Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marlene Nordhage QR-KODER Det finns många möjligheter med att använda sig av QR-koder i förskola och skola. En QR-kod är en avskanningsbar kod som kan.
Advertisements

Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Vad kännetecknar en novell?
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
Lathund för domarrapportering i fogis Innan match 2 Lagen lämnar två exemplar av sin domarrapport till domaren. Rapporten skall innehålla laguppställningar.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
HOPPSAN… DU HAR VISST FLYTTATS TILLBAKA I TIDEN – TIDEN FÖRE LINJALEN, MÅTTBANDET OCH TUMSTOCKEN ATT MÄTA….
Novellens uppbyggnad och innehåll
Ljustadalens grundsärskola. Gå till webbstjärnan.se för att logga in på Ljusawebbarna. Logga in med användarnamn eller e-post och ett lösenord. Välj mina.
Hur man använder EasyWorship del 1
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 1
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Wordgenomgång.
En introduktion till Sagornas Värld
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Granska läromedel.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Nycklar till litteraturen
Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Närvaro Närvaro
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Typiska kännetecken för instruktioner
Registrera dina närmaste - modul 2
Antikenprojekt 2017 Hjälmared folkhögskola
Med ritstiftet som verktyg samt utan lagermask!
Rutiner vårdplan Sårbehandling
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Min läsportfolie.
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Bråk Kapitel 1.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Kreativa verktyg och metoder
Instruktioner Välj rätt kommunlogotyp här till höger
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Vi kodar & programmera vår egen saga
Berättar om något som har hänt
Instruktioner för tävlingsledare
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola Sagoprojekt Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola

Det här kommer vi att arbeta med Under vårt roliga och spännande sagoprojekt kommer vi att: Analysera olika sagobilder samt diskutera vad bilderna berättar (vad som händer på bilderna) Skapa en egen sagobild – Rita och färglägga Berätta om Din sagobild – Vad händer på bilden? Skapa en egen saga på iPad i appen Book Creator. Du får givetvis skapa fler sagor om du hinner.

”En bild säger mer än tusen ord” Ett gammalt kinesiskt ordspråk Vad berättar bilden? ”En bild säger mer än tusen ord” Ett gammalt kinesiskt ordspråk På följande sidor ska vi titta på tre bilder och diskutera vad bilderna berättar. Vad händer på bilderna?

Vad berättar bilden?

Vad berättar bilden?

Vad berättar bilden?

Skapa din egen sagobild Du ska nu få rita och färglägga din egen sagobild. Tänk på följande när du skapar din sagobild: Var noga när du ritar och färglägger din bild. Lägg ner mycket tid och arbete i ditt skapande. Hela bilden ska färgläggas noga. Den ska även bestå av en noggrant färglagd bakgrund. Bilden ska skildra en händelse. Det kan vara precis vad som helst. Det är bara din fantasi som sätter gränserna. Skriv ditt namn längst ned i högra hörnet på din bild. Du ska sedan få berätta för klassen om just Din sagobild och vad som händer på bilden.

Skapa din egen sagobild Här är ett exempel på hur en godkänd sagobild kan se ut: Bilden är noggrant ritad med många tydliga detaljer Hela bilden, inklusive bakgrunden, är noggrant färglagd Ditt namn är skrivet längst ned i högra hörnet på bilden Pelle Andersson

Fotografera din sagobild Fotografera din sagobild med iPaden Skicka sedan bilden till min e-post: niklas.arenander@bollnas.se I rutan under rubriken Till skriver du in e-postadressen I rutan under rubriken Ämne skriver du ditt namn Sedan trycker du på Skicka längst upp i högra hörnet Tänk på att få med hela din sagobild när du fotograferar

Skapa din egen saga Du ska nu få skapa din helt egna saga. En saga är en berättelse som är påhittad, och den är oftast indelad i fyra delar: Huvudperson Problem Lösning Slut För att komma igång med din saga ska du få börja med att skriva en sagoplanering där du beskriver huvudpersonen och andra karaktärer som är med i din saga, vilka problem de utsätts för, hur problemet löser sig och hur sagan slutar.

