Uppdraget Bolaget ska arbeta operativt för nyföretagande och näringslivets utveckling i Karlskrona kommun. Bolaget ska erbjuda god service och underlätta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Advertisements

Kartläggning av, med stöd från sysselsättningseffekter från vindkraft företagens syn på potential, hinder & möjligheter En rapport från nätverket Power.
Näringsliv i Sundsvall. Strategiskt läge vid kusten, mitt i Sverige Över invånare i Sundsvall invånare i Sundsvallsregionen Sundsvallsregionen.
Västra Götaland Förutsättningar att bli en stark jordbruksregion inom Horisont 2020.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
En ö - Ett hav - Möjligheter Utveckling – vision 2025: fler människor, tillväxt, mötesplatsen Gotland, välstånd, hälsa och miljö. Grundläggande - Kommunikationerna.
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Socialt Entreprenörskap Tillväxtverkets roll och uppdrag
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
Fossilbränslefritt Kronoberg
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Teknikcollege Västra Skåne Utgångsvärden
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2017 BLEKINGE LÄN
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Sveriges största företagarorganisation
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
Om Småföretagsbarometern
Hållbart - effektiv politik för grön strukturomvandling
Framtidens Norrköping på C
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
En kort presentation av Tillväxtverket
Grön infrastruktur - Friluftsliv
AKTIVITETER RESULTAT EFFEKTER HÅLLBARHETS MÅL
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Nytt uppdrag sedan årsskiftet
Näringsliv & studenter
Samordning + Samarbete = Samverkan
Välkommen till Huddinge!
Månadsrapport oktober 2015
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
VI SKA VARA BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN
En stark nod Stockholm Göteborg Mälarstäder Malmö :e Storstadsregionen.
Näringslivsanalys Umeå kommun
Huddinge kommun Näringslivsanalys
• • SKAPAD AV
Näringsliv Näringslivsstruktur Antal företag 1923 AB 494
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Budget Område Kostnader Intäkter Kommentar Strategisk utveckling 225
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
SGUs årsredovisning 2017.
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
VÄLKOMMEN TILL FORSKARNA PÅ SLOTTET
Möten och konferenser skyddad natur 2017
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Målstyrning och verksamhetsplanering
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Hur maximerar vi den lokala nyttan av en vindkraftsutbyggnad?
Hållbar utveckling måste vara
@GreaterCph #GreaterCph
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
ARBETSGRUPP KOMPETENS
Skolsamverkan - Göteborg.
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

i Karlskrona AB - vårt sätt att skapa tillväxt i ett mer attraktivt Karlskrona

Uppdraget Bolaget ska arbeta operativt för nyföretagande och näringslivets utveckling i Karlskrona kommun. Bolaget ska erbjuda god service och underlätta näringslivets kontakter med den kommunala verksamheten. Bolagets målgrupp är befintliga och nybildade företag samt företag som vill etablera sig i Karlskrona. Bolagets uppdrag är att arbeta aktivt för att nya företag ska etablera sig i Karlskrona och för att öka antalet nationella och internationella besökare. Målet är att göra Karlskrona till en långsiktig hållbar och attraktiv etablerings- och destinationsort. Särskilt fokus ska vara på näringslivet inom klimat och miljö, idrott & hälsa, landsbygdsutveckling och besöksnäring. Bolaget ska marknadsföra Karlskrona för besökare och näringsidkare. Bolagets verksamhet ska bidra till Karlskronas positiva utveckling med ett hållbart växande näringsliv, fler arbetstillfällen och som destinationsort året om.

Karlskrona kommun 2013 Sammanfattning näringslivssiffror Samverkan mellan skola och näringsliv ska främjas Totalt antal företag dec 2012 (årsskiftet 12/13) 5 152 Antal startade företag 2013 + 378 Antal upphörda företag 2013 - 329 Antal inflyttade företag 2013 + 85 Antal utflyttade företag 2013 - 82 Förändring +52 Nettotillväxt för Karlskrona kommun +1,0 % Totalt antal företag dec 2013 (årsskiftet 13/14) 5 204 Anta l enskilda firmor: 2 944 st (50,9 %) Antal AB: 1 862 st (32,2 % Soloföretag: 3 724 st (64,4 %) Arbetsplatser>20 anst.: 244 st Din vind i ryggen.

