Experiences from a real Living Lab environment: Botnia Living Lab

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Advertisements

Uppsatsförslag VT 2012 Fredrik Tell. Effektiva FoU-processer Enkätstudie ABB Mechatronics (15-tal enheter) Mechatronic development excellence benchmark.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
CDT erfarenhet av EU-projektPage: (LTU) CDTs Erfarenheter av EU-projekt INNEHÅLL (20 min): * Kort om vad CDT är/gör * CDT-erfarenheter av EU.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Skriv en kort uppsats med rubriken
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
CLEANTECH BUSINESS NETWORK SUSTAINABLE BUSINESS HUB OvV7T9HMvgxt1i_WrSJ4jOXD0Lg4F3WS4.
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
LEDANDE FÖRETAGSKOMMUNIKATION FÖR DEN DIGITALA ÅLDERN Avaya Användarförening Mars 2016 Göteborg Tomas Wangdell Sverigechef Avaya.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Swedish for international students Kie FM Sandra Uitto Swedish teacher Language Center, Aalto University U-wing, II floor.
Digitization and Management Consulting
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst
Samarbete, nyckelfaktor för framgång inom havsbaserad vindkraft
Sharing Research Data – how to stay competitive
From Knowledge based innovation into sustainable new business
AddLife Company Presentation May, 2017
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Design och utvärdering, 5 poäng
@GreaterCph #GreaterCph
Frukostmöte 2/2-2017, Näringslivsforum Skövde
Positioning CM responsibilities in the organisation
Waste management on export
Strategic Sustainable Development
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Gatuvyer och snedbilder Geodatasamverkan Skåne
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Practice and challenges in involving fathers
Upplevd tillgänglighet kontra objektivt baserade mått på tillgänglighet i stadsmiljö – därför bör vi bredda vårt fokus Katrin Lättman Margareta Friman.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Photo: Richard Ryan SVB
Kan tandborstning göras roligare?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Collaboration platform, AllAgeHub
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Regiongemensam elevenkät 2016
Välkommen till företagsledarnätverk!
Petros Likidis - Statistics Sweden Henrik Sandberg – Statistics Sweden
Smartare möten – effektivare uppföljning
From Knowledge based innovation into sustainable new business
Viewpoint The Viewpoint Organisation was established in 1999 to promote the engagement and participation of children and young people in decisions that.
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ersättningskollen.
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
TRAFFIC EMISSION DUE TO WASTE Collection in Stora Ursvik, Stockholm
Fuel Cell Conference 2019 Bertil Wahlund Energiforsk
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Experiences from a real Living Lab environment: Botnia Living Lab Annika Sällström – CDT/Botnia Living Lab

Living Labs – the conceptual idea Key components A Living Lab is a system for building future economy in which real-life user-centric research and innovation will be a normal co-creation technique for new products, services and societal infrastructure. A Living Lab offers services which enables the users to take active part in research and innovation.

Organisation and how it all started: A need: The E-street project The organisation – a PPP 1. Research and business innovation centre: Centre for Distance-spanning Technology 2. Research: Universities in Luleå and Umeå 3. Industry: Ericsson and Telia Sonera 4. SME: Internet Bay(> 50 SME`s) 5. Public: Municipalities and County Administrative Boards of Norr- and Västerbotten 6. The pilot-community – 6000 persons

2 1 3,9 4 5 6 7,8 10 11 12 13 15 14 16 18 17 19

Decide and Disseminate The Botnia process Results: New Products and services New knowledge New relations Discovery and Dream Needs Eliciting Needs Prioritizing Decide and Disseminate Concept Valuation Design and Develop Concept Design En enkel bild över hur du kan gå till väga är denna! Kanske har du en idé som du vill ta till marknaden. Istället för att rusa åstad och utveckla den direkt – gör en enkel enkät och kolla av om din målgrupp upplever behov av din produkt, och i så fall under vilka omständigheter dom kan tänka sig att använda den. Sedan kanske du går vidare och utvecklar en prototyp, som kan testas med målgruppen, för att senare förfinas/justeras och återigen testas. Detta arbetssätt är ju i grunden ganska enkelt, men förvånansvärt sällan använt. Vi kan hjälpa dig att göra det till en verklighet. Och det behöver inte bli dyrt. I verkligheten kan du räkna med att spara pengar! För att inte tala om tryggheten i att veta att din produkt/idé verkligen är efterfrågad! Dina finansiärer lär bli lättare att övertyga efter genomfört test! Prototype Test and Evaluation Prototype Development

