Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen.
Advertisements

Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Alla här vet kanske inte vilka Locum är
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Grundtankar dokumenthantering
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Workshop för GIS samordnare
Processorienterat förbättringsarbete
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Tillgänglighet som en naturlig del av projektet Andreas Cederbom, Funka Nu Angela Sundström, FMV Tina Engman, FMV.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
Varbergs kommuns INtranät och Dokumentsystem
R7e-arkiv Birgitta Torgén Katalin Sztojka.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Projekt eHälsa – Status maj 2013
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Projekt och Arkitektur
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Energiprojekt.blogspot.com FI2Energi Samordnad informationshantering för energi och media Informationsseminarium
Projektledning.
GRÖNA HYRESAVTAL REINHOLD LENNEBO VD FASTIGHETSÄGARNA SVERIGE HÅLLBAR SAMVERKAN FÖR HÅLLBARA FASTIGHETER 15 APRIL 2014.
Malmö stads projekt kring dokument och ärendehantering
Att planera ett e-arkivprojekt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Regeringsuppdraget 1999 beslutade regeringen om en 3-årig satsning på en breddutbildning inom området GIS Ett samarbete mellan kommunförbund, kommuner,
”Vi måste göra om intranätet
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Strategiska perspektiv på verksamheten
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Nytt ekonomisystem i Malmö stad
Sambruk:s projekt.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL. Bakgrund Livsmedel för särskilda näringsändamål : Utredningar om dietistresurser och livsmedel.
Erfarenheter från Sundbybergs stad GISS AW på ÅF Björn Petersson, Sundbybergs stad Per Asserup, ÅF Infrastructure Att tänka efter före upphandling.
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Projektprocessen, samlingsbild
VÄLKOMMEN TILL WSP SVERIGE
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Så här förbereder vi oss på Lunds universitet
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Bakgrund Västra Götalandsregionen Västfastigheter
SLL om tjänster för det kommunala området
Sofia Kialt projektledare​
TRAST-guiden s X NU! Q FAS 2A FAS 2B
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Projekt Processhantering
Tidsplan När införs GSIT 2.0?
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
MIS 2.0 Standardiseringsutskott
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Universitets-direktör
Införande av Samrådsgruppens klassificeringsstruktur för kommunala verksamheter i Sundsvalls kommun
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet 2017-10-24 Reine Jonsson, Förvaltarchef Kirsi Aasa, Verksamhetsutvecklare

TFK – Fastighetsavdelningen Ca 440 190 250 Reine 190 fastigheter Ca 440 hyresavtal, 326 hyresavtal och 115 inhyrningsavtal 250 hyresgäster 14 anställda 14

Utgångsläge för TFK Få resurser Ingen dokumentation Ingen historik Styvmoderligt behandlad fastighetsorganisation Exceldokument som fastighetssystem Missnöjda hyresgäster Reine

Införande av fastighetssystem – från Excel till NFS TFK bildas 2011 Fokus på processer 2013 Behovsanalys 2014 Upphandling 2015 Införande 1/10 2016 Kirsi Bakgrund Processer för förvaltning och byggprojekt. Vi insåg behovet av ett riktigt fastighetssystem. 2012-2013 genomfördes ett arbete med att definiera och införa ett processorienterat arbetssätt Processorienterat arbetssätt har tydliggjort behovet av ett modernt systemstöd Trafik- och fastighetskontoret saknade ett fastighetssystem Behovsanalys genomfördes 2014 Kravspecifikation, förfrågningsunderlag och upphandling (selektiv) 2015 Införande nytt fastighetssystem, LEB 2015-2016 Samtidigt pågick upphandling av en ny driftentreprenör och det beslutades att vi ska sköta hyresaviseringen internt Syfte Projektet syftade till att införa och etablera ett nytt och modernt fastighetssystem i enlighet med behovsanalysens målbild

Målbild Verksamheten skall ha ett modernt fastighetssystem som stödjer ett processorienterat arbetssätt för hantering av: Fastighetsregister Ärendehantering Dokument Ekonomisk förvaltning NFS Mobilitet Teknisk förvaltning Portaler Kirsi Syfte Projektet syftade till att införa och etablera ett nytt och modernt fastighetssystem i enlighet med behovsanalysens målbild Fastighetsregister med alla fastigheter, byggnader, hyresobjekt mm i en bra struktur Hantering av olika typer av ärenden, såsom felanmälningar och beställningar från hyresgäster Ekonomisk förvaltning, kundreskontra, hyresavisering och avtalshantering Teknisk förvaltning med arbetsorder, förebyggande – och planerad underhåll, media Portaler; kundportal, leverantörsportal och rollbaserade användarportaler Mobilitet; stöd för ett mobilt arbetssätt (läsplatta, mobiltelefon) Dokument; koppling och lagring av dokument

Upphandling Alla var involverade Från augusti 2014- juni 2015 Arbetsgrupper Selektiv upphandling Reine

Införandeprojekt Från augusti 2015- juni 2016 Alla var involverade Genomfördes i projektform Etablerad projektmodell Extern projektledare Arbetsgrupper för olika moduler Kirsi Införandeprojektet startade i aug 2015 och pågick till juni 2016. Alla på fastighetsavdelningen var involverade och engagerade Det var viktigt att vi skulle genomföra projektet strukturerad enligt en etablerad projektmodell och med en extern projektledare. Vi hade arbetsgrupper för de olika modellerna och jobbade med workshopar.

Projektorganisation Implementation Kirsi AG Portaler: Kundportal, Entreprenörsportal AG Teknisk förvaltning: Felanmälan, Tillsyn & skötsel, Planerat underhåll, Media/energi, AG Hyresadministration: Avtalshantering, Avisering, fakturering, Kundrelationer AG IT: IT-miljö, Integrationer AG Processer: Systemnära processer, arbetsrutiner, styrande & stödjande dokument Processägare: Godkännande av förändrade/nya processer Referensgrupp: Förankring, rådgivning

Utmaningar Upphandling av driftleverantör samtidigt Ta hem hyresaviseringen Alla tekniska förvaltare slutade Deadline 1/10 -16 för ärendehantering Deadline 1/12 -16 för hyresavisering Integrationer Reine

Framgångsfaktorer FF Verksamhets-utveckling Projektform Arbetsgrupper Engagemang Dokumentation Processer Avstämningar Struktur Kvalitetssäkring Reine Genomfördes i projektform och enligt en etablerad projektmodell Inte bara IT-projekt utan verksamhetsutvecklingsprojekt Arbetsgrupper för olika moduler med engagerade deltagare Gemensam dokumentarea, Webforum Minnesanteckningar från alla möten Systeminförandet bedrevs parallellt och integrerat med utvecklingen av verksamhetens processer Koordination, kommunikation och täta avstämningar av både projektaktiviteter och lösning Koncentrerad acceptanstest under två månader Mycket arbete att sätta den grundläggande fastighetsstrukturen och kvalitetssäkra all data