Integrering av miljömål i länsstyrelsernas verksamhet Sammanställning av enkätsvar
Uppdrag 51 i regleringsbrevet 2015 Återrapportering inom miljömålssystemet Länsstyrelserna ska i årsredovisningarna för 2015 och 2016 redovisa hur de integrerar arbetet med att nå generationsmålet och miljökvalitetsmålen i den övergripande verksamhetsplaneringen, stödjer och stimulerar åtgärder i kommuner och näringsliv i länet, samt använder de regionala åtgärdsprogrammen för att åstadkomma a) respektive b).
Många goda exempel i redovisningen! I årsredovisningsgranskningen identifierades: 20 metoder/arbetssätt för att integrera miljömålen 12 metoder/arbetssätt för att stödja kommuner och näringsliv Enkät skickades ut till miljömålssamordnare vid alla länsstyrelser Syfte: Sprida goda exempel och få en bättre bild av vilka arbetssätt som faktiskt tillämpas
Enkät för att sprida olika arbetssätt för att integrera miljömålen i arbetet De här exemplen på metoder och arbetssätt ska ses som goda exempel och inspiration. Viktigt: Respektive länsstyrelse väljer själv hur man lägger upp sitt arbete. Det kan finnas goda skäl för en lst att lägga upp arbetet på något annat sätt. Obs: Detta är inte en uttömmande lista på metoder och arbetssätt, ytterligare exempel finns. Tips: Ta hjälp av de som kommit längre!
Generella slutsatser från enkäten Slående att mycket är på gång i länsstyrelserna Sannolikt en förebild för nationella myndigheter och andra länsstyrelser Många länsstyrelser har infört arbetssätten, ännu fler är på gång De länsstyrelser som har många interna arbetssätt på plats är ofta även starka på det externa utåtriktade arbetet
Exempel på arbetssätt / metoder på miljöintegrering i det interna arbetet GENOM-FÖRT På GÅNG (DELVIS GENOMFÖRT EL. PLANERAS) EJ AKTUELLT 1. En uppdaterad miljöanalys av hela myndighetens verksamhet ligger till grund för det strategiska miljöarbetet. 14% 71% 2. Det finns ett utvecklat miljöledningsarbete som tar sin utgångspunkt i miljömålen och som formaliserar hur miljömålsarbetet integreras i myndighetens verksamhet. 19% 67% 3 Direktiv om att miljökvalitetsmålen ska integreras i ordinarie VP-arbete/process. 48% 52% 0% 4. Enheterna miljömålsmärka årets planerade aktiviteter, d.v.s. tydliggöra vilket eller vilka av miljömålen som aktiviteten bidrar till 29% 5. En intern samordningsgrupp på enhetschefsnivå, samordnar och följer upp miljömålsarbetet, varje enhet får därmed en bild av åtgärdsbehovet. 38% 33% 6. Miljömålen är kopplade till uppföljningssystem för verksamheten och ingår i tertialuppföljningen. 24% 62% 7. Aktuellt åtgärdsprogram för miljömålen finns på plats. 8. Vid framtagande av nytt åtgärdsprogram involveras samtliga enheter inom myndigheten i arbetet. 57% 43% 9. En intern handlingsplan finns på plats där det framgår vilken enhet som ansvarar för att genomföra ”Länsstyrelsens åtgärder” i ÅP 10. Det finns en utsedd ansvarig tjänsteperson vid Länsstyrelsen för varje åtgärd i åtgärdsprogrammet. 11. Enhetscheferna har ett ansvarar för att de åtaganden i ÅP som berör den egna enheten integreras i VP och följs upp i årsredovisningen. 12. Miljömålsansvariga är utsedda på respektive enhet som ansvarar för integrering i verksamheten. 13. Varje ärende som tas upp till ett beslutsmöte ska innehålla en analys av om det är positivt eller negativt för ett eller fler miljökvalitetsmål. 10% 14. Interna verksamhetsmål för det egna miljömålsarbetet finns på plats och följs upp löpande. T.ex. att 95% av Lst:s åtgärder i ÅP ska ha påbörjats. 