Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jorden Robert Wedin, Hallägraskolan år 6-9, Halmstad –
Advertisements

KLIMAT.
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Jorden Uppbyggande och nedbrytande krafter
Repetition geografi.
Jordens processer som formar jordytan
Kursplaner (årskurs 7-9)
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Geografi - Hur har naturen har skapats.
Planet Earth - Jorden - Men 2/3 av ytan är faktiskt vatten! Vattnet är och luften är grunden för livet på jorden.
Jordens klimat.
Väder, klimat och växtlighet berör alla
Geografi År 7.
Om Jordklotets historia
Jordens inre och yttre krafter
Jorden.
Uppbyggande/nedbrytande krafter Jordens processer som formar jordytan
Vatten.
PLANETEN JORDEN Johan Lennestål.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Europa Geografi, åk 6 ht-2013.
Människan och naturens samverkan med varandra.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Vind, vatten och jord
Erosion betyder att jord och berg slipas ner av olika saker, ungefär som när man använder sandpapper i slöjden. Vattnet är den yttre kraft som påverkar.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tema: Hållbar utveckling
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
Kursplan Åk 7 Geografi.
Planeten Jorden.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Befolkningslära = demografi
[DEL 2] Inför nationellt ämnesprov i geografi vt 2014
Viktiga ord och begrepp
Klimat- och vegetationszoner
Stora tänkare inom kemin
Klimatzoner KLIMAT- ZONER Jonas Bäcklund presenterar stolt.... Något du sent kommer att glömma...
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
PLANETEN JORDEN Malin Hallmo 2009 Malin Hallmo, Fribergaskolan, Danderyd –
Jordens inre och yttre krafter Jordens yta förändras hela tiden. Berg bildas och berg försvinner, ny jordskorpa bildas, öknar sprids och floder skapas,
Jorden Robert Wedin, Hallägraskolan år 6-9, Halmstad –
FRÅGESPORT KRING SVERIGE Begrepp och förklaringar.
Det geologiska kretsloppet Jordens inre krafter Endogena krafter.
Jordytan formas Inre krafter Yttre krafter Anna Samuelsson, Södra skolan, Katrineholm –
Vår jord John Östh. Hur är jorden uppbyggd? Jordskorpan ”äppleskalet” längst ut –Avkylt stelnat material (litosfär) Manteln (astenosfären) inre och.
Naturtyper och klimatzoner
Sveriges natur Geografi åk 4.
Jonas Bäcklund presenterar stolt....
Geografi - att studera helheten
Klimatet förändras och det påverkar dig
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Vår jord Geografi åk 4.
Naturlandskap blir kulturlandskap
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Hav och land 1. a) Vad menas med världsdelar respektive kontinenter?
- Geografi - Att studera helheten.
Geografi / samhällskunskap
Vad är klimat? Vad är väder?
Östra Europa Puls Geografi Europa.
Klimat och miljö.
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Naturkatastrofer Geografi är den vetenskap som beskriver hur jordytan ser ut, förklarar varför den ser ut som den gör och sätter detta i relation till.
Jordens processer som formar jordytan
Vad är klimat? Vad är väder?
Presentationens avskrift:

Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor. Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet. På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker. Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark. Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekven­ser av den ojämna befolkningsfördelningen. Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi. E C A Eleven har grundläggande kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av klimat och vegetation i olika delar av världen. Eleven har goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av klimat och vegetation i olika delar av världen. Eleven har mycket goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av klimat och vegetation ii olika delar av världen. Eleven kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt. Eleven kan använda geo­grafiska begrepp på ett väl fungerande sätt. Kunskapskrav

Vilka krafter finns det på jorden? De fyra elementen som antikens (aristoteles ca 400fkr)) och medeltidens lärda (fram till 1600) ansåg utgjorde grunden för all materia (allt som finns): Vatten Eld Luft Jord

Finns det fler element? Ethern? (ljus och ljud som rör sig genom osynliga vågor) Metaller. (I sådanda fall har vi 118 olika element om man inräknar alla grundämnen. (periodiska systemet med mera) Mellanelement? Torrt-vått. Kallt-varmt.

Jordens inre och yttre faktorer. Jordens inre faktorer: Jordens inre består av en kärna som omsluts av magma och det yttre skalet som består av bergarter, metaller och mineraler. Jordskorpan består av flera delar som rör på sig (tektoniska plattor). Bergen skapades genom veckningar. (där plattor krockat och landmassan tryckts upp) Jordbävningar och vulkanutbrott är resultat av jordens inre faktorer.

Jordens yttre faktorer Hav, is och vind har format landskapet. (till exempel våra floder, bergens former och landhöjningen till följd av isens tryck) Stormar, orkaner, bränder och islandskap är resultat av jordens yttre faktorer. Människan har stor påverkan på jordens yttre och inre faktorer. Hur ska vi diskutera under denna kurs!

Människan och naturen, miljöpåverkan och sårbara platser. Jag kommer nu visa några bilder som alla har med människans påverkan på naturen att göra och tvärtom. Du och din bänkkamrat ska diskutera varje bild utifrån följande frågor. 1.Vad föreställer bilden? (om du inte kan se så gissa!) 2.Vart tror du att bilden är tagen? (I vilket land i vilken miljö?) 3.Vilken av naturens krafter är det som visar sig i bilden? (kanske något av elementen?) motivera 4. Vilka är orsakerna bakom det som händer på bilden? Är det människan eller naturen som ligger bakom de krafter som bilden visar? Motivera. 5.Vilka blir konsekvenserna för människan och/eller naturen av de krafter som visar sig på bilden? ( är naturen/människan ett problem eller en möjlighet?) Motivera

Faktorer som påverkar klimatet och människans förutsättningar Hur långt ifrån ekvatorn vi lever. (longitud och latitud) Vilken höjd över havet vi lever på. Om vi lever nära havet. (vind) Vilken vegetationszon vi tillhör.

Vegetationszoner och avstånd från ekvatorn.

Temperaturzoner

Tektoniska plattor

Topografi(höjd över havet) http://mapsof.net/map/topographic-map-earth