Jonas Åström Trivector

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Advertisements

Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
FaR® på Hisingen Anders Esko, leg sjukgymnast
Säkerhetskulturmätningar hos enheter inom Västra Götalandsregionen
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Demokrati och hur Sverige styrs
© Synovate Ungas attityder till rökning
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Kamratutvärdering Lerum
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SÄKER CYKLING Nu för alla i femman!
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Allhelgonaundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utfall Enkät Säsongen 2014/2015
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Aktiva skoltransporter
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Jonas Åström Trivector 2018-01-10 När kan barn cykla själva till skolan? – Måste alla barn vänta till de är 12 år? Jonas Åström Trivector 2018-01-10

Agenda Inledning Syfte & Metod Resultat Slutsats Post- och Kreditbankens sommarbroschyr 1982

Inledning Skyltfondenprojekt; Säkrare cykling för barn i tätort Stina Sandels forskning  åldersrek. 12 år Barns fysiska utveckling konstant Trafikmängd, trafikmiljö och attityder har förändrats Trafikolyckor där barn är inblandade har förändrats och minskat Men färre barn cyklar idag än för 20 år sedan Både avseende barns cyklande till skolan och till fritidsaktiviteter Inledning

Syfte & Metod Syftet med projektet är att ta fram en vägledning till kommuner, skolor och föräldrar om när, i vilka trafikmiljöer och under vilka omständigheter barn kan cykla själva till skolan sett ur ett trafiksäkerhetsperspektiv med hänsyn tagen även till Barnkonventionen, hälsoaspekten, sociala aspekter och barns självständiga rörlighet. Litteraturgenomgång STRADA-analys av dödade och skadade barn i trafiken Undersökning om svenska rekommendationer kring barns cyklande idag, även en utblick i omvärlden Genomförande av expertintervjuer Sammantagen analys av effekter av olika rekommendationer Syfte

Barns cykling till skolan Barns skolvägar 2015 Andel föräldrar som svarat ja på frågan om barnet får cykla till skolan utan vuxens sällskap. 57 procent av barnen går eller cyklar till skolan under sommarhalvåret. Motsvarande andel under vinterhalvåret är 48 procent. Drygt varannan förälder upplever sitt barns skolväg som säker. De föräldrar som inte upplever skolvägen som säker uppger trafiken som främsta orsak. 6 av 10 barn har en resväg som är kortare än 2 km till skolan. Var tionde barn har mer än en mil till skolan. -7% Resultat

Barns cykling till fritidsaktiviteter Trafikverkets undersökning 2013/2014 23 % av barnen cyklar till fritidsaktiviteten på sommaren 8 % av barnen cyklar till fritidsaktiviteten på vintern För föräldrarna som alltid skjutsade var de viktigaste anledningarna var att det var för långt ,att trafiken upplevdes som farlig  samt att det var bekvämt och praktiskt för familjen Majoriteten av barnen har kortare än 4 km till sin primära fritidsaktivitet Resultat

Barns fysiska aktivitet 2016-12-20 Barns fysiska aktivitet ”Barn som går eller cyklar är mer fysiskt aktiva som vuxna” Yang et al (2014) Folkhälsomyndighetens minimirekommendation för barn är 60 minuter minst måttligt intensiv fysisk aktivitet per dag.

2016-12-20 Sociala aspekten ”Jag cyklar till skolan med mina kompisar, det är kul för då kan prata på vägen” Pojke ÅK 5 (2015) Dessutom finns ett socialt perspektiv då barnen går miste om möjligheten att interagera med andra barn, de riskerar därmed att exkluderas från sociala aktiviteter och inte utvecklas personligt. Faskunger (2008)

Barnkonventionen Resultat FN:s barnkonvention beslutades av FN:s generalförsamling 1989 och beskriver barns mänskliga rättigheter vilka också gäller i trafiken. Barnkonventionen blev lag 1 jan 2018 Skånska automobilklubben 1924 Resultat

Barn och trafiksäkerhet Analys i STRADA (informationssystem för olyckor och skador i trafiken) Barn i åldern 6–14 år Enbart barn som skadats på cykel Nationella data (hela Sverige) för åren 2010–2015 Enbart inom tätbebyggt område Totalt bestod urvalet av 8404 skadade barn Resultat

Skadade barn i trafikolyckor sett till ålder Antal skadade barn ökar med åldern 60 % av de skadade är pojkar Skadade barn i trafikolyckor sett till ålder Resultat

Skadade barn i trafikolyckor fördelning över tid Antalet skadade barn är som störst på eftermiddagen mellan kl. 14:00 och 19:00 följt av morgontimmen mellan klockan 08:00 och 09:00. Antalet skadade barn är som högst under sen vår/tidig sommar samt under sensommar/tidig höst. Skadeantalet dippar under högsommaren. Drygt 60 % av olyckorna skedde på fritiden, 20 % på väg till/från skolan. Övriga olyckor skedde på skolan, annat, data saknas Resultat

