Energitjänster för små och medelstora företag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Stöd för energikartläggning Ekonomiskt stöd till små och medelstora företag för att genomföra en energikartläggning. Få koll på energin i företaget!
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering Delkurs Uppvärmningssystem Roland Jonsson, HSB:s Riksförbund Webbutbildning för att bli EEF-samordnare.
Energitillsyn enligt miljöbalken Martina Berg Örebro
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fossilbränslefritt Kronoberg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sveriges största företagarorganisation
Samuel Svenson samsv
En plattform för samhällsekonomisk analys
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Agenda Kaffe och fralla Välkomna Presentationsrunda, kort introduktion till dagen Läget i projektet, vad händer 2018? Genomgång av viktiga.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Framtida förvaltningstjänst
Energikartläggning Vad innebär det?.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rapportera framsteg eller status
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Vår handlingsplan – RESPEKT
Kontinuitetshantering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Energitjänster för små och medelstora företag Tjänster som energieffektiviserar din verksamhet

Frågor vi ska besvara idag Vad är energitjänster? Varför anlita ett energitjänsteföretag? Hur hitta ett bra energitjänsteföretag? Vad är viktigt att tänka på när ni köper in en energitjänst? Vad är viktigt att tänka på internt? Var kan ditt företag få oberoende support? Denna presentation ger en introduktion till begreppet energitjänster och ger lyssnaren en bild av hur ens företag/förening kan ta hjälp av energitjänster i sitt energiarbete. Presentationen går igenom varför det kan vara bra att anlita ett energitjänsteföretag och hur ditt företag går tillväga för att hitta och köpa in energitjänster. Precis som vid alla upphandlingar eller inköp är det olika saker man behöver tänka på och gå igenom i förväg – denna presentation tar upp några av dessa aspekter men går inte in på detaljer. Många kan uppleva att energieffektivisering är svårt att förstå och därmed kan också energitjänster upplevas svårt. Här tas några vanliga utmaningar upp och tips på hur man kan lösa dem eller var man kan vända sig för att få support.

Vad är en energitjänst? En tjänst som levereras med syfte att åstadkomma effektivare energianvändning i en verksamhet Information Ex: energistatistik, visualisering Analys energi-kartläggning Åtgärder byte av utrustning /aggregat, installation av belysnings-styrning Avtal längre samarbeten, garanterad besparing Ordet ”energitjänst” är ett samlingsnamn över många olika tjänster som man kan beställa av olika slags företag. Alla tjänster som levereras med syfte att åstadkomma effektivare energianvändning i en verksamhet är olika typer av energitjänster. Eftersom det kan vara allt från att mäta el- och värmeanvändning till att modernisera och byta ut belysningen i ett trapphus/lagerlokal/produktionslokal till att ingå ett längre avtal med ett företag som löpande kan se till att er verksamhet är energieffektiv, så brukar man dela in de olika tjänsterna i fyra kategorier: Information, Analys, Åtgärder och Avtal. Informationstjänster är sådant som gör er mer medvetna om er energianvändning. Det kan vara mätningar och statistik som ni kan följa över tiden. Det blir också vanligare och vanligare att företag erbjuder visualiseringstjänster som hjälper er att få en bra och informativ överblick över alla siffror. Analystjänster är helt enkelt energikartläggningar i olika former. En energikartläggare gör en översyn av er energianvändning (hela eller delar beroende på vad ni beställer) och funderar ut vilka förbättringsåtgärder som kan vara lämpliga hos er. En energikartläggning (eller energianalyser) kan göras i olika stor omfattning beroende på hur mycket man vill få reda på. Åtgärdstjänster är de tjänster man tar hjälp av till exempel efter att ni har gjort en energikartläggning. Alla praktiska förbättringsåtgärder som direkt leder till att ert företag blir mer energieffektiva ingår i den här gruppen. Det kan vara till exempel installation av ny belysning, byte av fönster, tilläggsisolering, tätning av läckor i tryckluftssystem, behovsstyrning av fläktar och pumpar. Avtalstjänster är avtal där motparten åtar sig att ta ett helhetsgrepp om er verksamhets energianvändning. I ett sådant avtal är det vanligt att komma överens om att nå en viss energibesparing och sedan är det upp till motparten att genomföra analyser och förbättringsåtgärder så att besparingen nås. Indirekta tjänster = tjänster som indirekt leder till energieffektivisering Direkta tjänster = tjänster som direkt leder till energieffektivisering Stöd till dig som föreläser Information, Energimyndigheten: http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/foretag-och-organisationer/energitjanster/ Exempel energitjänster (scrolle längst ned), EEF: https://www.eef.se/om-energieffektivisering/ Indirekta Direkta Indirekta/direkta

