Kartan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Människan och naturens samverkan med varandra.
Advertisements

BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Kursplan Åk 7 Geografi.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
ETIK OCH MORAL. MORAL Moral = en persons egna tankar om vad som är ____ och ____ att göra.  Rätt – fel  Bra – dåligt  Gott – ont  Önskvärt – ej önskvärt.
Östra Europa Puls Geografi Europa. Länder i östra Europa s  Ryssland  Vitryssland  Ukraina  Rumänien  Bulgarien  Moldavien
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Klimat och miljö.
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Ny kollektivtrafik Spårvagnar/tunnelbanor på pelare/i luften
En snabbkurs i orientering
Naturresurs; Skogen Geografi åk 4.
De sju intelligenserna
Fjällen Geografi åk 4.
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Skridskoslipning Bandy
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Religion.
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Ditt land Ett land i Europa.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Huvudregel: Inte störa – inte förstöra!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Biologiperiod dag 1.
Historia.
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Finland.
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
- Geografi - Att studera helheten.
Strategier för att förstå det vi läser
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Hur många kilo kött äter vi per person?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Om Jordklotets historia
Rika och fattiga länder!
Typiska kännetecken för instruktioner
Barnkonventionen.
Homo sapiens.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Ta hand om dig själv.
Hållbart jordbruk - argument i miljö och klimatdebatten
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Catha Glaas Herrängens skola
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Sveriges utsläpp av växthusgaser 2016 Per sektor
Nacka stad på västra sicklaön växer fram
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Nacka stad på västra sicklaön växer fram
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Fritt efter C.O. Malm Helsingfors Tidning 1852
Presentationens avskrift:

Kartan

Begrepp Vegetation – växtlighet, vad som växer Klimat – väder över längre period Befolkning – var bor folk, hur många, hur tätt Produktion – olika saker man producerar/gör Naturresurser – produkter som finns naturlig; olja, mineraler, skog, metaller osv Resonera – förklara, jämföra Analysera – undersöka och dra slutsatser Slutsats – det man kommer fram till

Klimat- och vegetationszoner, s 103

Klimatområden, s 103

Jordbävningar och vulkaner, s 105

Kaffe, te och kakao, s 106

Utsläpp av koldioxid, s 107

Befolkningstäthet, s 109

Övrigt Officiella språk, s 110 Analfabetism, s 110 Religion, s 110 Den dagliga födans energiinnehåll, s 111 Leta upp Lagos och beskriv hur människor lever där. test länk