Integrerad cykelinfrastruktur och cykelnätverk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Lär dig trafikreglerna
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Trafiksäkerhetsåtgärder 2011
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
FISKSÄTRADIALOGEN INTERVJUER I samband med Fisksätradialogen pågår olika aktiviteter, en av dem är att ungefär intervjuer har genomförts under januari/februari.
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
OECD Territorial Review of Sweden
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Vägvisning och tydliggörande av huvudcykelnätet
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Socialstyrelsens underlag till Ansvarskommittén ”God vård på lika villkor” GÖTEBORG
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Näringslivslunch 8 november.
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Samrådsförslag.
Hastighetsbegränsningar
Regionalt cykelbokslut för 2014
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
Supercross och statistik på Borlänges landsbygd
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Nya hastighetsgränser
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
I huvudet på en cykelplanerare
Miljömålen består av tre slags mål
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Integrerad cykelinfrastruktur och cykelnätverk Förstudie: Integrerad cykelinfrastruktur och cykelnätverk – landsbygdens transportsystem   Charlotta Johansson Peter Rosander Luleå tekniska universitet

Syfte –koppling till Trafikverkets uppdrag 1. Förbättra vägledningar för utformning av nätverk och stråk för cykling på landsbygd, samt klimatförhållanden och mångfalden av cykeltyper Utveckla kunskap om effekterna av: 2. Fysiska åtgärder, inklusive underhåll 3. Mjuka åtgärder 4. Arbetsmetoder och samarbetsformer för integration av cykelinfrastruktur Även andra ämnesområden: hälsoeffekter, trafiksäkerhet, framkomlighet och trygghet, och andra i dag ”okända” aspekter som kan främja ökad cykling på landsbygd.

Metoder Litteraturstudier Strukturerade litteratursökningar i: Scopus (databas för vetenskapliga tidskriftsartiklar i alla ämnen) Trafikverkets bibliotek på webben Transguide TRID Nationella bibliotekskatalogen (tidigare benämnd TRAX) SKL, publikationer från Sveriges kommuner och landsting Boverkets publikationer Tidigare kända källor Snöboll – källors källor

Metoder Intervjuer Sju företrädare från kommuner, Trafikverket, forskare, konsulter och cykelorganisationer (av 20 tillfrågade) Frågeställningar med följdfrågor Hur anser du att svensk trafikplanering för landsbygd ska beakta de i dag förhållandevis små flödena av cyklister på landsbygd, avseende behov av säkerhet, trygghet, tillgänglighet osv? Hur hittar man och bejakar den dolda potentialen i cykling?

Vad är små cykelflöden? Sidoremsans bredd (m) mellan väg och gång- och cykelväg   VR km/h ÅDT-DIM 80 100 110 120 <1000 13 1000-2000 8 2000-4000 4000-8000 4 >8000 3 Intressant område: Låga cykel (- och fordonsflöden), höga fordonshastigheter Sidoremsans minsta bredd (m) utan räcke vid >500 gång- och cyklisttrafikanter per dygn   VR km/h ÅDT-DIM 80 100 110 120 <1000 3 4 5 13 1000-2000 8 2000-4000 4000-8000 10 >8000 (Källa: Krav för vägars och gators utformning. 2015:086)

Vad är landsbygd? Finns många sorter! Landsbygdskommun Den största tätorten har mindre än 15 000 invånare och lågt pendlingsmönster (40 kommuner) Landsbygdskommun med besöksnäring Antal gästnätter, omsättning inom detaljhandel/hotell/ restaurang i förhållande till invånarantalet (15 kommuner) (SKL, 2016) Tätort koncentrerad bebyggelse med minst 200 invånare (87 % av befolkningen) Småort 50-199 (3 % av befolkningen) (SCB, 2016) ….10 % bor på plats med mindre än 50 invånare

Vad är landsbygd? Tillväxtverkets definition av landsbygd: Mellan 5 och 45 min till en tätort om minst 3000 personer (24 % av Sveriges befolkning som bor på landsbygden) (Se landet, 2012) Ur ett trafiktekniskt perspektiv, STRADA: (Transportstyrelsen, 2016) ”Med tättbebyggt område menas, i detta sammanhang, vägar där högsta tillåtna hastighet är 50 km/tim eller lägre.” ”Ej tättbebyggt område” är således enligt denna definition platser med hastighetsgräns 60 km/h eller högre

