Mathematical education in Sweden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya skollagen.
Advertisements

Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
GYMNASIEINFORMATION Årskurs 8.
Högskoleförberedelse
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
Så funkar gymnasiet - en översiktlig presentation
Välkomna till information
Dagordning 24 nov Välkomna! Omtaget – områdesrektor Karl Nordlund Nya organisationen – Solkustens skolområde Mål i LB-planen Nya intagsregler till gymnasieskolan.
Lärandemål för examination och progression
Gymnasievalet 2013 Mia Heribertsson Studie- och yrkesvägledare.
Detta är gymnasieskolan 18 nationella program – 60 inriktningar 12 yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar p.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
VÄLKOMNA TILL SYV-INFORMATION
Gymnasieval 2014.
Studie- och yrkesvägledare
Gymnasieval Behörighet till yrkesprogram För behörighet krävs godkänt i 8 ämnen: svenska/svenska som andraspråk engelska matematik minst fem andra.
GYMNASIESKOLAN Information.
Källa: Framtidsvalet, Information Arbetsmarknad, Skolverket
Högskoleförberedande examen EK, ES, HU, NA, SA, TE
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Poängplan för nationella program i gymnasieskolan Ämne Gymnasiepoäng Svenska eller svenska som andraspråk 100 Engelska 100 Matematik 100 Idrott.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Studie- och yrkesvägledare Torsdag – fredag 7.30 – 16.00
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Behörighet till gymnasiet
Gymnasieskolan 2011 Info om den nya gymnasieskolan.
Gymnasieval.
Gymnasieskolan 2011.
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
gymnasieskolan 12 yrkesprogram 6 högskoleförberedande
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.
GY2011. Jag kommer att prata om: Ny gymnasieskola, varför? Nationella program och behörighet Meritpoäng Introduktionsutbildningar Lärlingsutbildningar.
Betyg och bedömning Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 7-9.
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare Arbetstider: ons, tors, fred 8-17 (obs: fred, endast udda veckor)
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Finns på skolan måndag-fredag.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
Planering i matematikundervisning
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Gymnasievalet 2018.
Studie- och yrkesvägledning
Gymnasievalet 2017/18.
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
GYMNASIEINFORMATION ÅSÖ GRUNDSKOLA 2015
till information inför gymnasievalet 2019
Gymnasieskola 2011 Studie- och YrkesVägledare
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
Välkomna till Gymnasieinformation 2019!
Eunis Research and Analysis Initiative
It all starts with a good teacher
Presentationens avskrift:

Mathematical education in Sweden Andreia Balan Ph.D.

New curriculum 2011 Changes: Emphasis on mathematical competencies rather than mathematical content. New grading system.

A new way of assessing mathematical knowledge Create Evaluate Analyze Apply Understand Remember

