Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Uppsala län.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Advertisements

KONJUNKTURBAROMETER 29 APRIL 2014 ROGER KNUDSEN.
SAMHÄLLSEKONOMI.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Presskonferen s 15 dec Stark konjunktur och stigande inflation Stark tillväxt i omvärlden och i Sverige Kraftig ökning i sysselsättningen Utlåning.
Presskonferen s 15 februari Reporäntan höjs med 0,25 p.e. Hög tillväxt Inflationstrycket stiger på sikt Gradvis höjning av reporäntan ger en stabil.
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Presskonferen s 26 okt God konjunktur och stigande inflation Stark tillväxt i omvärlden och i Sverige Tydlig förbättring på arbetsmarknaden Utlåning.
KONJUNKTURINSTITUTET
1. Faktisk och underliggande inflation Årligt genomsnitt i procent UND1X = KPI minus räntekostnader samt skatter och subventioner UNDINHX = UND1X.
Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kronobergs län.
Samhällekonomi.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Undersökning om åldersgränser i arbetslivet September 2015 Dan Adolphson, Trygghetsekonom AMF,
Vice riksbankschef Martin Flodén Penningpolitiska överväganden i en ovanlig tid SEB, Västerås 7 oktober 2015.
PROGNOS hösten 2015 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Uppsala län inkl. Norrtälje.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Företagarpanelen – Q4, 2009 NOVEMBER 2009 Kronobergs län.
Företagarpanelen – Q3, 2010 AUGUSTI 2010 Östergötlands län.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Östergötlands län.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Företagarpanelen – Q1, 2008 Februari 2008 Uppsala län.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Stockholms län.
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Västmanlands län.
Företagarpanelen – Q3, 2009 AUGUSTI 2009 Jönköpings län.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
NOVEMBER 2010 Kronobergs län
[Headline] Företagarpanelen – Q Kronobergs län 1.
November 2007 Stockholms län
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Uppsala län.
Rapport Nya postrutiner
SEPTEMBER 2010 Södermanlands län
Antalet anställda 1.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Augusti 2008 Västerbottens län
November 2008 Jönköping län
SEPTEMBER 2010 Stockholms län
[Headline] Företagarpanelen – Q Hela Sverige - Konjunkturfrågor 1.
[Headline] Företagarpanelen – Q Jönköpings län 1.
AUGUSTI 2010 Stockholms län
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Örebro län.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Kalmar län.
Februari 2009 Västmanland län
Företagarpanelen - Finanskrisen 2008 Västmanlands Län
SEPTEMBER 2011 Östergötlands län
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
AUGUSTI 2010 Västmanlands län
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
AUGUSTI 2010 Jönköpings län
Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kalmar län.
December 2006 Östergötlands län
November 2007 Jönköpings län
Augusti 2008 Västmanland län
Företagarpanelen – Q4, 2007 November 2007 Uppsala län.
SEPTEMBER 2010 Kronobergs län
Företagarpanelen – Q1, 2009 Februari 2009 Uppsala län.
Februari 2007 Värmlands län

Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Företagarpanelen – Budgetfrågor 2016 Riket
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Handelsbarometern April 2019.
Presentationens avskrift:

Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Uppsala län

Antalet anställda

Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop

Antal anställda, om 6 mån Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto Antal anställda, om 6 mån Bas: Alla (2148) Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop

Investeringarna

Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop

Investeringarna, om 6 mån Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto Investeringarna, om 6 mån Bas: Alla (2148) Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop

Produktionen/försäljningsvolymen

Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop

Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Bas: Alla (2148) Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop

Konjunkturfrågor

Konjunkturen Bas: Alla (2148) Sedan 2006 har konjunkturen successivt försvagats. När bedömer Du att konjunkturen vänder uppåt igen? Källa: Demoskop

Priser på varor och tjänster Bas: Alla (2148) Inflationen har fortsatt att stiga trots att tillväxten mattats. Hur tror Du att priserna på era varor/tjänster kommer att utvecklas under de kommande tolv månaderna? Källa: Demoskop

Insatsvaruprisets påverkan Bas: Alla (2148) Insatsvarupriserna (råvaror, energi mm) har ökat snabbt de senaste åren. Kommer de stigande insatsvarupriserna kompenseras med prishöjningar på era varor/tjänster? Källa: Demoskop

Priset på insatsvaror Bas: Alla (2148) Under de senaste månaderna har emellertid många insatsvaror, t ex olja och vete, sjunkit i pris. Hur tror du att priserna på insatsvaror kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna? Källa: Demoskop

Om undersökningen Syfte Målgrupper Metod Tidsperiod Att löpande undersöka hur SN:s medlemsföretag ser på konjunkturutvecklingen och aktuella samhällsfrågor. Målgrupper 2.148 intervjuer (55% svarsfrekvens) Metod Internetundersökning i Svenskt Näringslivs Företagarpanel med hjälp av Demoskop. Tidsperiod 18/8 – 27/8 augusti 2008