ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
© BTC i Karlstad AB 2013 Övningsföretag Affärsträning när den är som bäst!
Advertisements

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Meny •Hem: Visar denna sida. Kan användas för allmän info •ProNavigo visar Modellen, mallar, checklistor •Projektlänkar: visar en undermeny med lämpliga.
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Prismodell och samverkansavtal
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Välkommen till ESF:s seminarium
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
Välkomna till en dag om eArkiv
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Telecomfakta 026 –
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Intressententmodellen.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Kvalitetsprogram 2013 Livskraftiga nya företag!. Sveriges ledande kraft för nyföretagande NyföretagarCentrum ger kostnadsfri rådgivning till personer.
Systemdesign som process
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Hemtjänst och hemsjukvård blir hemvård Projektledningsgruppens beslutspunkter.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
1 Akureyri-processen  Uppföljning av Akureryri-rapporten ska ske den 1 mars 2006  De nordiska tillsynsmyndigheterna (NordReg) ombedda att redovisa status.
Kapitel 15 Budgeten.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
Kort presentation av vad vi gör
Lärande utvärdering genom följeforskning
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Finansiell samordning
1997 Ulrika Holm, kommunikationsdirektör,
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Introduktion till The Rational IT Model
Coacher för energi och klimat
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Intressententmodellen.
Information på Uppföljningsmöte
Vad kan redskap vara? Metoder Verktyg Vägledningar/handböcker
Design & Utvärdering, 5 poäng
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
EAK
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Exempel från verkligheten: Kundupplevd webbkvalitet
Sofia Kialt projektledare​
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Kommunikationsprocesser
Mona-Lisa Lundqvist Regional samordnare e-hälsa
Kloka arbetsmiljöinvesteringar
Information på Uppföljningsmöte
Test & Kvalitetssäkring
MER PANG FÖR PENGARNA! SOI – MITT 2018.
Bedömningsmodell Nytta Genomförbarhet 1. Ökad kvalité
Original - ogrupperad Företags- inställningar
Presentationens avskrift:

ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1 CIO-ROLLEN (GRÖN FÄRG) KAN VARA : STYRANDE SAMORDNANDE STÖDJANDE 2018-08-09 Jan Dahlin

ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN 1-FORTS EXEMPEL: EN SAMORDNAD WEBSITE FÖR HELA FÖRETAGET GEMENSAM DEFINITION AV BEGREPPET ” KUND” I ALLA SYSTEM STYRANDE FINANSIERAS AV VD/ KONCERNLEDNING CIO BESLUTAR FÖR VD:S RÄKNING VARJE DELTAGARE BETALAR SIN DEL. CIO IDENTIFIERAR OCH INTERNSÄLJER, SAMT KAN LEDA NEUTRAL STYRGRUPP EXEMPEL: GEMENSAM MOBIL-LÖSNING FÖR LÄGRE KOSTNAD GEMENSAMT BETALSYSTEM FÖR FÖRBÄTTRAD KVALITET SAMORDNANDE EXEMPEL: INFO OM MÖJLIGHETER OCH RISKER MED IT PROCESSFÖRBÄTTRINGAR MED HJÄLP AV IT STÖDJANDE CIO HJÄLPER BERÖRDA VERKSAMHETER 2018-08-09 Jan Dahlin

ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-2 IT-FRÅGOR ORGANISATION EN VIKTIG UPPGIFT FÖR CIO ÄR ATT VERKA I SKÄRNINGEN MELLAN CIRKLARNA VERKSAMHET 2018-08-09 Jan Dahlin

ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-3 FÖRÄNDRING MED HJÄLP AV IT HÖG TAKT AFFÄRSINRIKTAD DYNAMISK, SER NYA MÖJLIG- HETER BÅDE - OCH KUNNIG, PÅLITLIG. KVALITET OCH KOSTNAD INGEN ROLL LÅG TAKT OPERATIVT BEROENDE AV IT LÅGT HÖGT CIO:S (OCH IT:S) ROLL ÄR DISTINKT OLIKA FÖR OLIKA TYPER AV FÖRETAG. ROLLEN – OCH DÄRMED KOMPETENSBEHOVET – FÖRÄNDRAS DOCK OFTA SNABBT ÖVER TIDEN. 2018-08-09 Jan Dahlin

ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-4 REN CIO-ROLL EJ CHEF ÖVER EXEKVERANDE RESURSER REN IT-CHEFS ROLL. LEVERANTÖR GRÄNSEN MELLAN IT-CHEF OCH CIO ÄR OFTA FLYTANDE, OCH VARIERAR FRÅN FÖRETAG TILL FÖRETAG. 2018-08-09 Jan Dahlin

ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-5 ”WAR ROOM” ? DET ÄR VIKTIGT FÖR CIO ATT FÅ TILLGÅNG TILL ”WAR ROOM” DÄR VIKTIGA LÅNGSIKTIGA BESLUT OM FÖRETAGET/KONCERNEN TAS. 2018-08-09 Jan Dahlin