Läsförståelse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Advertisements

Återberättande text Berättar om något som har hänt.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Nyhetsartiklar/artiklar Tillämpat skrivande Vt 2011.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Tillämpat skrivande Vt 2011
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Studieteknik - tips och ideer
Inför nationella provet i svenska
4 processer att behärska:
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Återberättande text Kurs C.
De sju intelligenserna
Insändare Vad kan vi om insändare?
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Skriva meningar i huvudsats
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Satsdelar Så här hittar du dem!.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Kritiskt förhållningssätt
Den retoriska arbetsprocessen
Argumenterande text.
Granska läromedel.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Att diskutera och argumentera!
Iris Rosengren Larsson
Jag har valt att läsa: ____________________________
Etik- planering.
Vad är det här?.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Strategier för att förstå det vi läser
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Den sociologiska blicken
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Min läsportfolie.
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Inför nationella provet i svenska
Catha Glaas Herrängens skola
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Presentation för föräldrar
Berättar om något som har hänt
Presentationens avskrift:

Läsförståelse

Allmänna tips vid textläsning Ta god tid på dig! Läs först hela texten och försök förstå ämnet. Stryk gärna under nyckelord eller meningar (saker som du tycker är viktiga i texten) Efter du förstått ämnet och sammanhanget kan du gå in på detaljer

Frågor till texten i NP Det kan handla om att du ska hitta några fakta i texten, t.ex. ett namn på någon i berättelsen, tid när något inträffar eller något annat som tydligt framgår – läs ordentligt frågan så att du letar fram rätt fakta! Ibland måste man förklara med egna ord något uttryck i texten, t.ex. ”han lät som en symaskin”, vad menar författaren med det?

Frågor till texten i NP Det kan handla om att du ska beskriva kort en person från texten – hur han/hon är, man måste tolka om personen är t.ex. god/elak Det kan handla om att förklara rubriken – hitta i texten något som förklarar detta

Allmänna tips vid svår Svara med dina egna ord – skriv inte av hela delar av texten – läraren vet då inte om du förstår vad som menas! Citera endast om instruktionen säger det! Skriv om det som efterfrågas. Skriv inte för mycket, poängen och raderna är en handvisning gällande längden på svaret.