John Hultén Strategist Strategic development John.hulten@trafikverket.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentariker
Advertisements

Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Lösningsfokuserat arbetssätt
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
EU Energy efficiency plan och strategi för 2020 Energiintensiven Stockholm Thomas Björkman Energitjänstedirektivet 20-målen till år 2020 Energy.
Agenda 1.Begreppet socialt entreprenörskap  Om olika perspektiv på vad socialt entreprenörskap är 2.Sociala entreprenörer som hybrider  Om sociala entreprenörer.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Transnationellt Seminarium Stockholm
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
”För en svensk kommuns intressen i EU" City of Malmö EU office Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
Mål för Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014.
Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014 Convention Zonta.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Smart hållbar tillväxt Reglab 8 maj 2012
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
Helen Bålman, Örebro 9 juni 2008 MILJÖDRIVNA MARKNADER.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
ICS ”Potentiella Strategiska Satsningar” Presenterad vid EE-skolans internat 30 augusti 2005 Lars Nordström, ETS.
Närvärme Piteå Hans Gulliksson Småskalig bioenergi.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Presentation av masteruppsats Brysselnätverket 20 augusti 2015 Johanna Haward “It’s a Journey” A Qualitative Case Study of How Local Municipalities in.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Local co-operation - achieving results Maria Gardfjell, First Vice Mayor, City Council Björn Sigurdson, Climate Change Strategist, Executive Office to.
Från idéer till framgångsrika företag Jonas Wiklander 1 Entrepreneurs, Mentorship Almi Företagspartner Business coach, and Creativity
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Projektdag Blekinge LOW CARBON #lowcarbonlogistics LOGISTICS Anna Månsson
Sharing Research Data – how to stay competitive
From Knowledge based innovation into sustainable new business
Baltic Sea - Chesapeake Bay - Bohai Sea- Bay of Bengal
@GreaterCph #GreaterCph
Arvid Lindén, Agency for Participation, Sweden
Positioning CM responsibilities in the organisation
Ortopedteknik – vart är vi på väg?
Waste management on export
Title Name, Smart Built Environment
Strategic Sustainable Development
A streamlined client role – An Update January 16, 2014

Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
The Swedish Forest-based Sector Research Agenda …
The Swedish charge on emissions of nitrogen oxides
Photo: Richard Ryan SVB
Framgångsrecept för samverkan
Collaboration platform, AllAgeHub
From Knowledge based innovation into sustainable new business
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Eunis Research and Analysis Initiative
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
What happens after stage 1?
Title Name, Smart Built Environment
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
TRAFFIC EMISSION DUE TO WASTE Collection in Stora Ursvik, Stockholm
Fuel Cell Conference 2019 Bertil Wahlund Energiforsk
Packaging that makes life easier!
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Memberstate meeting Brno
Presentationens avskrift:

John Hultén Strategist Strategic development John.hulten@trafikverket.se

The task of the Swedish Transport Administration is responsible for the long-term planning of the transport system for road traffic, rail traffic, maritime shipping, and air traffic is responsible for construction, operation and maintenance of the state road network and national railway network works for accessibility in public transportation through for example award of public service obligation contracts on national level rules on questions regarding state grants to the maritime shipping sector

Strategic challenges An energy-efficient transport system Well adapted transport for passengers and freight in metropolitan areas Efficient intermodal transport for trade and industry A robust and reliable infrastructure Value for money Trafikverket, a modern agency

A changed role… Our organizational capacity Our mission Infrastructure Environmental and social challenges In-house Privatization Regionalization 1950 1980 2010 Our organizational capacity Our mission Pure purchaser Multimodal perspective Broader tool box Acessibility rather than mobility

www.transportinnovation.se 2018-09-17

More innovation needed Great challenges Not innovative enough Joint focus Strengthening the Swedish position and Swedish competitiveness. ▪ I detta arbete är det även viktigt är att skapa internationellt samarbeten. Sverige kan inte agera ensamt. Störst framgång kommer vi att få om vi kan driva vårt innovationsarbete i samma riktning som EU. ▪ Lika viktigt är det att hitta nya samverkansformer eftersom ingen enskild aktör klarar jobbet på egen hand. Det är bara genom samverkan mellan näringsliv, myndigheter och högskolor, som vi kan ta steg som för oss närmare målet. 2018-09-17

Forum for Innovation in the Transport Sector A Swedish initiative, more than 30 partners – private companies, public agencies and research institutes Involving all transport modes and different sectors such as telecom and electricity Developing joint strategies for innovation Aiming to break the trend between transport and negative environmental impact, while strengthening Swedish competitiveness ▪ För att kunna lösa framtidens utmaningar har svenskt näringsliv, myndigeter och högskolor tillsammans bildat ”Forum för innovation inom transportsektorn”. ▪ Forum ska fungera som plattform, där alla som vill kan vara med och utforma praktiskt fungerande lösningar. Idag är alla delar av transportsektorn representerade, både offentliga och privata aktörer samt representanter från alla trafikslag. ▪ Forum är inriktat på arbete i projektform, där fokus ligger på att nå resultat. Forum ska vara en katalysator för innovationsarbete som gör skillnad och alla är välkomna med sina speciella kompetenser för att bidra till en effektiv och hållbar transportsektor och till att stärka svensk konkurrenskraft.