Skadade barn i trafikolyckor sett till olyckstyp Cykel singel klart vanligast Infrastruktur samt drift och underhåll Resultat

ÅldersRekommendationer i Sverige Trafikverket - Inga konkreta rekommendationer Transportstyrelsen - Inga konkreta rekommendationer NTF -11-13 år Kommuner - 10-12 år Skolverket – Hänvisar till NTF Skolor Resultat

ÅK 4 vanligast ÅldersRekommendationer i sverige Försäkringsbolaget If:s rektorsundersökning ÅK 4 vanligast Svar på frågan: Har ni i rektorsområdet några rekommendationer/regler för när barn får cykla själva till skolan? N= 1171 Svar på frågan: Från vilken årskurs rekommendera eleverna få börja cykla själva? Bland dem som hade rekommendationer baserat på årskurs. N= 298 Svar på frågan: Vem anser du är ansvarig för att bestämma när barn får cykla själv till skolan? N=1171

ÅldersRekommendationer i sverige Rekommendationer och riktlinjer gällande barns självständiga cykling varierar mellan olika aktörer, i form av både motivering och tydlighet. Men åldern 10–13 återkommande som angiven ålder då barn kan hantera självständig cykling i de flesta trafikmiljöer. Utomlands då… Danmark/Norge/Finland/Nederländerna 10-12 år ECF-enkät 8-14 år Resultat

Intervjuer med forskare – om Cykelträning Cykla tillsammans med förälder. Barnen lär sig behärska cykeln motoriskt och lär sig på samma gång regler på ett annat sätt än via regelnötning. Barn får en erfarenhet. Trafikundervisning i skolan- trafikregler, riskkompensation

Intervjuer med forskare – om åldersrekommendation Rekommendationer bör kopplas till trafikmiljön samt vara tydliga med vad de grundar sig i och samtidigt ha en flexibilitet för barns olika förutsättningar. Kan vara svårt att formulera en rekommendation men om man gör det måste man ta hänsyn till trafikmiljön och att varje barn och varje trafikmiljö är unik.. Fasta åldersrekomendationer är för trubbigt  8-åring med bra trafikförhållanden inte cyklar alls medan en 13-åring kanske cyklar trots dålig trafikmiljö

Intervjuer med forskare – om avsändare och mottagare En rekommendation skulle i första hand riktas till föräldrarna Skolan har för mycket att stå i menar forskarna. Lägg inget mer på skolan! Staten i form av TV, Boverket, Folkhälsoinstitutet eller SKL. Eventuellt kommunen dock hellre staten

Sammanfattning Resultat Åldersrekommendationerna togs fram i en tid med andra värderingar och problem. Befintlig rekommendation är inflytelserik men föråldrad Rekommendationer är bra med bör inte baseras på ålder Föräldrar har en viktig roll Det är bra för barn att öva på att cykla i trafikmiljö (med vuxen) Cykling på fritiden är minst lika viktig att hantera som cykling till skolan När barn skadas beror det ofta på infrastrukturen och DoU Planera samhället för ökat och säkrare cykling Betona cyklingens positiva effekter Lägg inte ansvar på skolan Resultat

Råd och förslag Generellt råd Till föräldrar Till kommunala väghållare Sluta tillämpa och sprida generella åldersrekommendationer för när barn kan cykla själva. Generellt råd Uppmuntra ditt barn att cykla. Träna upp barnets motorik och färdighet genom att cykla tillsammans medbarnet. Till föräldrar De flesta av barnens olyckor är singelolyckor som kan kopplas till brister i vägutformning och drift och underhåll på kommunala vägar. Planera tätortens trafiknät så att alla gator är tillgängliga och säkra. Till kommunala väghållare

Slutsats I detta projekt ställdes två hypoteser upp rörande åldersrekommendationer för barns cyklande. Att en åldersrekommendation för barns cyklande är beroende av trafikmiljöns komplexitet och därför kan variera från plats till plats och situation till situation. Befintlig rekommendation inflytelserik men föråldrad. Att kommunernas och skolornas rekommendationer om barns cykling till skolan inte tar hänsyn till barns behov av fysisk aktivitet och självständig mobilitet. Båda hypoteserna kan bekräftas av datainsamlingen och de analyser som gjorts. Slutsats

Tack! Jonas Åström Trivector Traffic jonas.astrom@trivector.se SOAB (nederländsk organisation för hållbar mobilitet), gått åt fel håll de senaste åren, detta för att barnen spenderar mer och mer tid inomhus. Detta har även lett till en ökning av trafikolyckor i åldersgruppen 12 till 15 år eftersom barnen saknar vanan och erfarenheten som den självständiga rörelsen i utemiljön tillför.