Hur når vi personer som har svenska som andraspråk?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Vad är studiehandledning?
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Att träna Läsförståelse
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Välkommen till Vikenskolan
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning av professionell kompetens
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
ELPiPL European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life ( ) Europeiska språkportföljen på studentens resa.
Tillsammans gör vi studier möjligt
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Aktivt lyssnade.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Språklig medvetenhet.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Instruktioner Hur man skriver.
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Första utkastet – Enkel rapport Skriv till dig själv - inte till någon annan. Antag att du blir borta än längre tid (3 år). Skriv så utförligt, detaljerat.
Lära för livet!.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
anställningsintervju
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Problemformulering En introduktion på kursen
Vad är studiehandledning?
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Projektets frågeställningar
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Kroppsspråk, röst och artikulation
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Helhet och allsidighet
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Arbetsmoment under Workshop 3: Prioriterade innovationer
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Hur når vi personer som har svenska som andraspråk? Karin Mattsson, MAP2020 Språkutveckling i arbetslivet Språkpedagog och delprojektledare Karin.mattsson@sodertalje.se

Det blev bifall!

Frågor att ställa sig för att nå fram Hur mycket svenska kan personen som jag har kontakt med? Kan jag träna upp min flexibilitet i språket, så att jag når personer som ligger på olika språknivåer? Vad är lättare resp. svårare i svenska språket för personer som lärt sig svenska i vuxen ålder?

Vilken språknivå krävs för att förstå? Vi utreder rätten till ekonomiskt bistånd. Lämna in en specifikation från CSN där total respektive förfallen skuld framgår. Vid behov, begär anstånd.

Hur beskriver vi hur mycket svenska någon kan? Hon har bra svenska. Hon är språksvag. Han har gått sfi C, men blev inte klar. När? Han slutade 2011, säger han.

Hon har bra svenska. ”Utmärkta språkkunskaper” ”Goda kunskaper” ”Kan språket” ”Inga problem med språket” ”Behärskar svenska” ”Hanterar språket med lätthet” ”Flytande svenska och engelska” ”Bra språkkunskaper” ”Perfekt svenska” ”Duktig på språk” ”Breda språkkunskaper” ”Kan uttrycka dig”

CEFR-skalan, Common European Framework of Reference En skala för att bedöma språknivåer Beskriver kommunikationen, vad man kan utföra med hjälp av ett visst språk Godkänd av EU:s medlemsstater Används för att bedöma vilket språk som helst Matriser finns på många olika språk Översiktliga matriser, mer detaljerade checklistor Ett verktyg som kan användas i arbetslivet, i utbildningar och för alla som vill bedöma sitt språk

Bedöm din egen språknivå i något av dina språk: Diskutera i par En av er gör en självbedömning, den andra hjälper till Välj ett språk Välj färdighet Gör en självbedömning enligt CEFR-skalan

Hur mycket når en person som ligger på en lägre nivå i svenska? Ansökan görs på en särskild blankett och de uppgifter som lämnas på denna utgör grund för beslut om rätt till bidrag. … på en … blankett och de … du lämnar … … … för beslut om … till bidrag. Om du lämnat felaktiga uppgifter eller utelämnar uppgifter som kan påverka ett beslut och din rätt till ekonomiskt bistånd kan du bli återbetalningsskyldig

Lättare Svårare Aktiv form Passiv form Det viktigaste först Det viktiga sent i meningen Vanliga/vardagliga ord Ovanliga ord

Den omvända CEFR-skalan En skala för att: bedöma vilka språknivåer man kan kommunicera på. bli mer medveten om vad det är som ställer till det få idéer om vad man kan göra för att nå personer på lägre språknivåer sätta mål för att bli mer flexibel i sitt eget språk

Lycka till!