… break the trend ▪ Gods- och passagerartrafiken i Sverige ökat stadigt sedan början av 1990-talet. Detsamma gäller utsläppen av växthusgaser. Kurvorna pekar alltså åt fel håll just nu. Detta vill vi ändra på genom att arbeta på ett samlat sätt och forma en gemensam agenda för innovationsarbetet i den svenska transportsektorn ▪ Energieffektiviteten har i och för sig ökat till följd av den tekniska utvecklingen, men inte tillräckligt för att kompensera för de ökande trafikvolymerna. ▪ Transportsektorn står därmed för en allt större del av utsläppen av klimatgaser och den här utvecklingen understryker behovet av ökade satsningar på innovation i sektorn. ▪ Därför är också Forums huvudmål att – via strategiska satsningar på forskning och innovation - åstadkomma ett trendbrott, där ökade resor och transporter inte längre innebär en motsvarande ökning i belastning för miljön. 2018-09-17

Forum for Innovation in the Transport Sector ▪ För att lösa framtidens utmaningar har svenskt näringsliv, myndigeter, högskolor och regioner tillsammans bildat ”Forum för innovation inom transportsektorn”. ▪ Forum… …består av nära 30 aktiva medlemmar från alla delar av transportsektorn. Idén till att bilda Forum kom bl a från Transportforskningsutredningen, men också från projekt Transport 2030 som Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) stod bakom. …ska fungera som plattform, där alla som vill kan vara med och utforma praktiskt fungerande lösningar. Idag är alla delar av transportsektorn representerade, både offentliga och privata aktörer samt representanter från alla trafikslag. …ska vara en katalysator för innovationsarbete som gör skillnad och alla är välkomna med sina speciella kompetenser för att bidra till en effektiv och hållbar transportsektor och till att stärka svensk konkurrenskraft. … arbetar strategiskt med att peka ut en färdriktning för transporinnovationen i Sverige. Vi ska vara en samordnande kraft som ger det övergripande arbetet med innovation får tyngd och kraft. Däremot deltar vi inte i själva genomförandet, utan överlämnar detta till företag, myndigheter, högskolor eller andra aktörer som ser till att förändringarna genomförs i praktiken 2018-09-17

What we aim to achieve Set a strategic agenda för research and innovation in the transport sector Identify Swedish innovation areas and develop road maps Establish a dialogue with political decision-makers Test and demonstration projects Strenghtened position in the EU 2018-09-17

How do we work Collaborate Focus Prioritize 2018-09-17

A platform for strategic dialogue Collaborate Innovation area Innovation area Innovation area Road map Road map Road map Focus Focus Evaluation Forum is a “dialogue platform” for developing a common Swedish innovation strategy for the transport sector Based on the common strategy, the most promising innovation areas are defined For each innovation area, concrete road maps are elaborated in dialogue between key stakeholders, specifying what needs to be done, when and by whom. The road maps are implemented e.g through facilitation of test- and demonstration projects. Recommendations Prioritize

Swdedish innovation areas Energy efficiency and alternative fuels Public transportation in cities and country side Accessibility in sustainable cities Traffic safety – all modes Transport efficiency 2018-09-17

Road maps underway High Capacity Transport – road New fuels - methanol/DME Electrification of road transportation New train solutions – implementing the Green train High Capacity Transport – rail Future solutions for Bus Rapid Transit Traffic steering – intermodal perspectives Incentives for innovation in the deregulated railway sector Connected vehicles City logistics

A systems approach New technology Policy issues Laws and regulations Transfer of knowledge Sound business models New ways of cooperation ▪ För oss är begreppet transportinnovation brett och signalerar att vi utgår från ett helhetstänkande. ▪ Nya lösningar handlar inte bara om teknisk utveckling. Lika viktigt är det att arbeta med policyfrågor, nya arbetssätt och samverkansformer, lagar och regler, kunskapsöverföring, annorlunda affärsmodeller etc – allt med sikte på ökad konkurrenskraft och på att bryta trenden mellan antalet transporter och negativ miljöpåverkan. 2018-09-17

www.transportinnovation.se 2018-09-17