Användning av peer-to-peer tekniker för strömmande media Martin Frick marfri@student.chalmers.se Emanuel Steen kozz@student.chalmers.se Handledare: Björn von Sydow
Problem Avlasta central server Idag Strömmande från central server Filer genom peer-to-peer eller central server
Problem forts. Exempel SUNET, 10 Gbit/s Tiotusen användare 300 kbyte/s bit rate Kräver 24 Gbit/s
Mål Peer-to-peer Strömmande video Utforska olika tekniker Designa och utvärdera
Metod Förstudie Utvärdering Design Implementation Analys
Existerande system Joost PPStream SopCast PPLive
Olika tekniker Nätverksuppbyggnad Dataöverföring Problemområden
Nätverksuppbyggnad Multicast Träd Mesh Existerande system
Träd
Mesh
Dataöverföring Push Pull
Kodning Forward Error Correction Layered Coding Multiple Description Coding
Problemområden Free riding NAT Traversal Opålitliga Noder
Design Mesh Bootstrapping Noder lämnar MDC ICE
Schemaläggare / Dataöverföring Tid MDC
Schemaläggare / Dataöverföring Använder Delay Deadline Bandbredd Tillgänglighet för slice
Implementation och test Fungerande nätverk Schemaläggare Fylla på med funktioner Test
Resultat Avlastar central server Komplext att sammanfoga många tekniker Kan utvecklas vidare
Vidareutveckling Implementera helt fungerande MDC NAT traversal Utvärdera med en nätverkssimulator och kontrollera trafiken