styrtal, mätning och uppföljning av informations- och kommunikationsinsatser Har vi uppnått våra kommunikativa mål? Frågor som bör ställas är: • Vad måste jag undersöka? • Vad vore intressant att undersöka? • Vad har jag råd att undersöka? • När behöver jag svar? Som minimum bör vi ta reda på: Har informationen distribuerats och tagits emot på rätt sätt? Har informationen varit tydlig, relevant och korrekt? Är informationen förstådd och har den täckt behoven? Välj den mätmetod som lämpar sig bäst? Ska kvalitativa (ex vis intervjuer) eller kvantitativa (ex webbaserad enkät) metoder användas. Ska de kombineras? Definiera mätbara styrtal som kan följas upp under projektets gång och beskriv övergripande hur uppföljningen ska gå till. De mätbara projektmål som angetts ovan fungerar som input. Styrtalen ska mäta en viktig prestation eller uppgift. De kan både vara kvantitativa och kvalitativa. Exempel , STYRTAL: 80 % av alla KIs anställda har fått tillräcklig information för att själva källrapportera sin semesteransökan i Primula i slutet av 2006. UPPFÖLJNINGSRUTIN: Enkät och intervjuer en månad in på terminen, samt en månad innan terminsslut. Namn 17 september 2018

Ansvarsfördelning Vem vilka ansvarar för kommunikationsinsatsernas olika delar. Särskilt ansvar vilar på chefer. Namn 17 september 2018

Tid- och aktivitetsplan Ange planerade kommunikationsinsatser, budskap och målgrupper. Ange datum de beräknas vara klara/genomföras samt en kortare beskrivning av dem. Utse alltid en ansvarig och vem som ska vara utförare. Gäller kommunikationsplanen för en längre tid är det bra att dela upp aktiviteterna månadsvis. Tid- och aktivitetsplanen bör göras som en separat bilaga då den kommer att uppdateras mer frekvent än planen i sin helhet. Datum Kommunikationsinsats, aktör/målgrupp Budskap Kanal Ansvarig Namn 17 september 2018

Kommunikationsbudget Ange kostnader och investeringar kopplade till kommunikationsplanen. Här listas några vanliga poster Kostnadsslag Budgeterad kostnad Personalkostnader Material, tryckkostnader Utbildning Resor Konsultarvoden Annonsering Övriga kostnader Summa: Namn 17 september 2018

Kontaktpersoner Ange de personer (inkl kontaktuppgifter) som är inblandade i och ansvariga för kommunikationsplanen. Namn 17 september 2018

Bilagor Namn 17 september 2018

S W O T Styrkor/ Strengths Svagheter/ Weaknesses Möjligheter/ Opportunities T Hot/ Threats Hjälper att nå målen Hindrar att nå målen Interna egenskaper Externa företeelser Namn 17 september 2018

Tid- och aktivitetsplan Datum Kommunikationsinsats, aktör/målgrupp Budskap Kanal Ansvarig Namn 17 september 2018

Kontaktpersoner Ange personer som är inblandade i och ansvariga för kommunikationsplanen. Namn 17 september 2018