Anpassningar för struktur och tydlighet Magiska 7:an Anpassningar för struktur och tydlighet
Generella anpassningar Tydlig start och slut på lektionen Dagordning/agenda på tavlan Lektionens syfte väl synligt Fasta placeringar Korta och varierande genomgångar Tydlig och positiv feedback (tänk 5-1) Kognitiva hjälpmedel för situation
Kognitiva hjälpmedel Hörlurar för musik/brus Hörselkåpor/hörselproppar för reducera Saker att pilla med; stressboll, mandalateckning, rubrikskub m.m. Sittdynor Tidsverktyg Lathundar; tallinjer, alfabet, multiplikationstabeller, måttsatser Färgkodning av scheman/lektioner
Individuella anpassningar Checka av enskilt vad som ska göras, hur det ska göras, till när det ska göras Dela upp större uppgifter Pauser i mellan uppgifter Hjälp med att skala av uppgifter Hjälp med att komma igång (t.ex. meningar) Alternativa redovisningsformer Begränsa valmöjligheter
För pedagoger/arbetslag att diskutera vad vi anser ingår i vårt uppdrag Hur flexibla anser vi att vi kan vara? Hur mycket ansvar anser vi att eleven har att anpassa sig efter den undervisning vi bedriver? Vem ska lösa situationen när undervisningen inte fungerar fullt ut? Vem är vi där för? Hur mycket prestige lägger vi i vårt sätt att arbeta?
Extra tips Repetera, repetera, repetera (knyt ihop den röda tråden) Lägg in ställtid- möjlighet för att repetera, fördjupa och landa i det som gjorts Minimera papper (papper tappas lätt bort) Använd flera sinnen (bildstöd, ljud m.m.) Träna på small talk En skola som fungerar – För alla; Joanna Lundin. Studentlitteratur 2017