15. En checklista för årsredovisningen har tagits fram. Med hjälp av checklistan får enheterna redogöra för hur de har beaktat miljömålen och åtgärdsprogrammen för miljömål och klimat i årets verksamhet. 16. Interna utbildningsinsatser (seminarier/kurser) i hela myndigheten om miljökvalitetsmål och vikten av miljöintegrering görs löpande. 17. Alla nyanställda utbildas om miljökvalitetsmålen och myndighetens processer för att integrera klimat och miljö. 18. Länsstyrelsen har tagit fram interna checklistor/metodstöd för handläggarnas miljöbedömning av medelsansökningar. Särskilt för handläggare inom näringslivsområdet och det regionala tillväxtarbetet. 19. Vid handläggning av ansökningarna inom landsbygdsprogrammet prioriteras ansökningarna utifrån miljömålen. 20. Åtgärdsprogrammet används som kunskaps- och prioriteringsunderlag för andra mer detaljerade planer som till exempel tillsyns- och tillsynsvägledningsplaner
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Stockholm Värmland Skåne Jämtland Kronoberg Östergötland Västra Götaland Blekinge Västerbotten Kalmar Gotland Dalarna Halland Norrbotten Västernorrland Jönköping Södermanland Uppsala Örebro Gävleborg Västmanland Genomfört 14% 1. En uppdaterad miljöanalys av hela myndighetens verksamhet ligger till grund för det strategiska miljöarbetet På gång 71% Ej aktuellt 14%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Västmanland Värmland Jönköping Skåne Dalarna Stockholm Jämtland Västernorrland Östergötland Västra Götaland Gotland Blekinge Västerbotten Kalmar Halland Kronoberg Södermanland Uppsala Örebro Gävleborg Norrbotten Genomfört 19% 2. Det finns ett utvecklat miljöledningsarbete som tar sin utgångspunkt i miljö-målen och som formaliserar hur miljömålsarbetet integreras i myndighetens verksamhet. På gång 67% Ej aktuellt 14%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Dalarna Stockholm Norrbotten Jämtland Gävleborg Västra Götaland Jönköping Skåne Uppsala Östergötland Kronoberg Västernorrland Södermanland Kalmar Blekinge Västerbotten Gotland Värmland Örebro Västmanland Halland 3. Direktiv finns på plats om att miljökvalitetsmålen ska integreras i ordinarie VP-arbete/ process. Genomfört 48 % På gång 52 %
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Västmanland Dalarna Halland Jämtland Kronoberg Västra Götaland Stockholm Västernorrland Östergötland Blekinge Västerbotten Uppsala Kalmar Gotland Norrbotten Södermanland Skåne Örebro Gävleborg Värmland Jönköping 4. Enheterna miljömåls-märker årets planerade aktiviteter, d.v.s. tydliggör vilka av miljömålen som aktiviteten bidrar till, där så är relevant. Genomfört 29% På gång 52% Ej aktuellt 19%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Dalarna Stockholm Västernorrland Södermanland Västra Götaland Jönköping Skåne Halland Västerbotten Kalmar Östergötland Blekinge Värmland Uppsala Norrbotten Jämtland Kronoberg Örebro Gävleborg Västmanland Gotland 5. En intern samordnings-grupp på enhetschefsnivå, samordnar och följer upp miljömålsarbetet, så att varje enhet får en god bild av åtgärdsbehovet inför VP och arbetsplanering. Genomfört 38% På gång 29% Ej aktuellt 33%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Kalmar Östergötland Skåne Blekinge Jönköping Gotland Stockholm Norrbotten Jämtland Kronoberg Västerbotten Västmanland Västernorrland Gävleborg Västra Götaland Dalarna Södermanland Uppsala Halland Örebro Värmland 6. Miljömålen är kopplade till uppföljningssystem för verksamheten och kan följas i tertialuppföljningen. Genomfört 24% På gång 62% Ej aktuellt 14%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Kalmar Dalarna Stockholm Norrbotten Kronoberg Östergötland Södermanland Örebro Gävleborg Skåne Blekinge Jönköping Västerbotten Gotland Halland Värmland Jämtland Västernorrland Västra Götaland Västmanland Uppsala 7. Aktuellt åtgärdsprogram för miljömålen finns på plats. Genomfört 62% På gång 38 %
