Sara Akramy akramy@kth.se Söka, värdera, referera Sara Akramy akramy@kth.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undervisning och KTHB-Primo
Advertisements

5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Biblioteket som forskningsresurs CDT212 jcu01.  att förstå skillnaden mellan vetenskapligt material och andra typer av material  att känna till hur.
Varför inte bara Google?
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Utvärdera, referera och undvika plagiat Källkritik Började som en metod inom historievetenskapen Den vetenskapliga artikeln Redogör för den teoretiska.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Referenshantering APA-systemet. Det finns många olika referenssystem Det som avgör vilket referenssystem du använder är:  inom vilken vetenskap du skriver.
Informationssökning Anu Salminoja
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Introduktion till UB Saker du behöver veta om UB:s webb, Söktjänsten och vår katalog Album samt Artikelsök. Helen Hed Bibliotekarie, Umeå universitetsbibliotek,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Svenska som andraspråk 1
Historiskt Källmaterial
TFYY51 Informationssökning
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Stefan Lagrosen, Linnaeus University
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Kataloger och sökverktyg
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Gymnasiearbete 100 p.
Att diskutera och argumentera!
Säker användning av dator och nättjänster
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
Information till alla regionens medarbetare
Nätverk för lärare på fritidshem
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverk för lärare på fritidshem
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Från frågeställning till relevant information
Källkritik & Informationssökning
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
9...
Forskningsutvärdering & bibliometri
Olika publikationstyper
Forskningsprocessen idealt
Källkritik Historia.
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Min läsportfolie.
8 tips för dig som redaktör
Diagnos och delaktighet
Helinventering: Nytt system
Källkritik och historiska källor
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Presentationens avskrift:

Sara Akramy akramy@kth.se Söka, värdera, referera Sara Akramy akramy@kth.se

Söka Värdera Referera Vad? Informationsbehovet Var? Källor (bl a KTH:s e-resurser) Hur? Sökmetoder Värdera Vetenskapligheten Trovärdigheten Referera Använda källor i texten Hjälp av referenshanteringsverktyg

Sök information till… Projektarbete, rapport, exjobb: Problemlösning Frågeställning Kunskap finns…. Kunskap saknas….

Sök kunskap/information Google, Wikipedia, ….? Böcker, kurslitteratur? /Primo Tidskriftsartiklar? Vetenskapliga Populär vetenskapliga Peer review Webbsidor? Databaser/e-resourser?

Tryckta böcker och tidskrifter Var hittar jag den information jag behöver? Databaser – Scopus, Web of Science, Material Connexion….. E-resurser (e-tidskrifter, e-böcker) Tryckta böcker och tidskrifter Primo – samlar KTH Bibliotekets resurser DiVA KTH:s studentuppsatser och forskningspublikationer

Informationssökning: Formulera frågor/problem Dela upp din frågeställning i konkreta enkla frågor för att lättare identifiera nyckelord/sökord Definiera sökord / ämnesord /nyckelord / keyword / tesaurus Välj synonymer Välj kriterier för inklusion/exklusion Välj relevanta källor

Hur söka information… The increasing frequency of massive hurricanes and storms are due to the emission of green house gases. Sökord, keyword, …?

Hur söka information… The increasing frequency of massive hurricanes and storms are due to the emission of green house gases.

Hur söka information… increasing frequency hurricanes green house gases. Synonymer?

Hur söka information… increasing : growing, escalating, … frequency : occurrence, … hurricanes : storm, windy, … green house gases : climate change, carbon exhaust, …

Hur söka information… (increasing OR growing OR escalating) AND (frequency OR occurrence) AND (hurricanes OR storm OR windy) AND (“green house gases” OR “climate change” OR “carbon exhaust”)

KTH Bibliotekets resurser Primo: Skriv dina sökord

Primo

Välj relevanta källor

Välj relevanta källor DiVA, är KTH:s publikationsdatabas. Här finns studentuppsatser, avhandlingar, artiklar, mm. Libris, är en nationell databas med över 10 miljoner poster. Beställ böcker i Libris och hämta det vid ett av KTH:s bibliotek.

