Påverka klotets egenskaper med… Dual Angle Påverka klotets egenskaper med…
Vad påverkar klotet? Naturligtvis är det hur spelaren släpper sitt klot som har störst betydelse. Bla om man har mycket eller lite varv, om man slår hårt eller löst. Vi utgår här från en mediumbra spelare som släpper som man ska. Förutom hur man släpper klotet, vad påverkar mer?
Vad påverkar klotet? Skalmaterial, dvs om det är polyester, uretan eller reaktiv klisterklot. Vilken yta klotet har. Om det är matt, blankt eller nån yta däremellan. Konstruktion, dvs hur insidan, kärnan, ser ut. Finns tre huvudtyper. Enklast är trekomponents som normalt finns i polyesterklot. Symmetriska varianter som finns i uretan och de flesta reaktiva. Tredje typen är asymmetriska, som är de vanligaste konstruktionerna i de moderna reaktiva kloten som ska svänga mest. Sen är det hur man borrar klotet. Dvs Layouten. Var man sätter pin och PSA i förhållande till sin egen PAP. Det är detta denna redogörelse handlar om.
Dual Angle Layouter Det vanligaste sättet att lägga en layout på ett klot är med sk Dual Angle. Ett system som arbetats fram av Mo Pinell som i många år jobbat med klotkonstruktionsdesign. Den variant av Dual Angle vi klotborrare använder sen 2007 skapades av Mo då han tillverkade klot under namnet MoRich. Mo jobbar nu hos Brunswick med deras märke Radical. Det finns flera andra sätt att rita upp layouter, tex har Storm ett liknande system som de kallar VLS Vector Layout System. Till höger ser du en fullt utvecklat Dual Angle ritning. För att förstå den börjar vi med en blank ritning
Dual Angle Dual Angle består av, som namnet skvallrar om, av två vinklar. Tredje komponenten är avståndet mellan Pin och PAP. Sen finns det några hjälplinjer som har olika namn. Så vi börjar med att förklara vad förkortningarna och namnen står för.
Pin Pin Pin. Det är den centimeterstora pricken alla symmetriska och asymmetriska klot tydligt har markerad. Trekomponentsklot har ibland en Pin utmärkt. Men dels är det inte alltid riktigt samma Pin som i symmetriska och asymmetriska klot och dels så fungerar inte Dual Angle på trekompentsklot. Om man rullar klotet på en oändligt lång bana så vill Pin alltid flytta sig så att den är längst ifrån klotets rullaxel.
CG Pin CG. Center av Gravity, dvs klotets tyngst punkt. Märks ut i fabriken med att klotet får sväva på en luftkudde så att tyngst punkten lägger sig nederst. Alltid utmärkt på klot, men kan vara svår att hitta då det kan vara markerat med en mm stor punkt. Några tillverkare har tydligare markerat CG. Går enkelt att vägas fram hos en klotshop om man är osäker. CG
PSA Pin PSA Preferred Spin Axis. Den punkt asymmetriska klot naturligt villa ha som axel om man rullar klotet på en oändligt lång bana. Finns utmärkt bara på asymmetriska klot. (Pin vill alltid lägga sig 90 grader ifrån PSA). PSA kan ha andra namn som Mass Bias (mb). CG PSA
PAP Pin PAP Positive Axis Point. Den punkt på ditt klot som ligger stilla på en enkel symmertisk boll. Typ spärrboll. Mäts fram och med en klisterlapp kan det enkelt kontrolleras att din PAP stämmer. Avståndet mäts från greppcentrum och mäts i tum. En med låg rull har en PAP på ca 4. En med normal 5 och en med hög, dvs rullen väldigt nära fingrarna ca 6 tum. Den kan också ligga lite upp. Varför ett normalt svar på frågan, vad är din PAP? Kan vara 5 1/8 tum höger och 3/8 upp. Lär dig vad din PAP är. PAP är helt beroende på hur du släpper klotet. PAP CG PSA
Linjer Pin-PAP linje VAL-vinkel Drilling-vinkel Center-linje Mid-line Base line. Linjen Pin-PSA. Då PSA bara finns på asymmetriska klot dras linjen igenom CG istället. Första linjen man ritar vid Dual Angle. Efter att ha valt första vinkeln, den sk Drilling Angle ritar man en linje där man bestämmer Pin-PAP avståndet. Där väljs den andra vinkeln, den sk VAL vinkeln. VAL Vertikal Axis Line. Går genom PAP och från denna kan man rita ut var greppet ska hamna. Mid-Line. Linje 90 grader på VAL och 90 grader Centerlinje, som är greppets centrumlinje. Drilling-vinkel Center-linje Mid-line VAL Base-line
Flare Det är PSA och Pins ”vilja” att sträva efter att hamna på ett visst ställe som ger upphov till den sk track flare, eller att klotet wobblar. Syns genom att rullbanan flyttar sig över en stor yta, speciellt på kraftigt asymmetriska klot. Symmetriska klot ”flearar” mindre än asymmetriska och trekomponents klot flearar i princip ingenting. Mängden flare styrs av klotkonstruktionen, men även genom olika vinklar på Dual Angle layoutet.
Märk upp din PAP 1/8 upp Tex 5 1/8 höger PAP Positive Axis Point. Den punkt på ditt klot som ligger stilla på en enkel symmertisk boll. Typ spärrboll. Mäts fram och med en klisterlapp kan det enkelt kontrolleras att din PAP stämmer. Avståndet mäts från greppcentrum och mäts i tum. En med låg rull har en PAP på ca 4. En med normal 5 och en med hög, dvs rullen väldigt nära fingrarna ca 6 tum. Den kan också ligga lite upp. Varför ett normalt svar på frågan, vad är din PAP? Kan vara 5 1/8 tum höger och 3/8 upp. Lär dig vad din PAP är. PAP är helt beroende på hur du släpper klotet. 1/8 upp Tex 5 1/8 höger
Rita Dual Angle på ett klot Nu är det bara att utgå från VAL linjen och PAP och rita var grepcentrum ska vara och sen borra hålen där.
Vilken Dual Angle har jag på mitt klot? 6 Mät vinkel ett, den sk Drilling Anglen. Det de första siffrorona. Mät sen avståndet mellan Pin och PAP. Det är siffran mellan “x”en. Sen de sista två siffrorna är VAL vinkeln. Nu har du fått en sifferkombination som ser ut ungefär någoting så här 10 x 2 x 20 eller 90 x 6 x 70, som är exemplen på de normalt minsta vinklarna man använder till de största. 70 90