Kertaus Tehtävien vastaukset.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
4a Lussar för pensionärer, i Stortorp och i Medborgarplatsen
Advertisements

Elsa Beskow.
Prepositiot paikanilmauksissa
Karlsson på taket av Kristine och Simon.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Svenska som andraspråk
PACK Pack är ett elakt litet monster. Han är orange och har ett gult öga. Hans favoritsak att göra är att sno godis. Det är ingen mening att du gömmer.
Åk 9 - året då det händer -.
Jenny Nyström.
MITT PÅSKLOV 2012 JESPER ALLANSSON. Påskafton 7 april Mormor och morfar åkte hem till Karlstad dom hade varit här nåra dagar. När dom hade åkt hem cyklade.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Det va en gång en katt och hund del 1
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Det var en gång en igelkott.
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Svarar på frågorna: Var? Vart? Varifrån?
Idag var jag och min familj förutom min pappa badade i Oasen i Kungälv. Och när vi kom dit då var mina kusiner också där och de heter Evin och Dilan och.
Lektion 7, fredag 22 februari, 2013
Idag är det den sjätte november. Den sjätte november är en flaggdag.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
” kommer att, Tänker eller ska”?
Sista lektionen Idag är det tisdag den 13:e november 2012.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Karin Vetander Linda Sjödahl
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Välkomna ! Välkomna.
Vem är jag, Vem är du?.
Huvudsatser och bisatser
Verbimuotojen käyttö Esim. börja I: börja, börjar, började, börjat  Miksi neljä muotoa?
Korta meddelanden! Påminna någon Be om hjälp Lämna återbud Sjuk Försenad Tacka Fråga Bjuda Gratulera Bestämma något Visa uppskattning Köp Mjölk!
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
E-POST. VERBEJÄ Tarkoittaa: Jag MENAR Det BETYDER Det betyder inga stora förändringar i din tidtabell. Lasse menade inte att festen är i kväll utan...
KONDITIONAALI. Konditionaali = isi-muoto 1. Jag skulle köpa ett hus om jag hade mycket pengar. Ostaisin talon, jos minulla olisi paljon rahaa. 2. Jag.
Veronica Snellman, Finland, Övriga Norden –
V 50: Veckobrev för förskoleklass A
V39, 2016: Veckobrev för förskoleklasserna
V.49: Veckobrev för förskoleklass A
PERFEKTI = on tehnyt, on tapahtunut
6A - LÄXOR v. 12 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 12?
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Det här händer under vecka 39 Bra datum att ha koll på:
Träna svenska A och B Häfte 12 Kläder I affären.
5A - LÄXOR v.16 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 16?
Träna svenska A och B Häfte 13 Sport.
6A - LÄXOR v. 13 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 13?
V 3, 2017: Veckobrev för förskoleklass A
V 2, 2017: Veckobrev för förskoleklass A
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Bellas besök i Bräcke.
Det här händer under vecka 46 Bra datum att ha koll på:
Det här händer under vecka 47 Bra datum att ha koll på:
B1r3 Pronominit.
FOKUS grammatik Päälauseen sanajärjestys.
Det här händer under vecka 51 Bra datum att ha koll på:
Hur kommer du till skolan? Vilka (skol)ämnen tycker du om?
Det här händer under vecka 10 Bra datum att ha koll på:
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Det här händer under vecka 47 Bra datum att ha koll på:
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Det här händer under vecka 9 Bra datum att ha koll på:
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Kertaus Tehtävien vastaukset

Sivu 181 Jag heter Matias. Jag är tolv år gammal. Jag är född i Helsingfors i Finland. Jag pratar/talar svenska som modersmål. Jag är finlandssvensk. Jag går i sjuan. På fritiden är jag med mina vänner/kompisar. Jag tycker om/gillar att spela innebandy. Jag tycker om/gillar sport. Min familj flyttar nästä vecka till Sverige.

Verbin aikamuoto, joka ilmaisee nykyhetkeä Sivu 181 Verbin aikamuoto, joka ilmaisee nykyhetkeä

Sivu 181 I flyttar muuttaa epäs. göra tehdä I gilla gillar III bor asua IV komma tulla IV vara är epäs. heter olla nimeltään II läsa lukea epäs. ligga ligger I kollar tarkastaa IV blir tulla joksikin

Sivu 182 Tulen Suomesta. Olen syntynyt Tammisaaressa. Minulla on veli. Hän pitää kirjojen lukemisesta. Me pidämme erityisesti Astrid Lindgrenin kirjoista.