Behovet att cykla på landsbygd Syfte med cykelförflyttning en vanlig vecka (%) Busshållplats 4 Förskola 6 Restaurang 7 Skolan Vård 8 Social service Café Handel Motionslokal 10 Arbete 11 Föreningslokal 13 Mataffär 14 Idrottsplats 16 Rekreationsområde 17 Hälsar på bekanta Motionerar 34 Resvaneundersökningar som visar på mängden cykling på landsbygd är ovanliga Svar på frågan om till vilka platser man färdas som cyklist utanför byar i Norrbotten en normalvecka (Rosander & Johansson, 2012)

Nätverk och stråk för cykling på landsbygd Saknas ofta fokus på landsbygdsförhållanden Områden med hastighetsgräns 80 km/h eller högre – cyklister ska aldrig dela körbana med motordrivna fordon - separerade cykelbanor eller parallella mindre vägar (CROW, 2007) Bristen på separerade cykelbanor med goda utrymmen skapar ett avskräckande säkerhetsproblem (Yuchen, 2014, Baltimore–Washington i Maryland, USA) 2-minus-1-vägar: fordonshastigheterna sjönk inte nämnvärt och oklarheter mellan olika fordonskategorier hur vägytorna skulle användas (TøI, 2008)

Nätverk och stråk för cykling på landsbygd På sträckor längs större vägar måste cykelbanan alltid skiljas från fordonens körbana - avstånd minst 4 m för att skapa ett säkerhetsutrymme (Cyclenation, 2014) Visa på behov av cykelstråk för arbetspendling samt säkra skolvägar och bilfria förbindelser till tätortsnära utflyktsmål (Vägverket, Kågesson, 2007) På sikt bör alla tätorter som ligger inom 5-15 km från varandra sammanbindas av bilfria cykelleder för arbetspendling (Vägverket, Kågesson, 2007) Reslängd motion och rekreation på cykel exkl. semester, upp till 40 km (VGU, 2016)

Fysiska åtgärder (Gående och) cyklister skattade förekomsten av separerade ytor som viktigast för att ta sig fram samt att dessa ytor ska vara tillräckligt breda (Jensen, 2007, Botma, 1995) Cyklister: Bredd på buffertzonen Genomsnittlig fordonshastighet Förekomst av passerade fotgängare per timme Parkerade fordon närmast vägkanten per 100 meter Bredd av cykelbana eller belagd vägren (minst 0,9 meter bred) Bredd på körfält inklusive cykelväg Förekomst av tung trafik (Jensen, 2007, Hallett et.al., 2006, Dixon, 1996)

Arbetsmetoder för att förbättra cykling Få källor på temat arbetsmetoder för att förbättra cykling på landsbygd - Inga från en internationell kontext Bra exempel Karlstad: Steg 1: Skapa förutsättningar för cykling och påverka - separera cykel från biltrafik vid infarter till skolor Steg 2: Använda det befintliga nätet effektivare – skyltning, vägvisning, pollare som hinder för biltrafik- förbättra snöröjningen Steg 3: Bygg om och bygg till - asfaltera grusbelagda cykelvägar, Bygga om korsningar för att prioritera cyklister Steg 4: Bygg nytt -Förbättra cykelstråk mellan Karlstad tätort och andra tätorter (Karstads kommun 2016 och Cykelplan Karlstad 2014)

Arbetsmetoder för att förbättra cykling Bra exempel: Värnamo kommun - Gång och cykelplan för landsbygden (Värnamo, 2008) Cykelvägar för pendling till arbete och skola - cykelvägarnas standard har därför anpassats därefter Snabbhet och genhet och att vägen anpassas till bebyggelse och de målpunkter som finns En hög medelhastighet kan hållas - få inbromsningar och stopp Cykelvägar mellan tätorter separerade från vägen eftersom fordonshastigheterna är 70 km/tim eller högre Cykelvägar på landsbygd dubbelriktade, 2,5 meter breda GC-kalk (Cy-kalk) trubbigt, Värnamo prioriterade miljö mera

Vad säger sakkunniga om cykling på landsbygd? Övergripande resonemang Normförskjutning av vem som använder/har rätt till vägen behövs: ”det här är inte en bilväg, det här är en väg som flera olika transportslag använder” Helhetsgrepp för olika gruppers behov; dvs olika typer av cyklisters behov Samhällets ekonomi - potentialen Förbättras och förtydligas med skyltning eller målning Separera mera