Några energitjänster och deras mervärden (Build Upon SGBC, 2017) Fönsterbyte bättre inomhusklimat, mindre drag, tystare, bättre dagsljusinsläpp och sikt utåt, ökad säkerhet mot inbrott Tilläggsisolering av fasad bättre inomhusklimat, tystare, mindre drag, bättre hälsa, nöjdare boende Installation av från- och tilluft med värmeåtervinning (FTX) bättre inomhusklimat, mindre drag, bättre luftkvalitet Individuell mätning & debitering av varmvatten (IMD) rättvist boende, ger informationstillfälle att prata om energianvändning, kan öka medvetenheten hos de boende Nu har vi tagit upp mycket om att effektivisera energianvändningen och spara energi. Men det är kanske inte den främsta anledningen till att ert företag vill genomföra olika förbättringsåtgärder. I väldigt många fall ger energitjänster fler fördelar än sparad energi och det brukar kallas mervärden (ett annat ord är plusvärden). De här mervärdena kan vara saker som påverkar arbetsmiljön, inomhusklimatet eller till och med brandsäkerhet. Här är några exempel på energitjänster som deltagare i projektet Build Upon har fått knyta ihop med olika mervärden. Öppna gärna upp för en diskussion om vilka mervärden åhörarna har upplevt eller kommer att tänka på Fler exempel som går bra att byta till om de bättre passar den aktuella målgruppen: Kom gärna med fler förslag eller synpunkter här // Linnéa. Modernare elinstallationer  minskad risk för elfel vilket minskar brandrisken Mätning och visualisering av energianvändning  proaktivitet - kan ge indikation på produktionsproblem/beteendeändringar/tekniska problem innan de leder till större skada Stöd för dig som föreläser Build Upon = EU-projekt om energirenoveringar med SGBC (Swedish Green Building Council) som svensk representant http://buildupon.eu/sv/about/ ”Plusvärden för energirenoveringar”, SGBC: http://buildupon.eu/wp-content/uploads/2015/09/BUILDUPON-WS6-RAPPORT.pdf Verktyg och information om mervärden, Energimyndigheten: http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/foretag-och-organisationer/verktyg-for-att-visa-mervarden-av-energieffektivisering/

Varför anlita ett energitjänsteföretag? Åtgärder och initiativ blir ofta uppskjutna Ni kan frigöra tid och rikta fokus på kärnverksamheten med gott samvete Energieffektivisering kan vara svårt att handskas med på egen hand Genom att lägga ut ansvaret externt minskar risken att mista kompetens internt om en anställd lämnar Vissa energitjänsteföretag erbjuder finansieringslösningar Utöver de praktiska fördelarna som mervärdena från energitjänster bidrar med, finns flera andra bra anledningar till att anlita någon extern till att hjälpa er. Som många av er kanske känner igen er i, blir åtgärder och initiativ ofta uppskjutna eftersom vardagen kommer emellan. Man kanske hade tänkt sig att förverkliga åtgärdsförslagen i sin energikartläggning på egen hand, men så blir det av någon anledning aldrig av. Man kanske inte har tillräcklig kompetens helt enkelt. Genom att ta hjälp av en energitjänsteleverantör som är proffs på sitt område kan åtgärderna bli verklighet och ni kan med gott samvete rikta fokus på att driva er verksamhet framåt. Ytterligare en fördel med att låta ett energitjänsteföretag ta ansvar för att genomföra er energieffektivisering är att ni minskar risken att förlora kompetens internt om en särskilt kunnig person skulle avsluta sin anställning. Om det är så att ni har svårt med finansieringen så finns det även vissa energitjänsteföretag som erbjuder olika finansieringslösningar som underlättar.

Hur hitta ett bra energitjänsteföretag? Fråga andra företag/föreningar i närområdet om tips på leverantörer Fråga någon av ditt företags redan avtalade leverantörer om tips (t.ex. er tekniska förvaltare eller er ”huselektriker”) – de har säkert många kontakter! Hitta en leverantör hos EEF Bjud in leverantörer till ditt företag för att presentera sig och sina lösningar, då har ni chans att ställa frågor direkt! Undersök om leverantören är utbildad Energibyggare (för byggföretag och installatörer) Det finns olika sätt att hitta ett energitjänsteföretag. Fundera på hur ni brukar hitta andra slags leverantörer. Sök i er närhet och fråga andra företag/föreningar i närområdet om de känner till någon som kan hjälpa till. Det kan finnas möjlighet att någon i er närhet har gjort samma sak som ni planerar och kan ge tips eller rekommendation. Någon av era redan avtalade leverantörer på andra områden kan också ha kontakter och känna till företag som kan hjälpa er med energieffektivisering. Får ni inga tips på de här sätten finns en sökfunktion på www.eef.se där det går att söka bland deras medlemsföretag. Ni kan söka på olika typer av energitjänster och inom olika län. När ni har hittat några olika alternativ så är ett tips att fråga om de kan komma och presentera sig och berätta hur de kan hjälpa er. Det brukar vara lättare att förstå varandra om man träffas i verkligheten och kan ställa frågor direkt. Tveka inte att fråga eller kolla upp vilka utbildningar/certifieringar/auktorisationer som företag har.

