Dagstidningen som taltidning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Advertisements

Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Föräldramöte P/FXX. Vårt fantastiska lag ! Kalle Pelle Lisa NN.
Agenda Värdegrund och förväntningar Träning och sommarfotbollsskolan Poolspel Cuper Kalender 2015 (viktiga datum) Lerkils IF Föräldrar grupp Övrigt/Frågor.
SPELARUTVECKLINGSCAMPER TEMA: INDIVIDUELL UTVECKLING Spelarutvecklingscamp, Sk Iron, Höstlovs camp 750:- per spelare! Huvudinstruktör och ansvarig för.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
KIK Fotboll PF 05/06 Föräldramöte Agenda Lagets åtaganden Träning Seriespel Blandad info…
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Region Östergötland Utbildning E-frikort
Moderna beredskapsjobb i staten
Information om datasystem för vård och omsorg
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Barn och ungdomars utveckling
Kom igång med - Disgen Modul 3
Uno. Användarinstruktion.
Automatic Delivery Rewards
Utbildningsförvaltningen
Primula Kort information om vilka förändringar som sker för alla medarbetare på Göteborgs universitet när vi byter system till Primula den 6 mars 2017.
Njörður Sigurðsson, avdelningschef för tillsyn och rådgivning
Mellan-/ Slutrapport Produktionsincitament för den audiovisuella branschen Utländska finansieringsmottagaren Diarienummer Produktions namn Rapporteringsperiod.
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Ny DEP-relaterad funktionalitet i Ustart
Ramavtalet i korthet Prenumerationstjänster 2016
Lathund Ladoksupport.
IT Databas Göran Wiréen
Revenue & Distribution på ditt hotell
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Föräldramöte P/F f.11 och bollek
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Moderna beredskapsjobb i staten
Dagstidningen som taltidning
Helpdesk Centrum för digitalisering
Vad innebär det för oss inom Inner Wheel?
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Inbjudan till Anhörigträff Hjärtligt Välkomna!
Skolwebb för vårdnadshavare
De nya rutinerna omfattar
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Klass 4 Rävar och Hjortar
Studentportalen – allt om dina studier
Dagstidningen som taltidning
Ekonomisk modell kopplad till Överenskommelse mellan Västra Götalands kommuner och Västra Götalandsregionen om samverkan vid in- och utskrivning från.
SKOLA24 • VANLIGA FRÅGOR december 2018 Vanliga frågor!
Bouppteckningar i släktforskning
Arkivutbildning Utbildningsmaterial
Café- och lunchteam Info till alla
Välkomna
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Diagnos och delaktighet
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Alla kan läsa och hör sen!
Värdegrund inom äldreomsorgen
Mänskliga rättigheter -
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
NY BESTÄLLNINGSPORTAL I JIRA - LADOKBESTÄLLNING
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Artvise Kundtjänst -Handläggarutbildning.
ÖKA PR-GENOMSLAGET NY TJÄNST Lås upp artiklar bakom betalvägg och sprid fritt till anställda, kunder och andra Frustrerad när ert PR-arbete döljs bakom.
OPEN UNIVERSE ÄR ETT FÖRETAG I TELENORKONCERNEN
1177 Vårdguidens e-tjänster Halland
Presentationens avskrift:

Dagstidningen som taltidning Utbildning för kundtjänstmedarbetare 2017-06-13 ”Jag är glad att det är så enkelt att få till sig tidningen när man inget ser!” 

Agenda Översikt av taltidningsverksamheten Vad är en taltidning? Vem får läsa en taltidning? Vad kommer med i taltidningen? Hur läser man en taltidning? Rutiner för att beställa och avbeställa prenumerationer Stöd i ert dagliga arbete

Taltidningsverksamheten

Vad är en taltidning? Papperstidningen uppläst Avsedd för personer som inte kan eller har svårt för att läsa den tryckta texten i tidningen Talsyntes för dagstidningarna Andra typer av taltidningar

Vem får läsa en taltidning? Personer som har en läsnedsättning Synskada, dyslexi, afasi, demens, allergi eller fysiska svårigheter att hålla i en papperstidning Behovet finns i alla åldrar Bristande språkkunskaper och analfabetism är inte läsnedsättningar

Hur läser man en taltidning?

Vad kommer med i taltidningen? Fullängdstidning Hela tidningen i samma ordning som papperstidningen Innehåller allt utom reklamannonser, bildtexter och en del tabeller Profiltidning Samma innehåll som fullängdstidningen i personligt vald ordning Korttidning Urval av tidningens innehåll Innehåller den största artikeln på varje sida samt vissa delar av tidningen i sin helhet (till exempel familjesidan)

Hur gör man för att få en taltidning? Prenumeranten beställer hos tidningens kundtjänst. Kundtjänst informerar MTM om beställningen. MTM ringer upp prenumeranten för en behovsutredning. MTM:s behovsutredare tar reda på vilket sätt att läsa taltidningen på som passar individen bäst. Spelare fås via ett hembesök från Taltidningshjälpen. Instruktioner för läsning via e-post eller appen skickas på e-post.

