Anfall – Träningspass-1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Passningsövning - Korset
Advertisements

FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Övningsbank – IK SödraDal
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
Fotbollsövningar Pojkar 03
Teoridel 1 Grunder i uppställning och försvarsspel
Spelidé Spelarnas uppgifter.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Diamanten Förutsättningar - 5 spelare - 2 vid första konen, 1 vid övriga - 5 meter mellan varje kon - 10 meter mellan kon 4 och 1 Övningen - Passning till.
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Spelide ANFALLSSPEL Vårt anfallsspel skall präglas av spelglädje, löpvillighet och bra passningsspel Anfallsspelet skall byggas av en blandning av.
PASSNINGSSPEL-SNABBHET- STYRKA-KONDITION. Organisation Den övre övningen är snabbhet utan boll. 3 spelare på den ena långsidan av den mittersta kvadraten.
-Jesper -Eddy -Jerresand Kasper Rafael Rahmat Viktor Jack Martin Gustav Nils Sebastian VideHenrik Startelvan – Ekerö.
Spelmodell 11-manna RSF P02. Grundprinciper Anfallsspel (4-3-3) Målsättningen är att spela på motståndarnas planhalva med bollinnehav Spela med fart (passningar.
Föräldrarmöte (P05) 10 september 2015 Välkomna Vem för anteckningar: ???
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Västergötlands FF Övningar för det distriktsläger spelare 13 år VFF - Spelarutbildning Träning 1Träning 2Träning 3Träning 4.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
Spelidé – 2014 Därför är det viktigt att:  Alla deltar i anfall: spela bollen framåt med hela laget för att försöka göra mål.  Alla deltar i försvar:
ÖVNINGSBANK – PASSNING & MOTTAGNING STEG 1: Individuell träning passningar 1. Cirkelträning – PassningarTränarcirkeln Inlärningsfas med fokus på passningstekniken.
ÖVNINGAR P03 v Roberth Bromér. Bollteknik I denna organisation har varje spelare var sin boll, och en egen yta att jobba i. Spelaren tar med.
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
Träningsplanering Passning mottagning.
AIK P03, ons 20 nov, bollbehandling, ca. 15 min Bollbehandling i luften Barnen sprider ut sig i en stor ring med gott om plats Låt barnen kasta upp bollen.
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Peter Bertlin Offside - tolkning av regeln 2011 Peter Bertlin Offside Riksinstruktör Offsidebedömningens två faser: 1.Offsideposition ? (ej armarna)
Pojkar-09 Övningar och spel
Övningsbank BIF 5-manna
Uppstartshelg 8-9/4 Mål och ambitioner Förväntningar/krav
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
LYSEKILS AIK P04 Välkommen till en ny säsong!
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – VÄGGSPEL 1
Träningsupplägg IKK-P05
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
UC+ A tr UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – PASSNING/MOTTAGNING
Avfallspell - Finta och driva
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
Onsdag v Passning Mottagare skall “frigöra sig” från lagkamraten vid konen och runda honom Ta emot pass, titta upp och slå sedan passen Börja.
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – DRIVA 2
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 3
Fotbollsträning 20 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
Uppvärmning P10 U1 - Stationsträning: U2 - Följa John:
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL- UTMANA, FINTA,DRIBBLA 1
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – PASSNING/MOTTAGNING 2
TEORIPASS
BOLLA & TRIXA… BÖRJA MED ATT STUDSAR MELLAN VARJE TILLSLAG. NÄR NI KAN GÖRA 10 PÅ RAKEN, SÅ FÖRSÖKER NI BOLLA UTAN STUDS MELLAN TILLSLAG… LIGG PÅ GRÄSET,
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
IK Zenith P-05 Spel på små ytor.
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
SoL övningskompendie Tema: Speluppfattning
SoL övningskompendie Tema: Spelbarhet
Uppvärmning totalt 30 min.
SoL övningskompendie Tema: Driva
SoL övningskompendie Tema: Passning
Tisdag 26/5 Mottagning/Passning
SoL övningskompendie Tema: Anfallsvapen
SoL övningskompendie Tema: Press
Presentationens avskrift:

Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Färdighetsövning - 1 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen 6m Varför? Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 10m Hur? Instruktioner: Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning Öva: Organisation: 2 killar, yta 10x6m, två koner och boll Anvisningar: A passar genom ”konmål” till B som tar emot bollen driver bollen växelvis åt höger och vänster samt slår tillbaka bollen till A Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Öka ytan 25x20m, fyll på med ytterligare 3 par killar, inga koner, samma moment nu med fri rörelse i ytan

Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Spelövning - 1 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen 20m Varför? Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 25m Hur? Instruktioner: Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning Öva: Organisation: 8 killar, 25x20m, boll, västar (3 färger) Anvisningar: Spel 3 mot 3 + 2 spelare ”flygande” som alltid tillhör det bollhållande laget. Minst två tillslag Byt uppgifter så alla får ha ”flygande” tillhörighet Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Använd två bollar

Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Färdighetsövning - 2 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen 15m A Varför? Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 20m Hur? Instruktioner: Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning B Öva: Organisation: 8 killar, 20x15m, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: 2 lag med 4 killar och en boll i varje lag Lagen rör sig fritt i ytan och spelar bollen till varandra inom laget Begränsat till 2 tillslag – mottag och pass Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Killarna passar till spelare i andra laget

Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Spelövning - 2 Vad? MV Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen Varför? Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 30m Hur? Instruktioner: Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning MV 20m Öva: Organisation: 10 killar, spelplan 30x20m, 2 mål, boll, västar (2 färger) Anvisningar: Spel 4 mot 4 med målvakter Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Begränsa antalet tillslag löpande. Reflektera tillsammans med killar hur detta påverkar spelet.

Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Färdighetsövning - 3 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen och driva 20m Varför? 1 4 Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 20m Hur? Instruktioner: 3 Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning Hur håller du foten när du driver bollen? Sträck foten när du driver bollen Hur gör du för att snabbt vända vid konen? Håll koll på konerna så du snabbt kan ändra riktning o på så sätt vinna tid 2 Öva: Organisation: 8 killar, 20x20m, 2 bollar, koner, västar (2 färg) Anvisningar: 2 lag, numrera dem från 1 till 4 - ”Innelaget” passar bollen till varandra i nummerordning med två tillslag (mottag-pass) - ”Utelaget” driver bollen, en i taget, runt ytan medan ”innelaget” passar till varandra. - När alla i ”utelaget” drivit bollen runt utan räknas hur många passningar ”innelaget” hunnit göra – Byt uppgifter Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Skriv text här

Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Färdighetsövning - 1 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd 15m Varför? Att vara spelbar på rätt spelavstånd gör att du kan få en passning från bollhållaren 20m Hur? Instruktioner: Hur gör du för att bli spelbar? Håll koll på var bollhållaren finns Leta aktivt en ledig yta där du är spelbar och sök dig dit Öva: Organisation: 8 killar, 20x15m, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: 6 killar har 3 bollar som de ska passa till varandra 2 killar är passiva försvarsspelare som ska täcka bort anfallsspelarna som är utan boll Byt uppgifter Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Skriv text här

Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Spelövning - 1 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd 20m Varför? Att vara spelbar på rätt spelavstånd gör att du kan få en passning från bollhållaren 25m Hur? Instruktioner: Hur gör du för att bli spelbar? Leta aktivt en ledig yta där du är spelbar och sök dig dit Hur gör du för att veta vart du ska placera dig? Tittar upp för att se vart bollhållaren, övriga medspelare och motspelare finns. Öva: Organisation: 8 killar, spelplan 25x20m, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: Spel 3 mot 3 + 2 spelare ”flygande” som alltid tillhör det bollhållande laget. Minst två tillslag Byt uppgifter så alla får ha ”flygande” tillhörighet Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Två bollar, begränsa antalet tillslag

Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Färdighetsövning - 2 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd 8m Varför? Att vara spelbar på rätt spelavstånd gör att du kan få en passning från bollhållaren 12m Hur? Instruktioner: Hur gör du för att bli spelbar? Håll koll på var bollhållaren finns Leta aktivt en ledig yta där du är spelbar och sök dig dit Öva: Organisation: 4 killar, 12x8m, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: Spel 3 mot 1 (3 anfallare , 1 försvarare) Byt försvarsspelare Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Bollen ska passas i ”vinkel” dvs inte rakt fram

Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Spelövning - 2 Vad? MV Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd Varför? Att vara spelbar på rätt spelavstånd gör att du kan få en passning från bollhållaren 30m Hur? Instruktioner: Hur gör du för att bli spelbar? Leta aktivt en ledig yta där du är spelbar och sök dig dit Hur gör du för att veta vart du ska placera dig? Tittar upp för att se vart bollhållaren, övriga medspelare och motspelare finns. MV 20m Öva: Organisation: 10 killar, spelplan 30x20m, 2 mål, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: Spel 3 mot 3 med målvakter + 2 ”flygande” spelare som alltid tillhör det bollhållande laget. Byt uppgifter så fler får vara ”flygande” Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Minst 3 passningar inom laget innan man får göra mål alternativt maximera/begränsa antalet tillslag

Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Färdighetsövning - 3 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd M h a att leka Tafatt Varför? Träna koordination Hur? Instruktioner: Öva: Organisation: Hur många killar som helst, 3 fotbollar, 2 mjukbollar, koner Blandade övningar: Sitt på marken, rulla bakåt och nudda tårna bakom huvudet Gör kullerbytta framåt och bakåt Hoppa twisthopp på stället (vrid överkroppen åt ena hållet och fötterna åt det andra hållet) Hoppa skidåkarhopp på stället Hoppa krigsdans på stället (höger armbåge mot vänster knä Och bvänster armbåge mot höger knä) Anvisningar: Två killar är ”jägare” o ska med var sin skumgummiboll kulla de övriga genom att springa runt och kasta bollen på dem. Övriga har 3 fotbollar som de ska kasta mellan sig. Jägarna kan bara kulla dem som inte har en fotboll i händerna Den som blir kullad byter med en av jägarna Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR Ev. stegring av ovanstående övning: Passa fotbollarna på marken mellan sig istället för att kasta dem.