Planering i matematikundervisning
Bakgrund – Men Helena, måste dom förstå så mycket? – Kan du inte bara lära dom hur som ska göra? Fick mig att fundera över hur man väljer att undervisa i matematik. Hur kan jag studera detta? Mitt svar blev att använda planering som ett begrepp för att studera detta.
Planering i forskningslitteraturen plan* + math* + teach* 505842 artiklar - “learning study” - “lesson study” - “teacher knowledge” 17 artiklar After the first searches, I saw that a large proportion of the found articles dealt with learning and lesson studies or teachers’ mathematical knowledge. Since my research interest is neither temporary projects nor evaluations of or discussions about teachers’ knowledge I chose to exclude “learning study”, “lesson study”, and “teacher knowledge” from the search. When searching in EBSCO for plan* + math* + teach* I found 505842 articles. Adding – “learning study” - “lesson study” - “teacher knowledge” reduced the number of articles so that only 17 remained.
Planering i forskningslitteraturen Reflektioner och tankar om hur planering borde gå till Fallstudier Teman i forskningslitteraturen Mallar och modeller Planering i vardagen Sociala aspekter Läroplansmaterial Stödja/förändra/förbättra
Planering i forskningslitteraturen Modeller för planering vanligt tema (t.ex. Goméz, 2002; Little, 2003; John, 2006; Rusznyak & Walton, 2011; Zazkis, Liljedahl, & Sinclair, 2009) Bygger på en linjär idé (John, 2006; Kridel, 2010) Inte empiriska studier Modeller används i lärarutbildning (John, 2006) Används inte av verksamma lärare (Zazkis et al. 2009) Kontroll, stöd, undervisningsmaterial (Superfine, 2008; John, 2006) I started my work with making a literature review about planning in mathematics teaching. In the review I found that models for planning were a recurrent theme.
Den svenska kontexten Stödmaterial från Skolverket som bygger på den linjära modellen Många lärare ålagda att använda (digitala) mallar som bygger på den linjära modellen. None of the articles I found was made in a Swedish context. In Skolinspektionens review of mathematics teaching one conclusion was that Swedish teachers don´t plan their teaching in line with curriculum. With the new curriculum from 2011 some support material for planning was produced. This material followed the step-by-step linear model.
Studera planering Individuellt och med kollegor Före, under och efter lektioner Formellt och strukturerat, informellt and spontant Vilken mening skapar lärare kring begrepper planering? Vad fokuserar lärare när de talar om planering i matematik? Intervjuer med stöd av anteckningsbok För att kunna studera planering behöver jag veta vad det är.
Resultat Planering Föreställningar om matematik matematikundervisning Vad beslut om? Vad påverkar beslut om?
Resultat Planering Läraren Matematik Yttre faktorer Matematikundervisning Resurser Elever Klass/grupp Bedömning
Planering i lärarutbildningen Planera, genomföra, utvärdera undervisning Planera i teorin Planera på VFU
Funderingar Om vi på riktigt vill förändra matematikundervisning…. …hur hanterar vi momenten att planera undervisning i lärarutbildningen? Studenternas planering Vår egen planering