Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Färdighetsövning - 1 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen 6m Varför? Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 10m Hur? Instruktioner: Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning Öva: Organisation: 2 killar, yta 10x6m, två koner och boll Anvisningar: A passar genom ”konmål” till B som tar emot bollen driver bollen växelvis åt höger och vänster samt slår tillbaka bollen till A Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Öka ytan 25x20m, fyll på med ytterligare 3 par killar, inga koner, samma moment nu med fri rörelse i ytan
Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Spelövning - 1 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen 20m Varför? Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 25m Hur? Instruktioner: Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning Öva: Organisation: 8 killar, 25x20m, boll, västar (3 färger) Anvisningar: Spel 3 mot 3 + 2 spelare ”flygande” som alltid tillhör det bollhållande laget. Minst två tillslag Byt uppgifter så alla får ha ”flygande” tillhörighet Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Använd två bollar
Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Färdighetsövning - 2 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen 15m A Varför? Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 20m Hur? Instruktioner: Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning B Öva: Organisation: 8 killar, 20x15m, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: 2 lag med 4 killar och en boll i varje lag Lagen rör sig fritt i ytan och spelar bollen till varandra inom laget Begränsat till 2 tillslag – mottag och pass Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Killarna passar till spelare i andra laget
Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Spelövning - 2 Vad? MV Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen Varför? Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 30m Hur? Instruktioner: Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning MV 20m Öva: Organisation: 10 killar, spelplan 30x20m, 2 mål, boll, västar (2 färger) Anvisningar: Spel 4 mot 4 med målvakter Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Begränsa antalet tillslag löpande. Reflektera tillsammans med killar hur detta påverkar spelet.
Anfall – Träningspass-1 MV MV tr Färdighetsövning - 3 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Ta emot bollen och driva 20m Varför? 1 4 Att kunna ta emot bollen utan att ”tänka på det” ger mig som spelare mer tid till nästa moment 20m Hur? Instruktioner: 3 Hur gör du innan du tar emot bollen för att få balans? – böj knäna lätt och håll eventuellt ut armarna för bästa balans Hur gör du efter du tagit emot bollen? – titta upp och förflytta dig och bollen dit det är bäst för att kunna slå en passning Hur håller du foten när du driver bollen? Sträck foten när du driver bollen Hur gör du för att snabbt vända vid konen? Håll koll på konerna så du snabbt kan ändra riktning o på så sätt vinna tid 2 Öva: Organisation: 8 killar, 20x20m, 2 bollar, koner, västar (2 färg) Anvisningar: 2 lag, numrera dem från 1 till 4 - ”Innelaget” passar bollen till varandra i nummerordning med två tillslag (mottag-pass) - ”Utelaget” driver bollen, en i taget, runt ytan medan ”innelaget” passar till varandra. - När alla i ”utelaget” drivit bollen runt utan räknas hur många passningar ”innelaget” hunnit göra – Byt uppgifter Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Skriv text här
Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Färdighetsövning - 1 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd 15m Varför? Att vara spelbar på rätt spelavstånd gör att du kan få en passning från bollhållaren 20m Hur? Instruktioner: Hur gör du för att bli spelbar? Håll koll på var bollhållaren finns Leta aktivt en ledig yta där du är spelbar och sök dig dit Öva: Organisation: 8 killar, 20x15m, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: 6 killar har 3 bollar som de ska passa till varandra 2 killar är passiva försvarsspelare som ska täcka bort anfallsspelarna som är utan boll Byt uppgifter Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Skriv text här
Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Spelövning - 1 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd 20m Varför? Att vara spelbar på rätt spelavstånd gör att du kan få en passning från bollhållaren 25m Hur? Instruktioner: Hur gör du för att bli spelbar? Leta aktivt en ledig yta där du är spelbar och sök dig dit Hur gör du för att veta vart du ska placera dig? Tittar upp för att se vart bollhållaren, övriga medspelare och motspelare finns. Öva: Organisation: 8 killar, spelplan 25x20m, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: Spel 3 mot 3 + 2 spelare ”flygande” som alltid tillhör det bollhållande laget. Minst två tillslag Byt uppgifter så alla får ha ”flygande” tillhörighet Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Två bollar, begränsa antalet tillslag
Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Färdighetsövning - 2 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd 8m Varför? Att vara spelbar på rätt spelavstånd gör att du kan få en passning från bollhållaren 12m Hur? Instruktioner: Hur gör du för att bli spelbar? Håll koll på var bollhållaren finns Leta aktivt en ledig yta där du är spelbar och sök dig dit Öva: Organisation: 4 killar, 12x8m, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: Spel 3 mot 1 (3 anfallare , 1 försvarare) Byt försvarsspelare Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Bollen ska passas i ”vinkel” dvs inte rakt fram
Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Spelövning - 2 Vad? MV Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd Varför? Att vara spelbar på rätt spelavstånd gör att du kan få en passning från bollhållaren 30m Hur? Instruktioner: Hur gör du för att bli spelbar? Leta aktivt en ledig yta där du är spelbar och sök dig dit Hur gör du för att veta vart du ska placera dig? Tittar upp för att se vart bollhållaren, övriga medspelare och motspelare finns. MV 20m Öva: Organisation: 10 killar, spelplan 30x20m, 2 mål, bollar, koner, västar (2 färger) Anvisningar: Spel 3 mot 3 med målvakter + 2 ”flygande” spelare som alltid tillhör det bollhållande laget. Byt uppgifter så fler får vara ”flygande” Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Ev. stegring av ovanstående övning: Minst 3 passningar inom laget innan man får göra mål alternativt maximera/begränsa antalet tillslag
Anfall – Träningspass-2 MV MV tr Färdighetsövning - 3 Vad? Anfallsspel – Speluppbyggnad – Spelbarhet och spelavstånd M h a att leka Tafatt Varför? Träna koordination Hur? Instruktioner: Öva: Organisation: Hur många killar som helst, 3 fotbollar, 2 mjukbollar, koner Blandade övningar: Sitt på marken, rulla bakåt och nudda tårna bakom huvudet Gör kullerbytta framåt och bakåt Hoppa twisthopp på stället (vrid överkroppen åt ena hållet och fötterna åt det andra hållet) Hoppa skidåkarhopp på stället Hoppa krigsdans på stället (höger armbåge mot vänster knä Och bvänster armbåge mot höger knä) Anvisningar: Två killar är ”jägare” o ska med var sin skumgummiboll kulla de övriga genom att springa runt och kasta bollen på dem. Övriga har 3 fotbollar som de ska kasta mellan sig. Jägarna kan bara kulla dem som inte har en fotboll i händerna Den som blir kullad byter med en av jägarna Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR Ev. stegring av ovanstående övning: Passa fotbollarna på marken mellan sig istället för att kasta dem.