Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Retorik – läran om talekonsten
Advertisements

Vilka källor kan du lita på?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
”Den tredje statsmakten”
Rapportskrivning – rep.
Massmedia och reklam.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
kommunikation kommer av latinets communicatio
Manligt och kvinnligt i massmedia
Källkritik på Internet
Demokrati och hur Sverige styrs
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Demokrati, politik och val.
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Demokrati och diktatur
FRÅN KUNG TILL KEJSARE DEL 2 Revolutioner!. INNEHÅLL  Momentet tar vid där det förra slutade och kastar oss in i sjuttonhundratalet.  Vi kommer att.
Media och reklam.
Välfärd och Ideologier
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Upplägget av delkursen massmedia:
Propaganda.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Propaganda.
Massmedia och reklam.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikation.
Att söka information och bli källkritisk
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Vem är det som bestämmer?
Svenska som andraspråk 3
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Lag och rätt VT år 5 Catha Glaas, Thomas Smith Herrängens skola 2017.
KÄLLKRITIK En metod.
Introduktion källkritik
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Måndag den 5 februari 2018.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Ett samarbetsprojekt mellan
Våra medier.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Våra medier.
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Källors relevans och trovärdighet
Catha Glaas Herrängens skola
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith Media Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Jobba i par – skriv tankekarta Lektion 1 v. 49 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: - Hur påverkas vi av medierna? Hur kan vi påverka andra med hjälp av medierna? Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?) Vilka för- och nackdelar finns det med reklam? Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW

Film Massmedier Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? Lektion 1 v. 49 Se filmen: Massmedier http://sli.se/r/vcKW Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? 2. Vad innebär ordet massmedier? 3. Gör en tidslinje om massmedias historia. 4. Vad innebär källkritik? Varför är det viktigt att tänka källkritiskt? 5. Vad innebär yttrandefrihet och censur? 6. Vad menar man med att rubriker ska vara ”klickvänliga”? 7. Hur formas vi av vilken information vi får av omvärlden? Hur påverkas vi av att utesluta viss information och ta del av en annan? (Du får även frågorna på skolmailen) Tidslinje: - 1100-tal, - boktryckarkonsten, - tidningar, radio, TV, dator/internet Tänk på Konsekvenser Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW

Vad är media? Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? Lektion 2 v. 49 Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? 1. Förklara vad media är. Använd gärna bilderna på s 14-15 2. Skriv en begreppslista 3. I vilket fält skulle du placera de medier du använde under gårdagen? Rita av den i ditt häfte, eller infoga en tabell i Office365-dokumentet. Begrepp: - medier - kommunikation - underhållning - information -reklam - propaganda - opinion -mottagare Jag och informationssamhället Fakta och information Reklam och propaganda Nöje och kultur Nyheter Ansvar: - Vad är media? - skriva begreppslista - s 14-15

Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet?

Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. https://www.cloetta.com/sv/artikel/kexchoklad-fran-cloetta-och-alpina-landslaget-akta-karlek-rostar-aldrig-ett-av-sveriges-genom-tiderna-starkaste-samarbeten/ https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mv45M/alice-bah-kuhnke-forvandlas-till-isdrottning-infor-arets-stora-fest https://www.expressen.se/gt/kultur/hur-kan-kungen-fa-paverka-lagen/ Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet? https://www.hant.se/du-har-ocksa-rad-med-victorias-klanning-for-den-kommer-fran-hm/ http://www.gp.se/kultur/joakim-lundell-anv%C3%A4nder-ilskan-som-bensin-1.4706913 http://www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/judeforfoljelserna-under-1930-talet/hitlers-riksdagstal

Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Börja med: Vilka är de källkritiska frågorna? Behöver du repetera? Klicka här: Vem är avsändaren? Vad är syftet? (Underhålla, övertyga, presentera fakta eller propaganda? Vad är fakta och vad är åsikter? Är informationen aktuell? Hur presenteras informationen? Vårt samhälle kallas för informationssamhället. Förr räckte det att kunna läsa, skriva och räkna – idag behöver du kunna hitta och värdera information. www.skolverket.se/kollakallan/elever Ansvar: s.16-17

Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Kommunikation – när människor pratar med varandra. All kommunikation har avsändare, budskap och mottagare. Avsändare Mottagare Tvåvägskommunikaton: Budskap: det som sägs Mottagaren kan svara direkt. Avsändare Mottagare Envägskommunikation: Kanaler för masskommunikation. Avsändarens budskap når många mottagare Ansvar: s 16-17

Massmediers roll i samhället Lektion 2 v. 50 Massmedias uppgifter: Information: - massmedier sprider information om vad som händer t.ex. inbrott i bym , jordbävning i Kina 2. Granska: I en demokrati arbetar journalister med att kritiskt granska samhällets makthavare. 3. Underhållning: - läsa böcker, surfa, titta på film för att slappna av 4. Reklam - Påverkar oss. Reklam få oss att köpa något Propaganda få oss att tycka något i en fråga. Ansvar: 8sidor - uppgift

Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Uppgift: 1. Klicka in på www.8sidor.se ( lösenord vinter) Skriv av tabellen i word eller i ditt häfte. Läs det senaste numret av tidningen. Hitta artiklar som passar in under varje fält – motivera varför de gör det. Reflektion: Det här är en tidning som ofta används i skolundervisningen och är skriven för barn. Tycker du att den är objektiv, dvs inte påverkar? Förklara varför du tycker så? Ansvar: 8sidor - uppgift