Skapa din egen saga Huvudpersonen är den som sagan handlar om. Börja sagan med att beskriva huvudpersonen. Vem det är, hur den ser ut, var den bor osv. Rita och färglägg en bild på din huvudperson. Problemet i en saga är det som huvudpersonen råkar ut för. Hitta på ett problem och fortsätt skriva på din saga genom att berätta om problemet. Rita och färglägg en bild som passar till texten. Lösningen innebär att din saga fortsätter med att problemet löser sig. Hitta nu på en lösning på problemet i din saga och skriv vidare. Berätta hur problemet blir löst. Rita och färglägg en bild som passar till din text. I slutet av en saga får man veta hur det har gått för huvudpersonen efter att problemet har blivit löst. Välj hur din saga ska sluta – och skriv och berätta om det. Avsluta med att rita och färglägga en bild som passar till slutet.

Här är ett exempel på hur en sagoplanering kan se ut: Skapa din egen saga Här är ett exempel på hur en sagoplanering kan se ut: Chokladmonstret i skolan Niklas Det är mitt i natten. Stålniklas och Stålsemir patrullerar i skolans korridorer och mörka rum för att försäkra sig om att inga tjuvar tagit sig in i skolan. Plötsligt blir de attackerade av ett jättelikt chokladmonster som gömt sig i matsalen. Det blir en lång och svår kamp. Stålniklas och Stålsemir förstår direkt att de inte kommer att klara detta på egen hand. Stålniklas och Stålsemir lyckas med hjälp av superagenterna i klass 3B till sist att besegra chokladmonstret genom att skjuta en massa mjölk på det med superstarka mjölkpistoler så att det förvandlas till en stor oboy-pöl. Stålniklas, Stålsemir och superagenterna i klass 3B kan nu äntligen pusta ut efter att ha besegrat det jättelika chokladmonstret. Stålniklas (huvudperson) Stålsemir (huvudperson) Superagenterna i klass 3B Chokladmonstret 2 och 3. Mjölkpistoler Chokladmonster Superhjältar Superagenter

Skapa din egen saga Tänk på följande när du skapar din saga: Sagoplaneringen ska endast fungera som en grund för hur din saga ska vara uppbyggd samt vilka karaktärer, sago-föremål, magiska tal osv. som ska vara med i din saga. När du skriver texten till din saga ska du utgå från din sagoplanering samtidigt som du utvecklar din saga genom att: Vara noga när du skriver din saga. Du ska lägga ner mycket tid och arbete i ditt skrivande. Beskriva tydligt och med inlevelse vad som händer i sagan Använda många adjektiv som beskriver karaktärerna i din saga och miljön de befinner sig i – T.ex. ”De modiga superhjältarna Stålniklas och Stålsemir patrullerar skolans korridorer och mörka rum. Det är mitt i natten och alldeles tyst och mörkt i hela skolan. Men plötsligt bryts den stilla tystnaden av ett förskräckligt högt rytande, och innan de vet ordet av blir de attackerade av ett jättelikt chokladmonster med stora, sylvassa huggtänder, fyra läskigt stirrande ögon och stora, vassa gifttaggar längs de långa benen och armarna”. Använda punkt och stor bokstav. Varje mening ska börja med stor bokstav och avslutas med punkt.

Fotografera dina sagobilder Fotografera bilderna som du ritat och färglagt till din saga med iPaden Tänk på att få med hela bilden av varje sagobild när du fotograferar

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Öppna appen Book Creator

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: När du är inne i appen – Tryck på New book

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Sedan väljer du vilken form du vill att din bok ska ha

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Tryck sedan på +. Därefter väljer du Photos

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Välj Kamerarulle

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Välj sedan ut bilden som du ritat till framsidan av din bok

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Välj hur stor bilden ska vara genom att dra i prickarna runt bilden

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Tryck sedan på + och välj Add text

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Här ska bokens titel samt författarens namn skrivas

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: När du skrivit bokens titel och ditt namn trycker du på Done

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Nu är du färdig med framsidan på din bok

Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Skapa din egen saga Så här skapar du en saga i appen Book Creator på iPad: Nu kan du äntligen börja skapa resten av innehållet i din saga!

Lycka till!