Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avfall eller produkt? Det är den ursprungliga ägaren av jord och stenmassorna som avgör om han ska göra sig av med massorna (kvittblivning) eller om det.
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Emma Colleen Moberg, Naturvårdsverket
Hög konsumtion = mycket avfall!
Vad är en miljökvalitetsnorm?
Allmänna hänsynsregler
Vatten Östersund Vatten värt att vårda
Miljöövervakning i Landskrona Martin Lindahl Utredare.
Sektionen för avfall och kemikalier
Hantering av brännbart avfall
Gränsöverskridande transporter av avfall
Karakterisering av avfall till deponi
Tillsynsvägledning enligt Miljöbalken
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Strandskydd och miljöpolitik
Avfall på villovägar Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Mörrumsån – från början
Nedlagda kommunala deponier
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Beckholmen Hantering och tillverkning av trätjära Varvsverksamhet Konservering Huvudstudie Åtgärdsförberedande utredningar Huvudman.
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Miljögifter i ytvatten - statusklassificering Kemisk status: 33 ”prioriterade ämnen” –”Prioriterade” –”Farliga prioriterade” 8 ”vissa andra förorenande.
Banverkets fd impregneringsanläggning i Nässjö
Risker med förorenade områden i länet
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Miljökvalitetsnormer för vatten
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Välkommen till ett seminarium om Klimatarbete och klimatinvesteringsprogram En heldag om klimatstrategi och Klimp- bidrag! Den 29 maj 2007 på Landstingets.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Upplägg Vad är ett förorenat område?
Hur berör ATEX direktivet Pulverlackerande företag
Deponier, utfyllnadsområden, förorenade områden Vad är vad och spelar det någon roll ? - Pågående arbete i juristsamverkans- gruppen - Avses bli PM på.
Saneringsmuddring av Mjösund fritidsbåthamn. Etablering mudderverk.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gifter i havsmiljön Onödig användning bör minskas till gagn för hälsa och miljö. Britta Eklund Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM) Stockholms.
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Riskbedömning av föroreningsspridning. Vad vi ska gå igenom  Utlakning  Spridning till grundvatten  Spridning till ytvatten  Utspädning  Belastning.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Statusklassning PFAS/PFOS + andra ämnens kemiska status i vatten
Dagens program Presentation av projektet och checklista
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Kemakta Konsult AB Resultat Gruppövning 2 Exponeringsvägar och exponeringsparametrar.
Miljökvalitetsnormer vatten
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Hantering av brännbart avfall
Grupparbete 1 – förenklad riskbedömning, riskkaraktärisering
Fastställande av slutliga villkor för Högdalenverket, Fortum Värme
På gång hos Vattenmyndigheterna
Beslutsstöd Avfall Sverige F149
Masshantering I samband med tillsyn av infrastrukturprojekt
Återanvändning av avfall
Återanvändning av avfall
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Fredrik Meurman, Ecoloop
Miljösamverkan östra Skaraborg
Presentationens avskrift:

Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden Avfall för anläggningsändamål Avfall eller produkt? Ändringar i 29 kapitlet MPF Muddermassor Gertrud gybrant 2017-02-22

Avfall Definition finns i MB 15:1 Med avfall avses i detta kapitel varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med – har aldrig med föroreningsgrad att göra eller om man kan ha nytta av avfallet någon annanstans; muddermassorna kan inte vara kvar där de är = avfall Klassning Avfallet ska klassas innan det hanteras. Detta gör verksamhetsutövaren. Klassningen görs enligt Avfallsförordning (2011:927) Bilaga 4 och muddermassor är antingen icke farligt avfall 170506 eller farligt avfall 170505 Gertrud gybrant 2017-02-22

Krävs nästan alltid om man inte avvattnar från pråm. Avvattning Krävs nästan alltid om man inte avvattnar från pråm. Anmälningsplikt: MPF 29:39 Max 2000 ton, aldrig längre än 60 dagar under en tolvmånadersperiod Tillståndsplikt: MPF 29:69 Gertrud gybrant 2016-11-09