Daisyspelare lånas kostnadsfritt ut till prenumeranten ● Victor Stratus 4M ● Victor Stratus 12M ● Victor Reader Stream

Appen Legimus i prenumerantens egen utrustning ● iPhone eller iPad ● Android

E-post i prenumerantens egen utrustning med skärmläsare / talsyntes

Rutiner för nybeställning Ni tar emot beställning från prenumeranten eller anhörig Ni registrerar i ert system Ni skickar beställning till MTM via ett formulär på http://mtm.se/supportwebb-dagstidningen-som- taltidning/kontakt/nybestallning-av-taltidningsprenumerationer/

Rutiner för nybeställning MTM kontaktar prenumeranten via telefon och gör en behovsutredning där man kommer fram till om prenumeranten ska läsa taltidningen med lånad spelare eller egen utrustning. Spelare levereras inom två veckor när en instruktör från Taltidningshjälpen gör hembesök. Ska prenumeranten läsa tidning via appen eller e-post kan vi starta samma dag

Bild från supportwebben

Bild från supportwebben Dagstidningen Nyhet Bild från supportwebben V 2017-07-01

Bild från supportwebben Kalle Karlsson 123456789 Bild från supportwebben Äldreboendet Måsen Storgatan 1 123 45 Storstaden 123-456789 kalle@exempel.se

Bild från supportwebben Sonen Pelle: 070 - 123456789 Bor på äldreboendet Måsen avd 2. Kontakta sonen Pelle vardagar efter kl. 15. Bild från supportwebben Lisa Larsson lisa.larsson@dagstidningennyhet.se

Bild från supportwebben

Rutiner för avbeställning Ni tar emot avbeställning från prenumeranten eller anhörig Ni registrerar i ert system Ni skickar avbeställning till MTM via ett formulär på http://mtm.se/supportwebb-dagstidningen-som- taltidning/kontakt/nybestallning-av-taltidningsprenumerationer/

Rutiner för avbeställning Prenumerationen stoppas på angivet datum. Taltidningshjälpen skickar material för returnering av spelaren.

Bild från supportwebben

Bild från supportwebben Dagstidningen Nyhet 2017-06-13 Bild från supportwebben Anders Andersson 987654321 Lillgatan 1 123 45 Småstaden 123-456789

Bild från supportwebben Hustrun Eva: 070 - 123456789 Sjukdom Bild från supportwebben Kontakta hustrun Eva för retur av spelaren. Johan Jonsson johan.jonsson@dagstidningennyhet.se

Supportwebben

Supportwebben Prenumerantärenden via formulär Informera om beställda taltidningsprenumerationer Informera om avbeställda taltidningsprenumerationer Beställ support åt befintliga prenumeranter Beställ informationssamtal till intresserade Kontrollera status på en prenumerant Få information från MTM:s register Uppdatera kontaktuppgifter till en prenumerant

Supportwebben Stöd i dagligt arbete Informationsbroschyr med rutiner FAQ Stöd att ha vid kontakt med prenumeranter

Är någon intresserad och vill veta mer? Tidningens hemsida Det lokala biblioteket MTM:s hemsida http://mtm.se/taltidningar Taltidningshjälpen 020 – 311 211 taltidningshjalpen@polarprint.se

Vem gör vad? Kundtjänst MTM Taltidningshjälpen Tar emot beställningar och avbeställningar samt skickar dem till MTM Svarar på frågor rörande fakturor, prenumerationskostnader och dylikt Kundens första kontakt – behöver kunna svara på enklare frågor Hänvisar supportfrågor till Taltidningshjälpen MTM Tar emot beställningar och avbeställningar från kundtjänster Ringer upp nya prenumeranter för behovsutredning Svarar på frågor från tidningar och kundtjänster, ej från prenumeranter Taltidningshjälpen Gör hembesök och ger support till prenumeranterna Kan ge information till intresserade som vill veta mer om taltidningar

Kontaktuppgifter Taltidningshjälpen 020 – 311 211 taltidningshjalpen@polarprint.se Support för prenumeranter. Svarar på allmänna frågor om taltidningar. MTM:s behovsutredning 08 – 58 00 28 10 prenumeranthantering@mtm.se Hantering av beställningar, avbeställningar och prenumerationsregister. Taltidningskonsulent 08 – 58 00 28 04 kaisa-marie.gustavsson@mtm.se Supportwebben för dagstidningar http://mtm.se/supportwebb-dagstidningen-som-taltidning/ Kontaktuppgifter Taltidningshjälpen - huvudnumret för prenumeranterna. Support. Alla ärenden, kopplar vidare till rätt instans, även allmänna frågor. MTM:s behovsutredning – nybeställningar och avslut. Taltidningskonsulent – er kontaktperson. Supportwebben – ingång för svar på kundtjänstfrågor, marknadsföring och kontakt med oss.

”Jag skulle inte leva med i tiden på samma sätt om jag inte hade tillgång till tidningen. Jag är otroligt tacksam för att det här finns!