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Kalmar Västmanland Gotland Stockholm Värmland Jämtland Kronoberg Gävleborg Västra Götaland Skåne Blekinge Jönköping Östergötland Norrbotten Västernorrland Södermanland Örebro Västerbotten Uppsala Dalarna Halland 8. Vid framtagande av nytt åtgärdsprogram involveras samtliga enheter inom myndigheten i arbetet. Genomfört 57% På gång 43%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Kalmar Gotland Dalarna Norrbotten Södermanland Skåne Blekinge Jönköping Östergötland Värmland Jämtland Kronoberg Stockholm Örebro Västernorrland Gävleborg Västra Götaland Västerbotten Västmanland Halland* Uppsala** 9. En intern handlingsplan finns på plats där det framgår vilken enhet som ansvarar för att genomföra ”Länsstyrelsens åtgärder” i ÅP och arbetet med att följa upp och stimulera åtgärdsarbetet bland andra aktörer inom respektive sektor/bransch. Genomfört 43% På gång 43% Ej aktuellt 14% * Har angett att nuvarande ÅP ej omfattar Lst-åtgärder. ** Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Kalmar Dalarna Stockholm Norrbotten Kronoberg Skåne Blekinge Jönköping Jämtland Södermanland Örebro Västernorrland Gävleborg Västra Götaland Västerbotten Västmanland Gotland Halland Värmland Östergötland Uppsala* 10. Det finns en utsedd ansvarig tjänsteperson vid Länsstyrelsen för varje åtgärd i åtgärdsprogrammet. Genomfört 38% På gång 33% Ej aktuellt 29% * Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Kalmar Dalarna Stockholm Östergötland Södermanland Gävleborg Skåne Jönköping Jämtland Kronoberg Värmland Västernorrland Örebro Västra Götaland Västerbotten Västmanland Gotland Halland Norrbotten Blekinge Uppsala* 11. Enhetscheferna har ett uttalat ansvarar för att de åtaganden i ÅP som berör den egna enhetens verksamhetsområde integreras i verksamhetsplaneringen och följs upp i årsredovisningen. Genomfört 38% På gång 33% Ej aktuellt 29% * Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Gotland Stockholm Jämtland Västernorrland Östergötland Södermanland Västra Götaland Blekinge Skåne Kronoberg Örebro Västerbotten Kalmar Norrbotten Uppsala Dalarna Halland Värmland Gävleborg Västmanland Jönköping Genomfört 43% 12. Miljömålsansvariga är utsedda på respektive enhet som ansvarar för integrering i verksamheten. På gång 33% Ej aktuellt 24%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Genomfört 10% Värmland Jämtland Dalarna Halland Östergötland Västra Götaland Blekinge Kalmar Västmanland Västernorrland Södermanland Skåne Norrbotten Kronoberg Gotland Örebro Gävleborg Stockholm Jönköping Västerbotten Uppsala 13. Varje ärende som tas upp till ett beslutsmöte ska innehålla en analys av om det är positivt eller negativt för ett eller fler miljökvalitetsmål. På gång 48% Ej aktuellt 43%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Västmanland Gotland Stockholm Västra Götaland Jönköping Skåne Kronoberg Södermanland Gävleborg Kalmar Värmland Jämtland Västernorrland Östergötland Västerbotten Norrbotten Halland Örebro Dalarna Blekinge Uppsala Genomfört 29% 14. Interna verksamhetsmål för det egna miljömålsarbetet finns på plats och följs upp löpande. T.ex. att 95 % av Lst:s åtgärder i ÅP ska vara påbörjade under året. På gång 48% Ej aktuellt 24%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Östergötland Jönköping Skåne Kalmar Västmanland Norrbotten Jämtland