Vad är viktigt att tänka på när ni köper in en energitjänst? Beskriv tydligt vad ni vill göra och varför – vilka är era viktigaste skäl Beskriv era krav och önskemål kring tjänsten Ta fram tydliga och utförliga underlag – då har leverantörerna förutsättningar att lämna förslag på samma grunder Ta in flera anbud/erbjudanden (minst tre) Tänk på att den billigaste slutraden är kanske inte alltid billigast i längden Ju tydligare ni är i vad ni efterfrågar och vad ni vill uppnå, desto större chans är det att den tjänst ni köper in kommer uppfylla era behov. För att vara säker på att ni får med det viktigaste är det bra att sätta upp vad ni ställer som krav respektive önskemål. Något som också ger förutsättning att göra ett bra val av leverantör och få till ett bra projekt är att lämna tydliga uppgifter till de leverantörer som är intresserade av att hjälpa er. För att ni ska kunna avgöra vilken leverantör som har det bästa erbjudandet behöver ni jämförbara erbjudanden att ta ställning till. Men det förutsätter att de har fått likvärdiga och tillräckliga underlag, annars behöver de göra antaganden och gissningar vilket gör att de kommer att göra kostnadsberäkningar och tekniska beräkningar på olika grunder. Det är alltid bra att ”scanna av” utbudet och ta in flera erbjudanden för att ha olika förslag att ta ställning till. När det gäller energieffektivisering så vill man gärna sänka sina energikostnader och det kan vara så att energieffektiva produkter och lösningar är dyrare i inköp initialt. Det får man dock igen genom lägre rörliga kostnader. Tänk därför på att titta på hur kostnaderna ser ut över tid och fokusera inte bara på vad som är billigast just nu.

Vad är viktigt att tänka på internt? Kontinuitet – underhållsplan, inköpsrutiner Få fler involverade internt – ensam är inte stark Kommunicera det ni gör – det skapar engagemang Även om ni väljer att ta hjälp av ett energitjänsteföretag så finns det några saker som ni internt kan tänka på för att skapa bra förutsättningar för era energiprojekt. Den första handlar om att inkludera energieffektiviseringsarbetet i befintliga processer och rutiner. Ofta kan flera tänkta åtgärder samköras med planerat underhåll vilket minimerar risken för eventuella störningar i onödan för boenden eller för produktionen. Genom att dessutom lägga in energiåtgärderna i underhållsplanen glöms de heller inte bort, utan de blir en naturlig del av utvecklingen och planeringen. Även inköpsrutiner kan kompletteras med kriterier om att välja energieffektiva alternativ när olika alternativ utvärderas. På många företag kan man vara ganska ensam i att vara engagerad i energi- eller miljöfrågor och ni kanske känner igen er i begreppet den ensamma eldsjälen. Faktum är att ensam inte alls är stark i de här frågorna eftersom de ofta berör många olika delar av företaget. Om ni är den ensamma eldsjälen försök involvera minst en till person i de här frågorna. Nästa gång ni går på ett seminarium eller träff om energieffektivisering bör målet därför vara att bjuda med minst en kollega! Tillsammans kan ni sedan lättare sprida information till resten på företaget och även kommunicera utåt de initiativ ni tar. Stort eller smått, huvudsyftet är att sprida ordet och få fler engagerade.

Var kan ditt företag få oberoende support? Guide för genomförande av energieffektiva åtgärder (Energimyndigheten, 2017) Verktyg, information, kravspecifikationer m.m. för byggnader och lokalverksamheter: Belok, BeBo, BeLivs, Sveby Vägledningar för bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, industriföretag och lokalhyresgäster (www.eef.se) Kontakta ditt lokala energikontor eller din kommunala energi- och klimatrådgivare Det finns mycket bra skrivet kring energieffektivisering och en del av detta har ni kanske stött på. Det som brukar kännas bra är att få stöd från oberoende källor och här är några tips. Energimyndigheten har tagit fram en bra guide för hur företag kan arbeta internt med att genomföra energieffektiviseringsåtgärder. Den finns att ladda ned på Energimyndighetens hemsida och heter ”Guide för genomförande av energieffektiva åtgärder”. Guiden är uppdelade i fem kapitel: Skapa ett affärsmässigt projekt; Få projektet prioriterat och finansierat; Genomför projektet; Mät, följa upp och återkoppla; Systematiskt arbete för energieffektivisering. Energimyndigheten står också bakom grupperna Belok, BeBo, BeLivs och Sveby som har många bra verktyg och information som rör energieffektivisering i olika slags byggnader. På EEF:s hemsida kan man lära sig hur man köper in energitjänster på ett bra sätt och även tips på olika sätt att energieffektivisera verksamheter och byggnader. Utöver detta finns självklart era lokala energikontor och kommunala energi- och klimatrådgivare som kan hjälpa till att utvärdera anbud eller på andra sätt ge er råd.

Tack för er uppmärksamhet!