Sivu 182 Vad heter du? Jag heter… Hur gammal är du? Jag är… år gammal. Var bor du? Jag bor i… Vilken klass går du i? Jag går i sjuan.

Sivu 183 Berätta om din familj. Jag har en… Vad tycker du om? / Vad gillar du? Jag tycker om/gillar…

Sivu 183 V Ä N T I M M E S P Ä N N A N D E S L Ä K T I N G S T A D F L Y T T N I N G S D A G M E L L A N K R Y S S N I N G B Å T T I D N I N G L Ä M N A

Sivu 183 Vi ska flytta

Familjens resa kan börja. Sivu 184 Familjens resa kan börja. Jag bor i Uppsala men jag har släktingar i Finland. Jag ska få nya vänner. Vär pappa har ett nytt jobb nära Stockholm. Jag tycker att det är både spännande och tråkigt. Varför flyttar ni till Sverige?

Sivu 184 en klassföreståndare musik engelska en grundskola ett modersmål fika läxor

Sivu 185 en elev, eleven, elever, eleverna, 3, oppilas en grundskola, -skolan, -skolor, -skolorna, 1, peruskoulu ett schema, schemat, scheman, schemana, 4, lukujärjestys en läxa, läxan, läxor, läxorna, 1, läksy ett prov, provet, prov, proven, 5, koe en kompis, kompisen, kompisar, kompisarna, 2, kaveri en klass, klassen, klasser, klasserna, 3, luokka en flicka, flickan, flickor, flickorna, 1, tyttö ett skolämne, -ämnet, -ämnen, -ämnena, 4, kouluaine en dag, dagen, dagar, dagarna, 2, päivä

Min kompis kommer från Åland. Jag tycket att geografi är trakigt. Sivu 185 Min kompis kommer från Åland. Jag tycket att geografi är trakigt. Efter skolan hänger jag med mina kompisar. Imorgon har jag mina favoritämnen, matematik och idrott. Vi har provet på onsdagen.

Sivu 185 6 9 7 2 1 4 3 5 10 8

Sivu 186

Sivu 186 Var bor du? Jag bor i… Hurdant hus bor du i? Jag bor i…

Har du ett eget rum? Jag har / Jag har inte Hur ser ditt rum ut? Sivu 186 Har du ett eget rum? Jag har / Jag har inte Hur ser ditt rum ut? Mitt rum… Hurdana möbler har ni? Vi har…

I mitt rum har jag en grön matta och gula gardiner. Sivu 187 Jag tycker om mitt rum. I mitt rum har jag en grön matta och gula gardiner. Jag har också ett vit skrivbord och en ny säng från Ikea. På mitt skrivbord har jag många böcker, som jag fick från min pappa. I mitt hem har jag ett litet kök, tre stora rum och en stor gård.

Vad har du för hobby? Min hobby är… Var tränar du? Jag tränar… Sivu 187 Vad har du för hobby? Min hobby är… Var tränar du? Jag tränar…

När började du din hobby? Sivu 187 Hur ofta tränar du? Jag tränar… När började du din hobby? Jag började min hobby…

många/flera gånger i veckan Sivu 188 i sju år varje fredag för fyra år sedan många/flera gånger i veckan På hösten på veckosluten På tordagen

Sivu 188 Kun tekijä aloittaa lauseen, lauseessa on suora sanajärjestys. Kun lause aloitetaan esimerkiksi ajanmääreellä, tulee käänteinen sanajärjestys. Pikkusanoja, kuten aina (alltid), nyt (nu) ja oikeastaan (entligen)

Sivu 189 S P M M X M P S X M P S M X S P M M X M P S M X

Jag åker till Gotland imorgon. Jag ska åka/ta båten. Sivu 189 Jag åker till Gotland imorgon. Jag ska åka/ta båten. På båten kan jag läsa. På båten kan jag inte sova. Jag ska inte bo på hotell. Vi ska simma på fredag. På lördag ska vi åka till Kneippby. Vär kan vi se Pippi!

