SVU och SIP – två processer Prator version 5.3 SVU och SIP – två processer
Tidplan Kravstopp 1 september (samtliga 6 Pratorkunder) Acceptanstester start 23 oktober Leverans till utbildningsmiljö 15 november Leverans till driftmiljö 2 januari 2018
Ny lagstiftning 1 januari 2018
Två processer – SVU* och SIP Prator version 5.3 stöder in- och utskrivningsprocessen Prator version 5.3 innehåller stöd för SIP Båda processerna kan ske oberoende av varandra eller samtidigt *SVU – samverkan vid utskrivning
Nya lagens intention
Primär-/öppenvårdens roll förtydligas Genom krav att utse fast vårdkontakt när man mottagit ett inskrivningsmeddelande Genom krav att kalla berörda enheter till en SIP om behov finns och patienten samtycker
SVU – samverkan vid utskrivning Processen innehåller följande meddelandetyper Inskrivningsmeddelande Utskrivningsklarmeddelande Extrameddelande* Utskrivningsmeddelande
SVU – skillnader mot nuvarande process Slutenvården kallar inte till samordnad utskrivningsplanering på sjukhus Inskrivningsmeddelandet är signalen till kommuner och primär-/öppenvård att påbörja den egna planeringen inför patientens utskrivning Om samordning behövs är det den fasta vårdkontakten i primär-/öppenvård som ska kalla till ett samordningsmöte – SIP – om patienten samtycker Samordningsmötet kan med fördel ske efter utskrivning
SIP – samordnad individuell plan Förberedelse Genomförande Avslut Initiativ SBAR Kallelse Informationsmeddelande* Uppföljning Plan Kallelse till utvärdering Utvärdering/avslut
Samverkansriktlinjer kontra system Samverkansriktlinje styr vem som ska göra vad samt hur och när Samverkansriktlinjen beskriver hur informationsöverföring ska ske Systemet ger stöd att arbeta enligt överenskommen riktlinje inom ramarna för gällande lag Nya processen blir mer öppen och dynamisk – viktigt för användaren att kunna riktlinjen
Varför ett mer öppet system? SIP kan startas oberoende av var patienten befinner sig (hemma, i slutenvården) av den som upptäcker ett behov SIP kan behöva uppdateras och kompletteras om patientens behov av någon insats upphör eller nya behov uppstår
Utbildningsbehov inför Prator 5.3 SIP-processen i Prator är ny för alla användare E-learningfilmer skapas av systemleverantören Användarmanual skapas av systemleverantören Huvudadministratörer/superanvändare får utbildning via EPJ Huvudadministratörer får bedöma utbildningsbehov i sina organisationer baserat på interna/lokala arbetssätt (vilka professioner, vilka moment, vilken typ av utbildning) SVU-processen kommer användarna att känna igen sig i
Huvudadministratörer för Prator Akademiska somatik Kerstin Suber Akademiska psykiatri Eva Smith (kontaktperson) Lasarettet i Enköping Anette Lindgren (kontaktperson) Hälsa och Habilitering Mats Lind, Pia Puskala Primärvården PV IT Uppsala kommun Mads Jakobsson Knivsta kommun Bo Engberg Håbo kommun Irene Eklöf, Monica Lundquist Enköpings kommun Mattias Alsiö Östhammars kommun Jussi Ranta, Anette Frode Tierps kommun Carin Thunman Älvkarleby kommun Britta Gustavsson, Ingela Sjösten Heby kommun Anna-Lena Alriksson, Christina Björses
Frågor? Kontakt: pia.lagerstrom@regionuppsala.se 018-611 24 93