Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Urskogs-studien Samhällsekonomiska intäkter och kostnader av att spara vissa urskogar Värderade 11 primära rekreationsområden Enkätundersökning 1100 svenskar.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Vad bestämmer framtidens sjuklighet? • Befolkningens storlek och ålderssammansättning • Sjukdomsrisker efter ålder.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Elever med utländsk bakgrund -
Hur anpassar sig hushållen till ändrade kostnader för bilanvändning?
Resvaneundersökning Syd 2007
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Fredrik Idevall Almedalen Foto: Arkivcentrum Örebro Foto: Clifford Shirley.
PGSA.
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Ny sacorapport: Akademikers arbetsmarknad. Bakgrund och syfte Begränsad information om akademikernas arbetsmarknad Inte en målgrupp för arbetsmarknadspolitiken.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Överklagande av detaljplaner i praktiken Masterexamensarbete i mark- och fastighetsjuridik Gustaf Davidsson
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Continuing the work with scb.se.
Planering i matematikundervisning
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
Tänkbara aktiviteter/åtgärder:
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Upplevd tillgänglighet kontra objektivt baserade mått på tillgänglighet i stadsmiljö – därför bör vi bredda vårt fokus Katrin Lättman Margareta Friman.
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Din privatekonomi 2015 Jörgen Kennemar, Senior Ekonom
Din pension? Gör en prognos
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Särskild kollektivtrafik
Presentationens avskrift:

Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan 2005-2006 och 2011-2013 Stockholm bicycle city plan, lots of cycling infrastructure going on, need a modelling tool that also can help assess those projects Chengxi Liu Andreas Tapani Jenny Eriksson Åsa Forsman Anna Niska VTI Rapport: Säkerhetseffekten av ökat cyklande: Kartläggning av nuläget för att planera för framtiden Finansernas av: Länsförsäkringsbolagens Forskningsfond

Bakgrund Ökade antal cykelresor i storstäder med deras förortskommuner men med en minskning på totala antal cykelresor i landet (Petersen et al., 2015) Oklart vad driver en sådan trend (urbanisering; beteendeförändring, …). Befintliga studier fokuserar på ”vem cyklar”, men inte på ”var man cyklar”. Nationell transport modell (SAMPERS) saknar cykelinfrastrukturåtgärder, därför kan inte utvärdera förändring i cykel efterfrågan. Brief discussion on why it is important to model bicycle demand Increasing cycling demand seems to be a good sign, because…. Petersen T, Wiklund M, Holmström A and Melkersson M (2015) Cyklandets utveckling i Sverige 1995–2014 – en analys av de nationella resvaneundersökningarna. Trafikanlys

Studie syfte Utveckla en modell som kan fånga faktorer som påverkar båda färdsättsval och destinationsval för cykel. Utvecklade förenklade Sampers modeller men med bättre beskrivning av faktorer som påverkar cykel. Undersöka vilka variablers effekter har förändrats från 2005–2006 till 2011–2013 i Stor-Stockholmsområdet. Skatta modeller med RVU data 2005-2006 och 2011-2013, därför reflektera res beteende i de två tidsperioder. Känslighets analys. Scenario: förbättrade cykel infrastruktur.

Modell struktur (förenklade Sampers modell) Färdsätt {gång , cykel, privat bil, kollektivtrafik} + destination (717 SAMS zoner), en Nested-Logit modell Attribut/faktorer som påverkar cykling Restid mellan OD par enligt Openstreetmap (www.openstreetmap.org) Befolkningstäthet på destinationszoner. Individer/hushåll egenskaper Bil ägande/ kollektivtrafik kort. Arbetsresor Icke-arbetsresor 2005-2006 × 2011-2013

Beskrivande statistik Högre andelen cykling i arbetsresor i 2011-2013 än 2005-2006 men lite lägre andelen cykling i icke-arbetsresor Lägre andelen resor inom centrala Stockholm, innebär en längre reslängd

Modell resultat (del 1) Restiden har större betydelse (negativ effekt) för cykel i 2005-2006 än 2011-2013 (resenärer är mer villiga att cykla längre tid till destinationer) Det har blivit mer attraktivt att cykla till områden med hög befolkningstäthet, oftast områden med centrum, även på fritiden

Modell resultat (del 2) Det finns inte några skillnader mellan män och kvinnor vad gäller att välja cykeln som färdmedel Personer med hög inkomst är mer benägna att cykla till jobbet och det i större utsträckning 2011–2013 Fler barn i ett hushåll ger en större sannolikhet att cykla både för arbets- och icke-arbetsresor

Tillgänglighet (logsum) för cykling Arbetsresor 2005-2006 Arbetsresor 2011-2013 Icke-arbetsresor 2005-2006 Icke-arbetsresor 2011-2013

Scenario analys Syntetisk befolkning i studie området enligt SCBs statistik data Ålder, kön, jobb, inkomst, biläggande Vi antar -20% cykelrestid. Tillämpa 2011-2013 modeller att räkna varje individs färdsättsval och destinationsval Arbetsresor Cykel 35,194  40,892 (+5,698) Privat bil 258,213  257,070 (-1,143) Kollektivtrafik 1,058,203 1,054,017 (-4,186) Icke-arbetsresor 39,818  45,412 (+5,594) 480,667  479,230 (-1,437) 632,648  629,786 (-2,862)

Scenario analys Andelen cykling arbetsresor: nuläget Andelen cykling arbetsresor : -20% restid Andelen cykling icke-arbetsresor: nuläget Andelen cykling icke-arbetsresor: -20% restid

Slutsats Vi har modellerat och jämfört cykelresor mellan 2005-2006 och 2011-2013. Vi har hittat beteendeförändring av cyklister. Resenärer är mer villiga att cykla längre tid till destinationer. Det har blivit mer attraktivt att cykla till områden med hög befolkningstäthet. Personer med hög inkomst är mer benägna att cykla till jobbet. Fler barn i ett hushåll ger en större sannolikhet att cykla både för arbets- och icke-arbetsresor. Kortare cykelrestid leder till ökade antal resor men en stor del kommer från kollektivtrafik. Begränsning Bara restid, inte direkt cykel infrastrukturs återgärder. SAMS zoner för stort, vilket riskerar man att över/underskatta korta cykelresor som sker inom zonen.

Frågor!!!