En Bättre Sits www.enbattresits.se Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas. Vi i Örebroregionen känner att vi har stora möjligheter att påverka Men det kräver tid och engagemang Målen och annat underlag finns på EBS hemsida www.enbattresits.se
Regional utveckling Kan och vill vi påverka balansen Stockholm-nodstäder-mindre orter-landsbygd? Viktigaste funktionerna/ sambanden 2030 – mot Stockholm/Arlanda 2040 – mellan nodstäder i tunga stråk – 2050 – övriga stråk mellan nodstäder – en timme till Stockholm (Örebro) - mindre orter, landsbygd är en fråga för respektive län
Transporttillgänglighet Arlanda – hela regionens flygplats Bort med transit genom Stockholm Viktigast utanför ÖMS: Malmö/Köpenhamn Göteborg Oslo Sundsvall Örebroregionen Hallsberg porten in till regionen för gods Bra tillgänglighet till Arlanda efter 2030 - Arosstråket Snabb tågförbindelse klar Oslo-Stockholm efter 2030
Kollektivtrafik Storregional tågtrafik Trafikupplägg 2030 och 2050 Strategier om biljettsystem mm Åtgärdslista ”i dialog med Trafikverket” Örebro Kvartstrafik mot Sthlm Vartannat tåg Regionexpress (1,5 till Stockholm) Vartannat tåg via Västerås resp Eskilstuna
Gods Stor ökning av godstransporterna Mål - inte sämre än idag Sjöfart nödvändig Prio nationella stråk Kompletterande regionala noder och stråk Mycket steg 1-3-åtgärder Paket med mindre åtgärder i samverkan Enstaka större åtgärder Örebro Storregional samverkan Hallsberg Inga fler noder V Stambanan Godsstråket gn Bergslagen rv 50 söderut 2030 E18 Köping-Västerås E20 förbi Arboga? Arosstråket
Förankring i respektive län Fortsatt arbete okt nov dec jan feb mars april maj juni juli sep okt Lilla gruppen 20/11 Process Knäckfrågor Lilla gruppen 1:a utkast systemanalys Lilla gruppen Prel version systemanalys Beslut Formellt beslut Senast 30/9 hos resp part Stora gruppen Beslut EBS konferens 23/10 Mälarting 26-27/5 Förankring Förankring i respektive län
Oslo-Stockholm 2.55
Varför är frågan het just nu? Nobelbanan planerad sedan länge. Sverige planerar investeringar i snabbtåg – Mellansverige borde vara med. Näringslivet engagerar sig i frågan. Behov av kommunal planering – besluta om framtida järnvägsreservat.
Varför bilda bolag? En aktör, ett budskap, hålla samman arbetet. Långsiktigt projekt – inte beroende av personsammansättning och majoriteter. Anställning av personal. Alternativa organisationsformer olämpliga.
Syftet med bolaget • En stark röst • Ta fram bra och relevanta underlag • Öka kunskapen
Bolaget Oslo-Stockholm 2.55 Avsiktsförklaring 2014-07-02 Örebro kn bildade bolag i våras Övriga tre parter delägare höst 2015 1 mnkr/år och part i driftbidrag Öppet för fler delägare VD rekryteras
Åtgärdsvalsstudie 2016 Trafikverket ansvarig, samverkan med Norge. Val av åtgärder ska lösa problem och tillgodose behov – på samhällsekonomiskt bästa sätt. Region Värmland och Region Örebro län har statligt uppdrag som länsplaneupprättare. Oslo-Stockholm 2.55 vill vara en samlande aktör för dialogen med Trafikverket.
Bredband
Bredbandskoordinator Uppdrag från staten – hjälp kommunerna! Staten finansierar t.o.m. 2020 Örebro län unikt – vi tar över koordineringen från Länsstyrelsen Länsstyrelsen har kvar besluten om bidrag Tar över ansvar för samordning Digital Agenda från Regionkansliet Placeras i område Trafik och samhällsplanering …tillsammans med fysisk planering, strategisk kollektivtrafik, transportinfrastrukturplanering
Tillfälligt specifikt samverkansråd Bostadsförsörjning Tjänstemännen utsedda Saknar vissa politiker 22/10 börjar arbetet Gemensam bild av nuläge och utveckling Vad vill kommunerna? Hur ta fram plan för äldrebostäder?