Huvudföreningens uppgift är att AIK Huvudförening Huvudföreningens uppgift är att värna och vårda AIKs identitet och klubbmärke ta tillvara medlemmarnas engagemang och intresse för klubben skapa förutsättningar för och förvalta en gemensam värdegrund I Huvudföreningen finns kontaktpersoner till alla idrotter inom AIK-familjen. Syftet med Kontaktpersonen är att styrelsen får en fortlöpande insikt om hur verksamheten i våra olika sektioner/föreningar fungerar. Genom kontaktpersonen kan huvudstyrelsen stötta de olika behov föreningar/sektioner har
AIK Huvudförening Vision Främja idrottens framgång Beslutad av Årsmötet 2017 Främja idrottens framgång Bidra till en god ekonomisk utveckling Vi vårdar och utvecklar Sveriges starkaste klubbmärke i syfte att främja idrottens och individens framgångar. Vi tar vårt samhällsansvar genom vårt värdegrundsarbete för mångfald, öppenhet och samarbete. För att nå detta måste ekonomin vara långsiktigt stabil.
Utveckla och stärka medlemskapet Öka antalet medlemmar och medlemmars engagemang för att stärka AIK:s position inom den idrottsliga verksamheten. Beslutat av Årsmötet 2017. Styrelsens fyra framtagna mål för att öka antalet medlemmar och medlemmars engagemang: Mål 1. Ta fram åtgärder för att utveckla och stärka medlemskapet i AIK (sep. bild) Mål 2. 20 000 betalande medlemmar år 2020 (idag 18 465) (sep. bild) Mål 3. Större och mer aktivt deltagande bland medlemmar på medlemsmöten (sep. bild) Mål 4. Utveckla lämpliga förhållningssätt kring kommunikationen mellan AIK (huvudföreningen) och AIK:s supporterorganisationer (sep. bild)
Planerade aktiviteter: Mål 1 Ta fram åtgärder för att utveckla och stärka medlemskapet i AIK Planerade aktiviteter: Medlemsenkät i syfte att kunna erbjuda medlemmarna ett mervärde. (Q2 2018) Målgruppssegmentering (Q2 2018) Omtag kring ”Gnagis” (Q4 2017) Omtag kring Årets Medlem (Q4 2017) Åtgärdsförslag presenteras vid två planerade informationsmöten 2018
Mål 2 20 000 betalande medlemmar år 2020 (idag 18 465) Planerade aktiviteter: Presentera den nya fördelningsnyckeln som ger sektioner/föreningar incitament att värva fler medlemmar (Q4 2017) Marknadsföringsplan 2018 (Q1 & Q2 2018) Utveckla medlemsutskicket i samband med förnyelse av medlemskapet i slutet av nov. (Q4 2017) Utred AIK-gala! Ett tillfälle att skapa mervärde för medlemmarna (Q1 2018) Aktivera och utveckla kommunikationen på alla våra plattformar. (Q1 & Q2 2018)
Planerade aktiviteter Mål 3 Större och mer aktivt deltagande bland medlemmar på medlemsmöten Delmål 1: Öka antalet närvarande från nuvarande årsmöte (125 pers) Delmål 2: Öka antalet registrerade från nuvarande i VoteIT (90 pers) Planerade aktiviteter Tidigarelägg information om kommande Årsmöte (Q2 2018) Löpande informera med VoteIT och Årsmöte (Q4 2017) Utreda möjlig live-sändning via VoteIT (Q1 2017) Utvärdera senaste årsmötet (Q4 2017)
Planerade aktiviteter: Mål 4 Utveckla lämplig kommunikation mellan AIK (huvudföreningen) och supporterorganisationer Planerade aktiviteter: Identifiera och upprätta relationer och mötesplatser (Q2 2018) Gemensamt kontaktmöte för att upprätthålla relationerna (Q2 2018) Bjuda in ordförande eller annan företrädare till styrelsemöten (löpande)
Främja samverkan i AIK-familjen Möjliggöra ökat nätverkande och samarbete. Beslutat av Årsmötet 2017 Planerade aktiviteter: Återkommande ordförandeträffar på temat kommunikation, öppenhet och förankring Förbättra dialogen med Solna Kommun Arbeta proaktivt med att förmedla bilden av alla positiva insatser som görs inom AIK Arbeta med mångfald, öppenhet och samarbete.
Övrigt Strukturarbetsgruppen Stadgeöversynsgruppen Löpande under verksamhetsåret Stadgeöversynsgruppen Första möte beslutat till 28 november 2017 AIK Verksamhetsåret 2017-2018 Planerade aktiviteter se separat dokument på webben