New grading system

A: occupational program B: EK, ES, HU, SA C: NA, TE Matematik 1a Matematik 2a Matematik 1b Matematik 2b Matematik 3b Matematik 1c Matematik 2c Matematik 3c Matematik 4 Matematik 5 Matematik – specialisering A: occupational program B: EK, ES, HU, SA C: NA, TE Torun: Från regeringsredovisningen i september 2010 om matematikspåren: Det går alltid att byta spår när man byter program Vem avgör om eleven ska gå från 2a till 3b eller 3c? När det gäller ämnet matematik fick Skolverket i tilläggsuppdrag att utgå från att alternativa kurser får förekomma även efter den inledande kursen i ämnet. Med anledning av tilläggsuppdraget föreslår Skolverket ett matematikämne som är indelat i tre ”spår”. - Spår a för yrkesprogram, - spår b för ekonomiprogrammet, estetiska programmet, humanistiska programmet och samhällsvetenskapsprogrammet samt - spår c för naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet. För yrkesprogrammen finns de särskilt framtagna kurserna matematik 1a och 2a. För ekonomiprogrammet, estetiska programmet, humanistiska programmet och samhällsvetenskapsprogrammet matematik 1b, 2b och 3b. För naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet matematik 1c, 2c och 3c. Därefter finns matematik 4, matematik 5 och matematik – specialisering. Skolverket har valt att programanpassa matematikkurserna utifrån två motiv, - dels utifrån om de ska ingå i ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program, - dels utifrån omfattningen av obligatorisk matematik på programmen. Spår a har en obligatorisk kurs, spår b har minst två obligatoriska kurser (undantaget estetiska programmet och humanistiska programmet) och spår c har minst tre obligatoriska kurser. Att göra en delning mellan yrkesprogram och högskoleförberedande program är i linje med reformen i stort. Att utgå från omfattningen av obligatorisk matematik på programmen anser Skolverket ger bättre förutsättningar för att kursen eller kurserna i varje spår ska kunna skapa en helhet och på så sätt en tydligare programanpassning. A-spårets kurs 1 tar upp mindre av algebra, geometri och funktioner och i stället ges mer utrymme åt att använda matematik som redskap i sammanhang knutna till karaktärsämnen. Skolverket bedömer att abstraktionsnivån därmed inte blir lika hög i kurs 1a som i kurserna 1b och 1c. En differentiering för de högskoleförberedande programmen skapar bättre förutsättningar för en samstämmighet mellan matematiken och andra karaktärsämnen. Estetiska programmet och humanistiska programmet har 100 poäng obligatorisk matematik men här går högskoletillhörigheten före omfattningen av obligatorisk matematik. Skolverket anser att det är lämpligast att dessa program följer spår b. A-spårets kurs 2 är konstruerad dels för att ge bidrag till karaktären, dels för att ge särskild högskolebehörighet och förbereda för fortsatta matematikstudier. Samma resonemang gäller för kurs 3 i b-spåret. Övergångar mellan de tre olika spåren blir aktuella för elever som läst kurs 2a och sedan vill läsa kurs 3b eller 3c respektive elever som läst kurs 3b och sedan vill läsa kurs 4. Även vid studievägsbyten blir övergångar aktuella. Det finns inga formella hinder för övergångarna även om ett stöd från skolan i vissa fall kan vara nödvändigt. I detta sammanhang ska betonas att det finns ett friutrymme i kursernas centrala innehåll. Friutrymmet i kurserna 1a och 2a gör det möjligt att anpassa innehållet inte bara mot programmets karaktär utan också mot vidare studier. I de fall det är aktuellt kan skolan välja om 3b eller 3c är lämpligast för de elever eller elevgrupper som läst 2a. Skolverket gör bedömningen att dessa övergångar berör ett fåtal elever och anser därför att konstruktionen är hållbar och inte riskerar skapa inlåsningseffekter, varken under eller efter gymnasietiden. Samtliga inledande kurser – matematik 1a, 1b och 1c – förutsätts ge grundläggande högskolebehörighet. Samtliga kurser på nivå 2 – matematik 2a, 2b och 2c – och de två kurserna på nivå 3 – matematik 3b och 3c – förutsätts ge särskild högskolebehörighet till utbildningar som kommer att kräva matematik 2 eller 3.

Implications of teaching Teachers need to plan, teach and assess in other ways than before. Challenges teachers’ beliefs about mathematical learning and their role as teachers.

Students results Downward trend seen in both National and International tests 2003 – 2012.

Government initiative ”Matematiklyftet” – didactical training using peer collaboration.

Focus Assessment for learning. Success factors that characterize good teaching. Mathematical competencies

Effects Teachers reflect more about teaching. Teachers appreciate discussing instruction with others. Teachers develop more varied teaching methods (Think-Pair-Share).

Last PISA and TIMMS result – 16 points better than 2012. Effects Last PISA and TIMMS result – 16 points better than 2012.

Challenges Teaching for understanding. To address what is meaningsful for students. To use formative assessment to identify different aspects of students’ misunderstandings. To present mathematics as a whole body of knowledge that helps us to think abstractly, to reason, see structures and patterns.