Avvattning Försiktighetsmått är kopplade till föroreningsgraden i sedimenten Förorenade massor kan kräva avvattning i container, sandfilter innan vattnet når recipienten och dylikt. Vilka prover som behöver tas beror på var det är man ska muddra. Viktigt att titta på om det finns förorenade områden i närheten samt vilka föroreningar som kan läcka till sedimenten från detta område. Eventuell påverkan på Miljökvalitetsnormerna för vatten måste beskrivas i ärendet! Se direktiv 2008/105/EC samt HVMFS 2013:19 (senaste ändringar 2016:31) Gertrud gybrant 2016-11-09

Avvattning Exempel på parametrar som kan behöva analyseras för småbåtshamn: Ämnen Tungmetaller: kadmium, bly, kvicksilver, krom (tot), arsenik, nickel Metall: Koppar, zink PAH (PAH-L, PAH-M, PAH-H) TBT (tributyltenn)   Typ av prov Halt av föroreningar i mg/kg TS Utlakningsprover kortsiktig utlakning: L/S = C0 0,1 l/kg (mg/l) Utlakningsprover långsiktig utlakning: L/S = 10 l/kg (mg/kg torrsubstans) De två senaste endast för att bedöma risken om avfallet (massorna) ska användas för anläggningsändamål. Naturvårdsverkets handbok 2010:1 samt Kemakta AR 2012-26 (kriterier för TBT med mera) bör användas som stöd i riskbedömningen. Gertrud gybrant 2016-11-09

Mellanlagring Kräver att avfallet klassats Anmälningsplikt över 10 ton MPF 29:49 om icke farligt avfall och 1 ton om det är farligt avfall MPF 29:50 Massorna får aldrig ligga längre än 1 år om de ska bortskaffas (deponeras) och 3 år om de ska återvinnas Gertrud gybrant 2016-11-09

Avfall för anläggningsändamål Begreppet innebär att man bygger med muddermassorna efter avvattning. Måste finnas ett tydligt syfte Föroreningsrisken avgör om verksamheten är anmälnings- eller tillståndspliktig. MPF 29: 34-35 Riskbedömningen bör utgå från Miljösamverkan Sveriges material, se http://www.miljosamverkansverige.se/Sv/projekt-och-rapporter-/miljofarlig-verksamhet/hantmassor/Sidor/default.aspx Muddermassor kan dock innehålla föroreningar särskilt kopplade till båtbottenfärger, se http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2013/2013-37.pdf Riskbedömningen kräver ofta att utlakningsprover tas på sedimenten innan de grävs upp. Gertrud gybrant 2016-11-09

Uppläggning Är ej tillämpligt om man fraktar iväg muddermassorna! Är endast ett undantag från kraven på deponering! Uppfylls inte undantagen ska tillstånd sökas för deponering. Undantaget återfinns i Förordning (2001:512) om deponering av avfall 4§ p3. Kräver att avfallet har klassats ”icke-farligt muddringsslam längs med mindre sund, kanaler eller vattenvägar, från vilka det har muddrats”. Föroreningsrisken (både halter, grumlingsbenägenhet och risk för skada på naturvärden) och mängden avgör om verksamheten är anmälnings- eller tillståndspliktig. MPF 29: 18-19 Över 1000 ton alltid tillståndsplikt. Är ej tillämpligt om man fraktar iväg muddermassorna! Gertrud gybrant 2016-11-09

Tillsyn MB 26:3 Kommunerna har tillsyn över de miljöfarliga verksamheter som inte är tillståndspliktiga Miljötillsynsförordning (2011:13) 2 kap. 30§: ”Om länsstyrelsen har ansvar för tillsynen över en viss verksamhet enligt 29§, ska länsstyrelsen också ansvara för tillsynen över verksamheten när det gäller 3. avfall, farligt avfall och producentansvar” Här finns en hel del som länsstyrelserna och kommunerna måste diskutera! Vem gör exakt vad? Miljötillsynsförordning (2011:13) 1 kap. 17§: Samordning av tillsynen ska ske om det är ändamålsenligt och möjligt! ! 2 kap. 2§: Om båda har tillsynsansvaret får myndigheterna komma överens. Gertrud gybrant 2016-11-09