Västernorrland Södermanland Västra Götaland Dalarna Halland Stockholm Värmland Kronoberg Örebro Gävleborg Gotland Blekinge Västerbotten Uppsala Genomfört 14% 15. En checklista för årsredovisningen har tagits fram. Med hjälp av checklistan får enheterna redogöra för hur de har beaktat miljömålen och åtgärdsprogrammen för miljömål och klimat i årets verksamhet. På gång 33% Ej aktuellt 52%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Värmland Kronoberg Östergötland Västra Götaland Blekinge Halland Stockholm Norrbotten Västernorrland Södermanland Örebro Gävleborg Gotland Kalmar Västmanland Västerbotten Skåne Jämtland Dalarna Jönköping Uppsala Genomfört 24% 16. Interna utbildningsinsatser (seminarier/kurser) i hela myndigheten om miljökvalitetsmål och vikten av miljöintegrering görs löpande. På gång 57% Ej aktuellt 19%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Gotland Dalarna Värmland Kronoberg Örebro Västra Götaland Jönköping Skåne Stockholm Gävleborg Blekinge Västerbotten Kalmar Västernorrland Östergötland Uppsala Halland Södermanland Jämtland Norrbotten Västmanland Genomfört 38% 17. Alla nyanställda utbildas om miljökvalitetsmålen och myndighetens processer för att integrera klimat och miljö. På gång 48% Ej aktuellt 14%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Norrbotten Jönköping Västerbotten Dalarna Västernorrland Östergötland Västra Götaland Blekinge Jämtland Skåne Västmanland Gotland Halland Stockholm Värmland Kronoberg Södermanland Örebro Gävleborg Kalmar Uppsala Genomfört 14% 18. Länsstyrelsen har tagit fram interna checklistor/ metodstöd för handläggarnas miljöbedömning av medelsansökningar. Särskilt för handläggare inom näringslivs-området och det regionala tillväxtarbetet. På gång 33% Ej aktuellt 52%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Västmanland Stockholm Västernorrland Östergötland Västra Götaland Blekinge Jönköping Skåne Gotland Dalarna Jämtland Kronoberg Södermanland Örebro Gävleborg Västerbotten Uppsala Kalmar Norrbotten Värmland Halland Genomfört 38% 19. Vid handläggning av ansökningarna inom landsbygdsprogrammet prioriteras ansökningarna utifrån miljömålen. På gång 43% Ej aktuellt 19%
Exempel på miljöintegrering i det interna arbetet Dalarna Stockholm Jönköping Skåne Norrbotten Östergötland Gävleborg Blekinge Västerbotten Gotland Västernorrland Örebro Västra Götaland Värmland Södermanland Halland Jämtland Kronoberg Västlandland Kalmar Uppsala* Genomfört 19% 20. Åtgärdsprogrammet används som kunskaps- och prioriteringsunderlag för andra mer detaljerade planer som till exempel tillsyns- och tillsynsvägledningsplaner På gång 52% Ej aktuellt 29% * Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Exempel på arbetssätt / metoder för åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv GENOM-FÖRT På GÅNG (DELVIS GENOMFÖRT EL. PLANERAS) EJ AKTUELLT 21. I samband med att ett nytt åtgärdsprogram tas fram inrättas särskilda arbetsgrupper med representanter från kommuner, näringsliv och andra aktörer. 52% 38% 10% 22. Åtgärdsprogram för miljömålen har beslutats med bred förankring i länets kommuner, i näringslivet och i andra organisationer. I programmet har samtliga ingående aktörer åtagit sig att genomföra åtgärder 43% 14% 23. Inrättandet av ett Miljöråd alt. Klimatråd med företrädare från näringsliv, kommuner, Lst, regioner och andra aktörer. 62% 29% 24. Länsstyrelsen följer upp andra aktörers arbete med åtgärdsprogrammen genom en årlig enkel förfrågan om hur arbetet har gått och ifall de har kommit igång med allt som varit planerat. 