Konstkursen är på tisdagskvällarna. Sivu 189 Konstkursen är på tisdagskvällarna. Vi har många bra spelare i vårt låg. Jag tycker om/gillar att titta på film. Josef Fares regisserar roliga filmer. Jag sjunger och spelar gitarr i vårt band. På fritiden går jag på bio och lyssnar på musik.

kävi/vieraili mielenkiintoisissa nähtävyyksissä Sivu 190 kävi/vieraili mielenkiintoisissa nähtävyyksissä he menivät metrolla vaihtoivat, vei/kuljetti Isän täytyy pyytää neuvoa. Sitten he menivät/kävelivät pitkin rantaa

Vaasamuseo on/sijaitsee Sivu 190 Vaasamuseo on/sijaitsee viidessä minuutissa kaikki olivat väsyneitä Museon läheltä löytyi bussipysäkki. he menivät bussilla

verbin aikamuoto, joka ilmaisee mennyttä aikaa Sivu 191 verbin aikamuoto, joka ilmaisee mennyttä aikaa käyttämällä verbin kolmatta muotoa

Sivu 191 IIb åker åkte mennä IIb byta bytte vaihtaa epäs. få får saada besöker besökte vierailla epäs. finnas fanns olla, löytyä epäs. tar tog viedä, ottaa epäs. vara är varit epäs. gå går mennä epäs. har hade olla, omistaa III tror trodde uskoa, luulla epäs. ber bad pyytää

Matkustan Ruotsiin ensi viikolla. Sivu 191 Matkustan Ruotsiin ensi viikolla. Vierailimme Vaasamuseossa eilen. Veljeni tulee myös sinne. Viime viikolla minulla ei ollut rahaa. Perjantaina saan vähän rahaa äidiltä.

Hotellin lähellä on pankki. Sivu 192 Kadulla on bussi. Hotellin lähellä on pankki. Tukholmassa on valtavasti turisteja.

Det finns ett sjukhus nära hotellet. Sivu 192 Det finns ett sjukhus nära hotellet. Det finns ett torg framför sjukhuset. Det finns en bankomat nära krosningen. Det finns en butik/affär bakom busshållplatsen. Det finns en post mittemot museet.

Ja, självklart. / Javisst. Sivu 192 Förlåt! / Ursäkta! Hej! Kan du hjälpa mig? Ja, självklart. / Javisst. Var ligger sjukhuset? Sjukhuset ligger på Sandviksgatan. Hur kommer jag dit? Dun kan gå dit. Du behöver inte åka buss.

Kan man åka tunnelbana dit? Nej, det finns ingen tunnelbana i Vasa. Sivu 193 Är det långt dit? Nej, det är ganska nära. Kan man åka tunnelbana dit? Nej, det finns ingen tunnelbana i Vasa. Tack för hjälpen! Förlåt! / Ursäkta!

Sivu 193 3 4 7 1 6 2 9 5 8

Sivu 194 vara få slå har är anländer avgår åkte gick hjälpte betalade har sagt har sett har lovat hade betalat

Sivu 194 Daniel hade köpt godis. Sofia hade druckit läsk. De hade varit på diskot. Daniel hade vunnit många spel. Sofia hade sjungit. De hade ätit pizza.

Sivu 195 Daniel har köpt godis. Daniel on ostanut karkkia. 2. Sofia har druckit läsk. Sofia on juonut limsaa. 3. De har varit på diskot. He ovat olleet diskossa. 4. Daniel har vunnit många spel. Daniel on voittanut monta peliä. 5. Sofia har sjungit. Sofia on laulanut. 6. De har ätit pizza. He ovat syöneet pizzaa.

Vill du ha en tur- och returbiljett eller en enkelbiljett? Sivu 195 Vill du ha en tur- och returbiljett eller en enkelbiljett? Biljetterna är för mig och min bror, vi är under 15 år. Tåget avgår klockan 20:10. Betalar du kontant eller med kort? Det finns lediga platser. Daniel hade redan packat (klart).

vill åka/gå till Södermalm Sivu 195 tar tunnelbanan vill åka/gå till Södermalm köpa kläder har gett henne pengar

jag skulle gärna prova rätt storlek bra sportaffär Sivu 195 jag skulle gärna prova rätt storlek bra sportaffär Jag har inga pengar.

mig, dig, honom/henne, oss, er, dem Sivu 196 mig, dig, honom/henne, oss, er, dem tekemisen kohteina tai prepositioiden jälkeen

Sivu 196 mig/mej honom mig/mej oss dem/dom henne er

Sivu 196 Hej! Kan jag hjälpa dig? Ja, gärna. / Javisst. Vad har du för storlek? Jag har 38.

Sivu 197 Vill du prova storlek 39? Nej, tack. Jag tor att den är för stor. Finns den här i rött? Javisst. / Nej, tyvärr. Vad kostar den här? Den kostar 390 kronor. Tack! Ha en bra dag! Tack detsamma! Hej då!