Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Inspiration Arkitektur, vad är det? Design??
Fler byggnadsverk
Du kan Använda dig av hela byggnader , eller bara vissa detaljer på byggnaden
Din uppgift är att skapa en förvaring I valfritt material Med hjälp av minst två av de tekniker du tränat på de senaste veckorna Där man tydligt kan se vilken byggnad du hittat din inspiration ifrån Du ska under arbetets gång dokumentera ditt arbete från idé till färdig produkt, gärna med bilder som stöd.
Kunskapskrav Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirations material och sådant som eleven själv har sökt upp. Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Tidsplan V 4-5 Idé och planering V 6-7 Ta fram material, påbörja arbete V 8-9 Fortsatt arbete V 10 Sportlov V 11-12 Fortsatt arbete V 13 Påsklov V 14-15 Fortsatt arbete V 16 Bedömning V 17-19 Fortsatt arbete V 20 Inlämning av dokumentation och produkt
Lycka till!