Informationssökning: - en dynamisk process Utvärdera sökprocessen och sökresultaten med jämna mellanrum Se över Sökorden, (behov av nya sökord…?) Söktekniken, Bygga block (AND/ OR/ NOT) Frassökning ” ” Trunkera (manage*), Maskera (wom?n) Sökstrategin Bedöm sökresultaten: Innehåll / relevans Vetenskaplighet

Värdera Vetenskapligheten Abstrakt Introduktion Syfte Metod Resultat Dokumentation av vetenskapligt arbete i olika format: bok, tidskriftsartikel, rapport mm Identifiera t ex: Abstrakt Introduktion Syfte Metod Resultat Diskussion Acknowledgement Referenser

Värdera Bedöm: Forskningsprocessen Intellektuella processen

Värdera: Checklista för källkritik Hur gammal är texten? Hur har utvecklingen sett ut sedan informationen kom till? Källan ska vara så oberoende som möjligt: olika författare, från olika tidskrifter, inte refererar till varandra, etc. Är det en primär (den ursprungliga källan som är skriven av den som kom fram till resultatet) eller sekundärkälla (refererar till den primära källan)? Hur stämmer den nya informationen in i det jag redan kan och vet? Med min förkunskap som måttstock; verkar den nya informationen rimlig? Är texten väldokumenterad med hänvisning till källor och litteratur? Används olika referenser i texten? Kan jag hitta en annan studie där informationen bekräftas?

Värdera: Checklista för källkritik Författarens trovärdighet: (hänvisar man bara till sig själv)? Kan författaren förväntas ha presterat det denne hävdar? Utbildning? Bakgrund? Verkar det vara en äkta källa? Går det att spåra/kontakta författare? Vilka bakomliggande/underliggande anledningar finns det att presentera informationen som den presenteras? Kan det finnas partiskhet?(kommersiell, finansiär, politisk styrd) Har organisationen de resurser som krävs för att genomföra studien? Har någon del av informationen försvunnit? Tekniska bekymmer? Är webbplatsen uppdaterad? Vem är ansvarig? Mer på: KTHBs hemsida/ kurser & stöd/ Guider

Referera: Använd dina källor… Använda källor i texten Hjälp av referenshanteringsverktyg (EndNote web, Mendeley, Zotero, BibTex)

Referera: Använd dina källor… Undvik plagiering Varje gång du påstår något som inte baseras på ditt eget arbete behöver du referera till en källa (undantaget är fakta…). Referera, Sammanfatta och skriv med egna ord Citera, Kortare citering inom ” ”. Längre citering med indrag eller mindre tipsnytt Hänvisa, Oftast i bakgrunden för att ge en bredare bild av forskningsfrågan Om du kopierar från någon annan utan att berätta det är det ju faktiskt en form av stöld och kan leda till avstängning från studier. Läs mer: Legala handboken: http://www.legalahandboken.se/ Läs mer: www.skrivguiden.se

Referera Informera läsaren om vem som ansvarar för de tolkningar eller forskningsresultat som du presenterar Alla källor ska finnas med i referenslistan

Referera: Använd referenshanteringsverktyg Samla Organisera Referera

Använd referenshanteringsverktyg EndNoteWeb,www.myendnoteweb.com Skapa konto med KTH-ID Mendeley, www.mendeley.com Zotero, www.zotero.org BibTeX, http://www.bibtex.org/ BibTeX- The university of British Colombia

Läs mer: Fransson, Jonas (2007). Effektivare informationssökning på webben: en handbok i konsten att söka information . Ronneby: HEXA Ridley, Diana (2012). The literature review: a step-by-step guide for students . 2. ed. London: SAGE Information Retrieval & Management: A guide for students - KTH, Royal Institute of Technology Google guide http://www.googleguide.com/ Skrivguiden: www.skrivguiden.se Vad är en vetenskaplig artikel? en guide - Karolinska Institutet