Vi vill skapa tid för tillväxt ! Politiken Förvaltningar Alla frågor in en väg i Karlskrona AB Lots – vi skapar tid! Region Blekinge Länsstyrelsen Andra specialister Samarbetspartner

Omfattning

The Investor´s short shopping list Bra skatteklimat Bra underleverantörer Kompetent arbetskraft Internationella skolor Hög produktivitet Politisk stabilitet Bra allmänt affärsklimat Hög levnadsstandard Billig energi Arbetskraftskostnad Bra finansieringssystem Språkkunskaper God affärsetik Internationella flygplatser Innovationsklimat Kvalificerade kunder Hög kvalitet på universitet och högskolor Internationella Kluster Bra infrastruktur Historik utländska investeringar Bra fackföreningsklimat Bra ”Public/Privat” samverkan 17 September, 2018 Business Sweden

IoT – Karlskrona den smarta staden

Program 3 oktober 11.30 Karlskrona Business Tour Dockside 3 oktober 17.00 Guldeken Konserthuset 7 oktober 10.00 Hyper Island Stumholmen 8 oktober Blekinge Tekniska Högskola Campus Gräsvik 9 oktober 09.30 Catwalk 14 Marinmuseum 10 oktober 09.00 Näringslivsdagen Telenor Arena

Besökssiffror. Andra aktörer. Marinmuseum* Juni: 26.890 = +19.573 Juli: 50.421 = +23.199 Augusti: 54.898 = +18.493 * Genom dörren Skärgårdstrafiken              Maj       Juni         Juli          Aug 2013     2.918 11.427     34.783    16.968 2014     2.391 10.096     34.009    15.721 Diff: - 527 -1.331 -774 -1.103 Shopping (besök) Juni-augusti Wachtmeister -2% Kronan +8% Skärgårdstrafiken (korr. 2014-09-25)              Maj       Juni         Juli          Aug 2013     2.918 11.427     34.783    16.968 2014     2.391 11.136     34.969    15.721 Diff: - 527 - 291 + 186 -1.103

Karlskrona Turistbyrå. Besökssiffror. Karlskrona Turistbyrå. TOTALT 15 000 FLER BESÖKARE 2014 Genomsnittligt antal besök/dag, samt högsta dagssiffror/månad JUNI Snitt/dag: 409 besökare Högsta dagssiffra: 823 (19 juni) JULI Snitt/dag: 918 besökare Högsta dagssiffra: 1.608 (22 juli) AUGUSTI Snitt/dag: 674 besökare Högsta dagssiffra: 2.538 (1 aug)

Gästnätter. Hotell. Juni 17.712 +1.756 Juli 30.897 +2.520 Ack. Jan-juli 104.810 +3.541

Nyckeltal turismen i Karlskrona kommun 2013 741 miljoner kronor, i total turismomsättning 631 års-sysselsatta, främst inom restaurang och logi 57,1 miljoner kronor i totala skatteintäkter till kommunen 29,7 miljoner kronor i totala skatteintäkter till landstinget/regionen

Konferenser Re 14 - BTH konferens ca 400 deltagare ITC 26 - BTH konferens ca 125 deltagare Baltic Sea Tourism Forum Första gången i Sverige ca 125 deltagare

2015-2017 Näringslivsstrategi Handelsutredning – markstrategi Landsbygdsutveckling Fastighetsägarna Evenemang Besöksnäring Medfinansiering - samverkan Science Park - innovationsklimat Företagarföreningar – bra public / privat samverkan

Varje insatt krona ger 5 ggr tillbaka Spara ? Satsa ! Varje insatt krona ger 5 ggr tillbaka