19% 67% 25. Länsstyrelsen arrangerar regelbundet seminarier/nätverksträffar med förvaltningschefer och enhetschefer i kommuner och regioner om hur miljömålen kopplar till deras verksamhet. 26. Samverkan med regionförbund, näringsliv och branschorganisationer i regionen för att förenkla och konkretisera verksamheternas miljöpåverkan och vad företagen kan göra. 72% 27. Åtgärdsprogrammet till länets miljömål har delats in sektorsvis/branschvis, så det blir lätt för olika aktörer att orientera sig. 33% 48% 28. Konkret stöd/vägledning/checklista till kommunerna om hur den fysiska planeringen kan bidra till att miljökvalitetsmålen och generationsmålet nås. 24% 29. Erbjuda utbildningar till kommunerna t.ex. för att integrera miljö i samhällsekonomiska analyser. 30. I Länsstyrelsens nyhetsbrev finns aktuell information om miljömålsarbetet i länet och innehåller en blandning av information om kunskapsunderlag, seminarier och projektmedel som kan sökas. 31. De flesta kommuner använder Lst:s miljömål och det regionala åtgärdsprogrammet som underlag för sina egna kommunala miljöprogram. 32. Informationsmaterial om miljömålen och lönsamt miljöarbete i små och medelstora företag som kommunicerades genom nätverksträffar och företagarorganisationernas övriga informationskanaler. 42%
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Gotland Dalarna Stockholm Jämtland Kronoberg Östergötland Södermanland Gävleborg Västra Götaland Skåne Jönköping Norrbotten Västernorrland Blekinge Västerbotten Västmanland Halland Värmland Örebro Kalmar Uppsala* Genomfört 52% 21. I samband med att ett nytt åtgärdsprogram tas fram inrättas särskilda arbetsgrupper med representanter från kommuner, näringsliv och andra aktörer. På gång 38% Ej aktuellt 10% * Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Dalarna Norrbotten Kronoberg Östergötland Södermanland Örebro Jönköping Västerbotten Skåne Halland Värmland Gävleborg Kalmar Blekinge Västmanland Jämtland Västernorrland Västra Götaland Gotland Stockholm Uppsala* 22. Åtgärdsprogram för miljömålen har beslutats med bred förankring i länets kommuner, i näringslivet och i andra organisationer. I programmet har samtliga ingående aktörer åtagit sig att genomföra åtgärder under programperioden. Genomfört 43% På gång 43% Ej aktuellt 14% * Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Gotland Halland Stockholm Värmland Jämtland Västernorrland Östergötland Södermanland Örebro Blekinge Jönköping Västerbotten Skåne Kronoberg Västra Götaland Uppsala Kalmar Västmanland Dalarna Gävleborg Norrbotten Genomfört 62% 23. Inrättandet av ett Miljöråd alt. Klimatråd med företrädare från näringsliv, kommuner, Lst, regioner och andra aktörer. På gång 29% Ej aktuellt 10%
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Norrbotten Södermanland Jönköping Skåne Dalarna Halland Stockholm Blekinge Västerbotten Kalmar Jämtland Kronoberg Västernorrland Östergötland Örebro Gävleborg Västra Götaland Gotland Värmland Västmanland Uppsala* Genomfört 19% 24. Länsstyrelsen följer upp andra aktörers arbete med åtgärds-programmen genom en årlig enkel förfrågan om hur arbetet har gått och ifall de har kommit igång med allt som varit planerat. Resultatet publiceras och kommuniceras. På gång 67% Ej aktuellt 14% * Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Stockholm Värmland Norrbotten Östergötland Gävleborg Jönköping Gotland Dalarna Halland Kronoberg Västernorrland Södermanland Örebro Västra Götaland Skåne Blekinge Västerbotten Kalmar Uppsala Jämtland Västmanland Genomfört 29% 25. Länsstyrelsen arrangerar regelbundet seminarier/ nätverksträffar med förvaltningschefer och enhetschefer i kommuner och regioner om hur miljömålen kopplar till deras verksamhet. Bl.a. genom att aktivt stödja miljöstrategerna på kommunerna På gång 62% Ej aktuellt 10%