More than 50 30 full-scale projects and 50 end-user Some of our cases Permission Marketing  Basketball in the mobile phone Rural ICT InfoCamp SMART – e-participation…… The student of the future eFamily Gameline-Supafly InTime Reminder InfoSearch Wearable computers P800 test More than 50 30 full-scale projects and 50 end-user investigations Vi har kreerat några exempel, där vi låtit teknikerna härja fritt. Det första är en dator i bilen. Vi har ju sedan lång tid haft bilradio, så varför inte ha en bildator också? Användbar? www.testplats.com

Case: E-family Pre- commercial Presence Awareness Coordination Prototype Concept Needfinding with families: Investigation on communication patterns within families Concept development – Demonstrator/early mock-up Recruitment of 12 test families – www.testplats.com Real-life test of a prototype Evaluation: questionnaires, logging, interviews Analysis: business and testresults Idea En enkel bild över hur du kan gå till väga är denna! Kanske har du en idé som du vill ta till marknaden. Istället för att rusa åstad och utveckla den direkt – gör en enkel enkät och kolla av om din målgrupp upplever behov av din produkt, och i så fall under vilka omständigheter dom kan tänka sig att använda den. Sedan kanske du går vidare och utvecklar en prototyp, som kan testas med målgruppen, för att senare förfinas/justeras och återigen testas. Detta arbetssätt är ju i grunden ganska enkelt, men förvånansvärt sällan använt. Vi kan hjälpa dig att göra det till en verklighet. Och det behöver inte bli dyrt. I verkligheten kan du räkna med att spara pengar! För att inte tala om tryggheten i att veta att din produkt/idé verkligen är efterfrågad! Dina finansiärer lär bli lättare att övertyga efter genomfört test!

Case: Inforoad -> Arrive Intime Concept R&D Real life Test I Business idea R&D Concept Real life Test II En enkel bild över hur du kan gå till väga är denna! Kanske har du en idé som du vill ta till marknaden. Istället för att rusa åstad och utveckla den direkt – gör en enkel enkät och kolla av om din målgrupp upplever behov av din produkt, och i så fall under vilka omständigheter dom kan tänka sig att använda den. Sedan kanske du går vidare och utvecklar en prototyp, som kan testas med målgruppen, för att senare förfinas/justeras och återigen testas. Detta arbetssätt är ju i grunden ganska enkelt, men förvånansvärt sällan använt. Vi kan hjälpa dig att göra det till en verklighet. Och det behöver inte bli dyrt. I verkligheten kan du räkna med att spara pengar! För att inte tala om tryggheten i att veta att din produkt/idé verkligen är efterfrågad! Dina finansiärer lär bli lättare att övertyga efter genomfört test! Mobile Service development Pre-Market test Market introduction

Our user-community 6000 persons In a co-creative way

Tools to support easy deployment of user involvement

Evaluation methodology Evaluations and consulting in co-operation with researchers at Luleå University of Technology Interaction design Economics Communication tech Psychology Utvärderingen är viktig! Ett flertal olika aspekter på ditt prov kan behöva belysas. Exempel är: Användbarhet – Är produkten användbar? Gör den avsedd nytta? Användarbeteende – Hur beter sig användarna? I vilka situationer används produkten? Betalningsvilja – Vad är man som användare beredd betala för produkten/ tjänsten? Trafikmönster – Hur ser trafiken i näten ut då produkten används? Lastsituationer? Nöjdhet – I allmänhet, hur nöjd är användaren med produkten/tjänsten? Utvärderingarna kan ske med ett flertal olika metoder, allt efter mål, syfte och förutsättningar. Exempelvis, enkäter, djupintervjuer, mätningar, observationer etc. Evaluation methodology Marketing

Regional resources of interest Process industry environments Hospitals and primary care centers Co-operation with telecom companies Our own TV channel – new media Large WLAN penetration in city centers Extensive roll-out of fixed broadband with high penetrations. Mobile service platforms

Roadmap of the European Network of Living Labs In parallell: The Swedish and Nordic Network of Living Labs Read more at: www.corelabs.eu www.openlivinglabs.eu