Dagens program 13.00: Hej och välkommen 13.10: Aktuellt i Vård- och omsorgscollege 13.30: Ungdomsutbildningen Vård- och omsorg 14.00: fika, diskussion och vernissage 14.30: Vuxenutbildningen Vård- och omsorg 15.00: Jämställd regional utveckling 15.30: Frågor och avrundning
Aktuellt i Vård- och omsorgscollege Kronoberg Gymnasiala Vård- och omsorgsutbildningar i Kronoberg: Innehåll, upplägg, APL, ungdomsutbildning och vuxenutbildning, vad kan man när man är klar? Jämställd regional utveckling
Uppdraget nationellt Skapa förutsättningar för hållbara regionala och lokala VO-College Ansvara för kvalitetskriterierna Bidra till att utbildningar och jobb inom vård och omsorg är attraktiva, stimulerande och intressanta Ta fram nationella riktlinjer
Nationella riktlinjer Validering Handledarutbildning
https://www.vo-college.se/
Samarbetspartners Kommuner och landsting Privata arbetsgivare Kommunal, Vision, Vårdförbundet Offentliga och privata utbildare Arbetsförmedlingen
VISION för Vård och Omsorgscollege Kronoberg ”Ett gott liv i södra Småland genom kompetenta och stolta medarbetare”
Vård och Omsorgscollege Kronoberg, deltagande aktörer Region Kronoberg Länets åtta kommuner: Växjö, Ljungby, Markaryd, Uppvidinge, Alvesta, Lessebo, Tingsryd, Älmhult Attendo, Växjö Fria Gymnasium, Lernia, Eductus, KUI Kommunal Linnéuniversitetet, Arbetsförmedlingen, Vårdförbundet
VO-College VO-Collegevecka 42 Jämställd regional utveckling ESF Deltävling Yrkes-SM Upplevelseverkstäder Handledarens dag 16 april 2018 APL år 8 och 9, obligatoriskt 2018
Fokus Yrkesutbildning VO Genomförandeprojekt i den nationella utlysningen "Effektivare strukturer för en bättre Yrkesutbildning” Mer information finns på: www.vo-college.se/ESF
Förväntade resultat och effekter Övergripande är att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet för att tillgodose den kompetensbrist som råder inom vissa yrkesområden, för en förbättrad matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov samt för att underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden. För denna utlysning specifikt, är förväntat resultat att primärt bidra till utvecklade och förstärkta samverkansstrukturer mellan berörda branscher och utbildningsanordnare och myndigheter med avsikt att ge nationell effekt för yrkesutbildningen.
Att bryta och motverka könsstereotypa utbildnings-och yrkesval I denna utlysning läggs extra stor vikt vid Att bryta och motverka könsstereotypa utbildnings-och yrkesval Att utveckla och förstärka former för hur yrkesutbildning kan verka för ökad inkludering och lika möjligheter för alla att etablera sig på arbetsmarknaden
Utlysning består av olika delar För Vård och omsorgscollege del är det i det här sammanhanget mest relevant/intressant att vidareutveckla samverkansformen genom att inrikta ett projekt på: Öka yrkesutbildningens attraktionskraft inklusive nya/utvecklade former för arbetsmarknadskunskap och rekrytering Öka utbildningskvalitet, med särskilt fokus på ett ämnesintegrerat arbetssätt och verklighetsbaserat lärande inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande, APL
Ökad utbildningskvalitet - inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning 1 Strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatserna behöver vidareutvecklas som ett led i att attrahera fler, både kvinnor och män att söka sig till yrket. Genom utvecklade strukturer och ett ändamålsenligt stöd för arbetplatslärande ökar möjligheten både till yrkesutveckling för medarbetare i stort och för att stödjande funktioner i form av handledare och språkombud får en ”mylla” att verka i. Vad vill vi uppnå? Att ett förslag till gemensam definition av begreppet arbetplatslärande inom VO-College samverkansstruktur ska vara framtaget. Definitionen av arbetplatslärande är känd och har börjat tillämpas inom strukturen.
Ökad utbildningskvalitet - inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Vad vill vi uppnå? Ökad samverkan mellan vård- och omsorgsutbildningar med språkstöd och arbetsplatser med utbildade språkombud som grund för språkutveckling i syfte att stärka språk och kommunikationskompetensen i branschen. Tydliggjort hur regionala VO-College kan samverka kring språkutvecklande yrkesutbildning och arbetsliv samt hur den nationella nivån kan stödja utvecklingen.
Ökad utbildningskvalitet - inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning 3 Efterfrågan på APL – platser inom vård och omsorg ökar och metoder för ändamålsenliga och nya sätt att handleda behöver utvecklas, som komplement till det arbete som görs i dag. Vad vill vi uppnå? Metoder för ändamålsenliga sätt att handleda är framtagna. Potentialen med steg 3 handledare har synliggjorts genom att studera hur denna roll utvecklas och vilka stödstrukturer som kan kopplas till den. Förslag på hur uppdraget kan utformas är framtaget. VO-College nationella handledarutbildning är uppdaterad bland annat ur ett normkritiskt perspektiv.
Fotograf: Catarina Lindahl-Petäjä
Fotograf: Catarina Lindahl-Petäjä
Fotograf: Catarina Lindahl-Petäjä
Fotograf: Catarina Lindahl-Petäjä
Fotograf: Catarina Lindahl-Petäjä
Fotograf: Catarina Lindahl-Petäjä
Fotograf: Catarina Lindahl-Petäjä
Fotograf: Catarina Lindahl-Petäjä
Frågor att ta med Hur kan du/ni jobba på din arbetsplats med - Prao 2.0 Studerande och handledning Utifrån jämställdhet och likabehandling för en bättre kompetensförsörjning?