Cykling på landsbygd - Beakta små cykelflöden Vad säger sakkunniga… Cykling på landsbygd - Beakta små cykelflöden Definiera vad landsbygd är och syftet med cyklingen Cykelvägar har koppling till regionala planer Turistcykelleder som kan samordnas för att nyttjas även till vardagscykling Cyklister mycket känsliga för drift, vägyta och friktion Precis som för cykling inom tätort, flera behov för cykling: dels inom närområdet och dels cykelpendling längs längre sträckor

Cykling på landsbygd - Beakta små cykelflöden Vad säger sakkunniga… Cykling på landsbygd - Beakta små cykelflöden Flöden är inte ett relevant sätt att mäta förekomst av cyklister Dåliga cykelförhållanden gör att det är få cyklister och därför är det låga flöden, och om flöden används på sådana platser som indikator för att motivera utbyggnad av cykelstråk blir det missvisande låga behov Om man utökar/förbättrar möjligheten att cykla, då kommer fler att cykla

Cykling på landsbygd - Beakta små cykelflöden Vad säger sakkunniga… Cykling på landsbygd - Beakta små cykelflöden Spänning mellan svaren: Kvantitativa aspekter baserat på ekonomi gentemot Kvalitativa (på sikt kvantitativa) aspekter baserat på behov Eftersom det inte finns medel att bygga mer cykelbanor måste cyklisterna blandas med fordon, det finns inga alternativ Eller Blanda ej cyklister med gående! Bygg (separerade) cykelvägar så kommer cyklisterna!

Cykling på landsbygd - Beakta små cykelflöden Vad säger sakkunniga… Cykling på landsbygd - Beakta små cykelflöden Behöver inte ses som en spänning: Skattekronor som satsas på cykling ger mångdubbelt tillbaka i form av jämställdhet, hälsa Cyklingen borde ses som en del i en arbetsmarknadsförstoring, där arbetsmarknaderna har för länge sen passerat till att vara kommunövergripande Nytt behov för nätanalyser för cykel, och nyttor av ett sammanhängande GC-nät över kommungränserna Utveckla regioner och arbetsmarknadsområden som minimerar biltrafikberoendet Invånarantal, avstånd, resbehov och målpunkter - i stället för endast flöden

Behöver inte ses som en spänning mellan Slutsatser Behöver inte ses som en spänning mellan Kvantitativa aspekter baserat på ekonomi och Kvalitativa aspekter baserat på behov Satsa på cykling på landsbygd systematiskt och nyanserat baserat på invånarantal, avstånd, resbehov och målpunkter, arbetsmarknadsregioner

Slutsatser… 1. Förbättra vägledningar för utformning med avseende på integrering av nätverk och stråk för cykling på landsbygd, samt klimatförhållanden och mångfalden av cykeltyper Kunskap om nätverk och stråk tämligen god – kunskap om hur införa denna kunskap är liten …Separera mera! Lite kunskap om klimatförhållanden och cykling på landsbygd Lite kunskap om cykeltyper och cykling på landsbygd – generell kunskap om elcyklar m.m. går att överföra

Slutsatser…   2. Utveckla kunskap om effekterna av fysiska åtgärder, inklusive underhåll Har inte lokaliserat kunskap om uppföljning av åtgärder - förbättringspotental finns Om man utökar/förbättrar möjligheten att cykla, då kommer fler att cykla Har inte lokaliserat kunskap om uppföljning av DoU – förbättringspotental finns …Separera mera!

3. Utveckla kunskap om effekterna av mjuka åtgärder Slutsatser… 3. Utveckla kunskap om effekterna av mjuka åtgärder Stora hälsovinster av aktiv transport Få källor på temat effekterna av mjuka åtgärder för att förbättra cykling på landsbygd - Inga från en internationell kontext Bra exempel finns t.ex Värnamo och Karlstad – uppföljning vore intressant

4. Utveckla arbetsmetoder och samarbetsformer för integration av cykelinfrastruktur Få källor på temat effekter av arbetsmetoder och samarbetsformer för att förbättra cykling på landsbygd - Inga från en internationell kontext Bra exempel finns t.ex Värnamo och Karlstad – uppföljning vore intressant Stora hälsovinster av aktiv transport