Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden Avfall för anläggningsändamål Avfall eller produkt? Ändringar i 29 kapitlet MPF Muddermassor Gertrud gybrant 2017-02-22
Avfall Definition finns i MB 15:1 Med avfall avses i detta kapitel varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med – har aldrig med föroreningsgrad att göra eller om man kan ha nytta av avfallet någon annanstans; muddermassorna kan inte vara kvar där de är = avfall Klassning Avfallet ska klassas innan det hanteras. Detta gör verksamhetsutövaren. Klassningen görs enligt Avfallsförordning (2011:927) Bilaga 4 och muddermassor är antingen icke farligt avfall 170506 eller farligt avfall 170505 Gertrud gybrant 2017-02-22
Krävs nästan alltid om man inte avvattnar från pråm. Avvattning Krävs nästan alltid om man inte avvattnar från pråm. Anmälningsplikt: MPF 29:39 Max 2000 ton, aldrig längre än 60 dagar under en tolvmånadersperiod Tillståndsplikt: MPF 29:69 Gertrud gybrant 2016-11-09
Avvattning Försiktighetsmått är kopplade till föroreningsgraden i sedimenten Förorenade massor kan kräva avvattning i container, sandfilter innan vattnet når recipienten och dylikt. Vilka prover som behöver tas beror på var det är man ska muddra. Viktigt att titta på om det finns förorenade områden i närheten samt vilka föroreningar som kan läcka till sedimenten från detta område. Eventuell påverkan på Miljökvalitetsnormerna för vatten måste beskrivas i ärendet! Se direktiv 2008/105/EC samt HVMFS 2013:19 (senaste ändringar 2016:31) Gertrud gybrant 2016-11-09
Avvattning Exempel på parametrar som kan behöva analyseras för småbåtshamn: Ämnen Tungmetaller: kadmium, bly, kvicksilver, krom (tot), arsenik, nickel Metall: Koppar, zink PAH (PAH-L, PAH-M, PAH-H) TBT (tributyltenn) Typ av prov Halt av föroreningar i mg/kg TS Utlakningsprover kortsiktig utlakning: L/S = C0 0,1 l/kg (mg/l) Utlakningsprover långsiktig utlakning: L/S = 10 l/kg (mg/kg torrsubstans) De två senaste endast för att bedöma risken om avfallet (massorna) ska användas för anläggningsändamål. Naturvårdsverkets handbok 2010:1 samt Kemakta AR 2012-26 (kriterier för TBT med mera) bör användas som stöd i riskbedömningen. Gertrud gybrant 2016-11-09
Mellanlagring Kräver att avfallet klassats Anmälningsplikt över 10 ton MPF 29:49 om icke farligt avfall och 1 ton om det är farligt avfall MPF 29:50 Massorna får aldrig ligga längre än 1 år om de ska bortskaffas (deponeras) och 3 år om de ska återvinnas Gertrud gybrant 2016-11-09
Avfall för anläggningsändamål Begreppet innebär att man bygger med muddermassorna efter avvattning. Måste finnas ett tydligt syfte Föroreningsrisken avgör om verksamheten är anmälnings- eller tillståndspliktig. MPF 29: 34-35 Riskbedömningen bör utgå från Miljösamverkan Sveriges material, se http://www.miljosamverkansverige.se/Sv/projekt-och-rapporter-/miljofarlig-verksamhet/hantmassor/Sidor/default.aspx Muddermassor kan dock innehålla föroreningar särskilt kopplade till båtbottenfärger, se http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2013/2013-37.pdf Riskbedömningen kräver ofta att utlakningsprover tas på sedimenten innan de grävs upp. Gertrud gybrant 2016-11-09
Uppläggning Är ej tillämpligt om man fraktar iväg muddermassorna! Är endast ett undantag från kraven på deponering! Uppfylls inte undantagen ska tillstånd sökas för deponering. Undantaget återfinns i Förordning (2001:512) om deponering av avfall 4§ p3. Kräver att avfallet har klassats ”icke-farligt muddringsslam längs med mindre sund, kanaler eller vattenvägar, från vilka det har muddrats”. Föroreningsrisken (både halter, grumlingsbenägenhet och risk för skada på naturvärden) och mängden avgör om verksamheten är anmälnings- eller tillståndspliktig. MPF 29: 18-19 Över 1000 ton alltid tillståndsplikt. Är ej tillämpligt om man fraktar iväg muddermassorna! Gertrud gybrant 2016-11-09
Tillsyn MB 26:3 Kommunerna har tillsyn över de miljöfarliga verksamheter som inte är tillståndspliktiga Miljötillsynsförordning (2011:13) 2 kap. 30§: ”Om länsstyrelsen har ansvar för tillsynen över en viss verksamhet enligt 29§, ska länsstyrelsen också ansvara för tillsynen över verksamheten när det gäller 3. avfall, farligt avfall och producentansvar” Här finns en hel del som länsstyrelserna och kommunerna måste diskutera! Vem gör exakt vad? Miljötillsynsförordning (2011:13) 1 kap. 17§: Samordning av tillsynen ska ske om det är ändamålsenligt och möjligt! ! 2 kap. 2§: Om båda har tillsynsansvaret får myndigheterna komma överens. Gertrud gybrant 2016-11-09