Välkomna 2018-09-17
Nytt tidregistrerings- och ersättningssystem Utförare Hemtjänst Utbildning Del 1 2018-09-17
Agendan för dagen Syfte och förväntade effekter Regelverk för ersättning Införandeplan Kaffe, ca kl 14.15 Aktiviteter inför Del 2 Webbaserad utbildning Totalrapportering Support och stöd Övriga frågor i mån av tid Avslutning kl 16.30 Kicki – Fikat och vad Sabina ska prat om efter fikat 2018-09-17
Varför ett nytt tids- och ersättningssystem? Syftet är att säkerställa att kunden får de insatser som den är beviljad Timersättning ska användas istället för dagens system som utgår ifrån ett nivåsystem Ersättningen ska spegla de faktiska kostnaderna och ge förutsättningar för en hemtjänst av god kvalitet 2018-09-17
Effekter för kunden Säkerställa att kunden får de insatser den är beviljad Rätt räkning till kund. Kunden betalar endast för utförd tid (utifrån avgiftsnivå) Kvalitetssäkring genom att personalen har tillgång till enkel och smidig dokumentation Anhöriga ges möjlighet att läsa dokumentation i omsorgsdagboken 2018-09-17
Effekter för beställaren Underlätta uppföljning av beviljad och utförd tid/insatser med rapporter över enskild kund Beställaren kommer, snabbare än idag, få indikationer på hur pass bra beställningen överensstämmer med behovet Enklare för beställare och utförare att kommunicera kring utförd tid och ersättning 2018-09-17
Effekter för utföraren Rättvist ersättningssystem, betalt för tiden hos kunden Underlättar uppföljning med lättöversiktliga rapporter över personalens arbetsdag samt utförd tid hos enskild kund Enklare för utförare och beställare att kommunicera kring utförd tid och ersättning Personalen får ”kvitto” på tiden man varit hos kunden Kvalitetssäkring att kunna se all information kring kunden på plats i mobil och även kunna skriva dokumentation och arbetsanteckning på plats när informationen är aktuell 2018-09-17
Regelverk för ersättning En ersättning utgår per timme för insatser som utförs dag, kväll och helg Nattinsatser ersätts per utfört besök För larm hos kund i ordinarie boende införs en fast månadsersättning, ingen särskild ersättning utgår för utförda larminsatser Beräkningsunderlag bifogas med beställning 2018-09-17
Regelverk för ersättning Ersättning vid oplanerad frånvaro, t.ex. vid sjukhusvistelse, utgår max 5 kalenderdagar från anmälningsdatum (registreras av behörig administratör/arbetsledare) Avböjda besök ersätts för planerad tid (anges i mobilen) Avböjd insats i ett besök ersätts inte (ex frukost och bäddning blev utfört men ej dusch) ”Kollektiva insatser” (tvätt, inköp, ärende och matdistribution) kan ersätts med schablontid 2018-09-17
Nya ersättningsbelopp Insatstyp Ersättningsbelopp* Egen regi Privat regi Insats i ordinärt boende dag, kväll, helg 373 kr/timme 382 kr/timme Insats i ordinärt boende natt 188 kr/besök 193 kr/besök Fast månadsersättning per larmkund i ordinärt boende 142 kr/mån 146 kr/mån (även för de som har hemtjänstinsatser) *Ovanstående belopp är förslag för 2014 års nivå (ökning med 3% utifrån 2013 års beräknade nivå) 2018-09-17
Införandeplan 2018-09-17
Införande av ersättningssystemet Den 4-6 januari 2014 Körning Automatisk konvertering av pågående beställningar Den 1-6 januari 2014 Inga beställningar kommer göras under denna period. Vid behov får beställningen ske via telefon eller fax . Sedan får beställaren skicka en beställning i efterhand. 31 december 2013 Skriv ut aktuella kundlistor Inga pågående beställningar får ha slutdatum 2013-12-31 2018-09-17
Införande av ersättningssystemet 6 februari 2014 Körning 31 januari Alla beställningar ska vara accepterade och aktiverade 7 januari 2014 Dagligen efter 7/1 granska, acceptera och aktivera beställningar Skriv ut kundlista och jämför med den tidigare 2018-09-17
Fikapaus Nytt tidregistrerings- och ersättningssystem Utförare Hemtjänst Utbildning del 2 december 2013- april 2014 2018-09-17
Aktiviteter inför Del 2 Anskaffning av Androidtelefoner Aktivera och registrera telefonerna All personal ska ha behörighet i ParaInn All personal ska göra den webbaserade utbildningen All personal ska kunna hitta information, trycka på Kom och Gick samt dokumentera i telefonen 2018-09-17
Totalrapportering Totalrapportering är att rapportera all tid som utförts hos kunden. Istället för avvikelserapportering Ska göras från 1 januari 2014 tills det att enheten är igång med tidrapportering Information om detta kommer ske i december 2018-09-17
Support och stöd T o m juni 2014 kan Äldreförvaltningen hjälpa till med frågor kring tids- och ersättningssystemet dess regelverk, införandeplan eller aktiviteter EJ - Support som gäller dator, skrivare, telefoner, applikationer, lokala program eller stadens IT-system (ex paraplyet, ParaSol, ParaInn och ParaGå) 2018-09-17
Information All dokumentation inkl. den webbaserade utbildningen finns att hämta på www.stockholm.se/tidsregistrering För support kring lösenord (utöver kontorstid), installation och registrering av ParaGå i telefoner, lokala program och stadens IT-system kontakta: Servicecentrum på 020-83 83 00 Vid frågor kring tids- och ersättningssystemet, dess regelverk, införandeplan eller aktiviteter kontakta: Äldreförvaltningen på support.tidreg@stockholm.se eller 08-508 36 209 / 08-508 36 216 / 08-508 36 219 2018-09-17
Tack för er uppmärksamhet 2018-09-17
Registrering av mobiler Starta upp mobilerna Aktivera lösenord för skärmlås Skapa Google-konto Registrera mobilen Installera MobileIron applikationen Installera ParaGå applikationen Skapa genväg till ParaGå applikationen Se ParaGå-guide www.stockholm.se/tidsregistrering 2018-09-17
All personal i ParaInn All behörighet, roller mm ska administreras i ParaInn OBS! All personal måste ha ett användarkonto i ParaInn (krav redan idag) Ingen kostnad för användarkonton kommer att tas ut under T3 och hela 2014 2018-09-17
Webbaserad utbildning www.stockholm.se/tidsregistrering 2018-09-17