En Bättre Sits www.enbattresits.se Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Advertisements

Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Inventeringar och kunskapsuppbyggnad Lona-träff i Göteborg 23 september 2015.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Bröstcancerscreening
Styrmodell.
Infrastrukturutskott, Kristianstad
Ett stråk med stora möjligheter
Uppdrag, roller och ansvar
Örebro Syrianska IF Ungdom
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Ett verktyg för att arbeta med tillgängligheten
Så arbetar Nacka med fysisk tillgänglighet Jessica Röök, Anki Rudström Utvecklings- och samordningsenheten.
Tidplan omställningsarbete 2014
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Utredningen om kommunal planering, del 2
Ulrika Nilsson Vikten av en gemensam målbild – knäckfrågor och kritiska moment i målbildsarbetet.
Näringsliv & studenter
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Arbetsformer XX vattenråd.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Länsstyrelsernas energi- och klimatsamordning
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Regional utvecklingsförvaltning Organisation
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vilken planeringsprocess?
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Vilka är vi som deltar idag?
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
För våldsutsatta kvinnor och deras medföljande barn i Norrbotten
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Regionsamverkan Sydsverige
Nya hastighetsgränser
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Färdplan CAP Bilaga 1 till rondpm CAP
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Möjligheter till finansiering?
PLAN INOM FUNKTIONSHINDEROMRÅDET
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Hållbar utveckling måste vara
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Kulturskolornas strategidokument
Samhällsbyggnad Bergslagen
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Områdesarbete i Botkyrka kommun
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Skolsamverkan - Göteborg.
Nya hastighetsgränser
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

En Bättre Sits www.enbattresits.se Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas. Vi i Örebroregionen känner att vi har stora möjligheter att påverka Men det kräver tid och engagemang Målen och annat underlag finns på EBS hemsida www.enbattresits.se

Regional utveckling Kan och vill vi påverka balansen Stockholm-nodstäder-mindre orter-landsbygd? Viktigaste funktionerna/ sambanden 2030 – mot Stockholm/Arlanda 2040 – mellan nodstäder i tunga stråk – 2050 – övriga stråk mellan nodstäder – en timme till Stockholm (Örebro) - mindre orter, landsbygd är en fråga för respektive län

Transporttillgänglighet Arlanda – hela regionens flygplats Bort med transit genom Stockholm Viktigast utanför ÖMS: Malmö/Köpenhamn Göteborg Oslo Sundsvall Örebroregionen Hallsberg porten in till regionen för gods Bra tillgänglighet till Arlanda efter 2030 - Arosstråket Snabb tågförbindelse klar Oslo-Stockholm efter 2030

Kollektivtrafik Storregional tågtrafik Trafikupplägg 2030 och 2050 Strategier om biljettsystem mm Åtgärdslista ”i dialog med Trafikverket” Örebro Kvartstrafik mot Sthlm Vartannat tåg Regionexpress (1,5 till Stockholm) Vartannat tåg via Västerås resp Eskilstuna

Gods Stor ökning av godstransporterna Mål - inte sämre än idag Sjöfart nödvändig Prio nationella stråk Kompletterande regionala noder och stråk Mycket steg 1-3-åtgärder Paket med mindre åtgärder i samverkan Enstaka större åtgärder Örebro Storregional samverkan Hallsberg Inga fler noder V Stambanan Godsstråket gn Bergslagen rv 50 söderut 2030 E18 Köping-Västerås E20 förbi Arboga? Arosstråket

Förankring i respektive län Fortsatt arbete okt nov dec jan feb mars april maj juni juli sep okt Lilla gruppen 20/11 Process Knäckfrågor Lilla gruppen 1:a utkast systemanalys Lilla gruppen Prel version systemanalys Beslut Formellt beslut Senast 30/9 hos resp part Stora gruppen Beslut EBS konferens 23/10 Mälarting 26-27/5 Förankring Förankring i respektive län

Oslo-Stockholm 2.55

Varför är frågan het just nu? Nobelbanan planerad sedan länge. Sverige planerar investeringar i snabbtåg – Mellansverige borde vara med. Näringslivet engagerar sig i frågan. Behov av kommunal planering – besluta om framtida järnvägsreservat.

Varför bilda bolag? En aktör, ett budskap, hålla samman arbetet. Långsiktigt projekt – inte beroende av personsammansättning och majoriteter. Anställning av personal. Alternativa organisationsformer olämpliga.

Syftet med bolaget • En stark röst • Ta fram bra och relevanta underlag • Öka kunskapen

Bolaget Oslo-Stockholm 2.55 Avsiktsförklaring 2014-07-02 Örebro kn bildade bolag i våras Övriga tre parter delägare höst 2015 1 mnkr/år och part i driftbidrag Öppet för fler delägare VD rekryteras

Åtgärdsvalsstudie 2016 Trafikverket ansvarig, samverkan med Norge. Val av åtgärder ska lösa problem och tillgodose behov – på samhällsekonomiskt bästa sätt. Region Värmland och Region Örebro län har statligt uppdrag som länsplaneupprättare. Oslo-Stockholm 2.55 vill vara en samlande aktör för dialogen med Trafikverket.

Bredband

Bredbandskoordinator Uppdrag från staten – hjälp kommunerna! Staten finansierar t.o.m. 2020 Örebro län unikt – vi tar över koordineringen från Länsstyrelsen Länsstyrelsen har kvar besluten om bidrag Tar över ansvar för samordning Digital Agenda från Regionkansliet Placeras i område Trafik och samhällsplanering …tillsammans med fysisk planering, strategisk kollektivtrafik, transportinfrastrukturplanering

Tillfälligt specifikt samverkansråd Bostadsförsörjning Tjänstemännen utsedda Saknar vissa politiker 22/10 börjar arbetet Gemensam bild av nuläge och utveckling Vad vill kommunerna? Hur ta fram plan för äldrebostäder?