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Gotland Skåne Västerbotten Kalmar Dalarna Halland Norrbotten Södermanland Västra Götaland Blekinge Stockholm Kronoberg Västernorrland Östergötland Örebro Gävleborg Jönköping Uppsala Värmland Jämtland Västmanland Genomfört 14% 26. Samverkan med regionförbund, näringsliv och branschorganisationer i regionen för att förenkla och konkretisera verksamheternas miljöpåverkan och vad företagen kan göra. På gång 72% Ej aktuellt 14%
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Kalmar Gotland Dalarna Halland Norrbotten Skåne Västerbotten Värmland Södermanland Blekinge Västra Götaland Västmanland Stockholm Jämtland Kronoberg Västernorrland Östergötland* Örebro Gävleborg Jönköping Uppsala** Genomfört 33% 27. Åtgärdsprogrammet till länets miljömål har delats in sektorsvis/ branschvis, så det blir lätt för olika aktörer att orientera sig. På gång 19% Ej aktuellt 48% * Skriver att de istället delat upp i teman med syfte att öka synergieffekterna. ** Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Stockholm Västra Götaland Skåne Jönköping Östergötland Dalarna Västernorrland Gotland Örebro Västerbotten Kalmar Värmland Södermanland Blekinge Västmanland Norrbotten Jämtland Kronoberg Gävleborg Uppsala Halland Genomfört 24% 28. Konkret stöd/vägledning/ checklista till kommunerna om hur den fysiska planeringen kan bidra till att miljökvalitetsmålen och generationsmålet nås. På gång 43% Ej aktuellt 33%
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Gotland Halland Stockholm Värmland Örebro Västra Götaland Skåne Dalarna Västernorrland Blekinge Uppsala Kalmar Norrbotten Östergötland Västerbotten Västmanland Jämtland Kronoberg Södermanland Gävleborg Jönköping Genomfört 33% 29. Erbjuda utbildningar till kommunerna t.ex. för att integrera miljö i samhällsekonomiska analyser. På gång 38% Ej aktuellt 29%
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Kalmar Dalarna Stockholm Värmland Norrbotten Kronoberg Södermanland Västra Götaland Skåne Blekinge Jönköping Västernorrland Örebro Gävleborg Västmanland Jämtland Östergötland Västerbotten Gotland Halland Uppsala 30. I Länsstyrelsens nyhetsbrev finns aktuell information om miljömålsarbetet i länet. Innehållet i nyhetsbrevet är en blandning av information om kunskaps-underlag, seminarier och projektmedel som kan sökas. Genomfört 52% På gång 33% Ej aktuellt 14%
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Dalarna Stockholm Kronoberg Gävleborg Skåne Jönköping Västerbotten Kalmar Halland Värmland Jämtland Södermanland Västra Götaland Blekinge Västernorrland Östergötland Örebro Västmanland Gotland Uppsala* Norrbotten Genomfört 33% 31. De flesta kommuner använder Lst:s miljömål och det regionala åtgärdsprogrammet som underlag för sina egna kommunala miljöprogram. På gång 48% Ej aktuellt 19% * Har angett att svaret beror på att de inte har aktuellt åtgärdsprogram ännu.
Åtgärdsprogram och stöd till kommuner och näringsliv Genomfört 10% Östergötland Skåne Gotland Dalarna Kronoberg Västernorrland Västra Götaland Västerbotten Kalmar Jönköping Stockholm Södermanland Värmland Norrbotten Jämtland Västmanland Örebro Gävleborg Blekinge Uppsala Halland 32. Informationsmaterial om miljömålen och lönsamt miljöarbete i små och medelstora företag som kommunicerades genom nätverksträffar och företagarorganisationernas övriga informationskanaler. På gång 48% Ej aktuellt 42%