Termin 1 studenter Välkommen till CeFAM Dag I

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Termin 1 studenter Välkommen till sektionen för allmänmedicin Dag 1 21 mars 2015Namn Efternamn1.
Advertisements

Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Vad ? Varför? Hur?. Varifrån ? - Familjemedicin Helhetssyn – biomedicinska, psykosociala och existentiella faktorer i samverkan Illness /Disease Att ta.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rondundervisning på läkarprogrammet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hälsofrämjande miljö på Falu vårdcentral
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Nätverk för lärare på fritidshem
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
PrimärvårdsKvalitet Introduktion
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Diagnos och delaktighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Regin Dahl Fysioterapeut Cytostatika sektionen/Palliativa teamet och Mobilt Närvårds teamet vid Sjukhuset i Arvika.
PrimärvårdsKvalitet Introduktion Rehab
Dokumentera rätt i vården
Led- och muskelmottagning
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Tillsammans för ett mer person- och familjecentrerat arbetssätt
Välkomna.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Nätverket för barn-och elevhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

Termin 1 studenter Välkommen till CeFAM Dag I 0830 -0940 Samtalsmetodik 1000-1200 ”Tillbaka till livet” Claes Hultling 12-13 Lunch 1300-1700 Status stationer : hjärta;lungor;blodtryck;reflexer;önh Namn Efternamn 25 maj 2018

KI lärandemål : Patient/personcentrering arbetssätt, förhållningssätt och pedagogik Vad ? Varför? Hur? (diskutera två och två..) CeFAM 2014 charlotte.hedberg@ki.,se

Vad? ”The patient as a partner” Patienten ses som en autonom och beslutskapabel person som i samverkan med läkaren planerar behandling och uppföljning. Patienten ses inte bara utifrån sin sjukdom eller ”disease” utan patientens upplevelse av att vara sjuk ”illness” är också central för läkarens uppdrag. Patienten ses som en person med styrka och resurser som själv är förmögen att ta ansvar, och ses inte bara utifrån sin ohälsa eller möjliga riskfaktorer Namn Efternamn 25 maj 2018

Varför ? Patienter beskriver att de inte fått svar på sina frågor ,tillräcklig information om vad som är ”felet” ,vilka symptom som är allvarliga varningstecken och när de bör kontakta vården igen. (Källa:Vårdanalys 2013) Patienter i Sverige anser sig mindre delaktiga i den egna vården jämfört med patienter i andra länder (Källa:Vårdanalys 2013 ) Patienter upplever ökande brister i bemötande (Patientnämnder). Patienter följer inte alltid ordinationer och råd-problem med ”compliance” särskilt i samband med läkemedel Namn Efternamn 25 maj 2018

Varför? Nöjdare patient och läkare Mindre labprover,remisser,läkemedel Mindre oro och ångest Minskat antal anmälningar Minskat antal sjukhusdagar Bättre Compliance /Concordance Bättre Outcome- bltr blsr etc. Namn Efternamn 25 maj 2018

Vad? Läkarens tre uppdrag Medicinskt Pedagogiskt Förförståelse-Involvera-Förklara Etiskt Bemötande Samverkan Namn Efternamn 25 maj 2018

Introduktion på Termin 1 Samtalsmetodik för ett Patientcentrerat arbetssätt Träning i att samtala med syftet att kunna samverka med sin patient Träning termin för termin fram till Examinationen på Termin 11 Namn Efternamn 25 maj 2018

Hur? Patientens del Läkarens del Gemensam del En kronologisk struktur underlättar ett patientcentrerat arbetssätt Se ” Läkarens Guide” i häftet Namn Efternamn 25 maj 2018

Öppet lyssnande - som arbetsmetod Diskutera 2/2 Vad är Öppet lyssnande ? Namn Efternamn 25 maj 2018

Verktyg för öppet lyssnande användes i patientens del - samtalets första 3 minuter Vänligt välkomnande Ögonkontakt Invitera öppet Ge känslomässig bekräftelse Sammanfatta kortare och längre : om jag förstått dig rätt så…” Namn Efternamn 25 maj 2018

Sammanfattning som verktyg För läkaren : Enkelt och effektivt sätt att få anamnestisk information och förstå patientens besöksorsak Korrigerar missförstånd och ger möjlighet till tillägg Ger struktur i patientens berättelse- både för läkare och patient Underlättar för läkaren att minnas För patienten: Ger patienten en bekräftelse på att läkaren lyssnat = upplevelsen av ett gott bemötande Namn Efternamn 25 maj 2018

Patientintervju i hemmet med bandspelare Patientens livshistoria & Patientens upplevelse av bemötande i sjukvården skriv ner ! Du tränar på att föra din intervju med hjälp av öppet lyssnade Öppen invitation Paus Sammanfattningar- upprepande av sista ordet, kortare och längre sammanfattningar där du använder patientens egna ord Bekräftelse av känslomässig upplevelse Utvidgande öppna frågor –Hur /Vad tänkte du/kände du? Namn Efternamn 25 maj 2018

Till nästa CeFAM dag Läs artiklarna på PingPong ”Spontenous talk in the beginning of a consultation” ”What do patients want from doctors ” Artiklarna kommer användas för en analys av en videoinspelad konsultation Namn Efternamn 25 maj 2018

Välkommen till CeFAM dag II 0830 -1200 Verktyg för patientcentrerad kommunikation . Video + Rollspel 12-13 Lunch 13 00 Vaccination 1315-1700 Lab + Status repetition Namn Efternamn 25 maj 2018

Hur? Patientens del Läkarens del Gemensam del En kronologisk struktur underlättar ett patientcentrerat arbetssätt Namn Efternamn 25 maj 2018

Patientens del –besöksorsaken Innehåll: Patientens berättelse om sina symptom, sjukdom, problem med tankar, oro och önskan före besöket. Verktyg: Öppet lyssnande med sammanfattning, bekräftelse med klargörande av tankar,oro och önskan. Namn Efternamn 25 maj 2018

Patientens del – besöksorsaken Invitera-lyssna-sammanfatta-ge känslomässig bekräftelse på patientens berättelse med klargörande av: Tanke (Vad har du själv tänkt?) Oro (Oroar du dig för något speciellt?) Önskan (Är det något speciellt du tänkt skulle göras ?) Namn Efternamn 25 maj 2018

Läkarens del Komplettering av anamnesen När, var, hur, förlopp….. Klinisk undersökning Lab Rtg osv Bedömning Namn Efternamn 25 maj 2018

Gemensam del Utgå ifrån patientens frågor (tanke, oro, önskan) Ge underlag för läkarens bedömning och svara på patientens frågor Finns en gemensam förståelse har patienten fler frågor? Gemensam planering och uppföljning Namn Efternamn 25 maj 2018

Patientens ”Efter” vad har din patient med sig ? Svaren på frågorna före besöket -Underlaget för läkarens bedömning- Fler frågor Gemensam förståelse - Gemensam planering Namn Efternamn 25 maj 2018

Patientcentrerad konsultation The good physician treats the disease; the great physician treats the patient who has the disease. William Osler 1900