Vägen till självkörande fordon - introduktion Transportforum 2018-01-10 Session 24, Roller och ansvar om självkörande och uppkopplade fordon Utredningen om självkörande fordon på väg (2015:07) Jonas Bjelfvenstam, särskild utredare
Utredningsarbetets utgångspunkter Bättre rättsliga förutsättningar för introduktion av självkörande fordon i allmän trafik. Analysera problem och möjligheter vad avser fordon, infrastruktur, trafikbestämmelser, förarbehörigheter, ansvarsfrågor, integritet och datasäkerhet. ”…och övriga frågor som utredningen identifierar som relevanta.” Lämna de författningsförslag som behövs.
Två tidsperspektiv för utredningen Före 2025: Författningsförslag som krävs för introduktion (de första åren…) Efter 2025: Bedömningar och förslag om processer som måste påbörjas, följas eller fortsatt utredas.
Det nationella handlingsutrymmet för lagstiftning om automatiserad vägtrafik är begränsat UNECE-regler globalt (Wien- och Genevekonventionen) EU-regler, t.ex. dataskyddsdirektivet Teknikneutralitet bör eftersträvas …men Gott om utrymme för policyutveckling, innovationsfrämjande, planeringsinsatser och styrmedelsval på olika samhällsnivåer Vissa nationella regelverksförändringar för att främja en gradvis introduktion
Nationella regler som inte träffas av internationella konventioner eller annan internationell och europeisk reglering. Tolkning av förarbegreppet Fordon med nationellt reglerad behörighet Vissa ansvarsfrågor Vad som är möjligt vid försök avgörs vid Transportstyrelsens prövning. Försök med förare på avstånd förutsätter att detta bedöms som säkert (riskbedömning)
Ansvarsfrågor Föraransvar för ett automatiskt körsystem? Sanktionsväxling, avkriminalisering Ägaransvar Skadeståndsansvar Producentansvar
Producentansvar Inga ändringar föreslås men Produktansvaret ökar med ökad automatiseringsgrad producentens ansvar för fel, inkl . regressanspråk från köpare/försäkringsbolag SAE nivå 1 2 3 4 5
Fortsatt analysbehov Krav på infrastrukturen? vägars skick o underhåll utmärkning, utformning Uppkopplingsmöjligheter/info/läsbarhet Digitalisering av infrastrukturen Möjligheter att begränsa/anpassa trafiken (t.ex geostaket) Behov av nya föreskrifter/uppdatering av VGU
Största utmaningarna Tekniska Acceptans och samexistens Legala
Vägen framåt för automatiserad körning Ökade möjligheter till förbättrad miljö och säkerhet (trafik i stad och land) En del av flexibla transportlösningar Delningsekonomins möjligheter Fortsatt teknisk utveckling och tester Acceptans för tekniken Internationella regelverken