Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne Henrik Edwards, Sweco
Automatkodning för region Skåne 01 Automatkodade busslinjer i Sverige kopplas till emme-vägnätet Noder i busslinjenätet numreras med (1 000 000 + hållplatsnr) Sampers bilnät från NVDB i Sverige Prio 1: Busslinjehållplatser inom 50 m från emme-nod kopplas till den Prio 2: Busslinjehållplatser inom 500 m från bakomliggande länkgeometri flyttas till länken (länken delas upp) Prio 3: Övriga busslinjehållplatser kopplas antingen via en bussrutt som går ”parallellt” med länken, eller via en rundtur från en bilnod och tillbaka igen (främst i krans- och fjärrområden)
Automatkodning för region Skåne 02 Kortaste vägrutter i vägnätet förbinder hållplatser med varandra. Linjebeskrivningarna utökas med dessa. Tider fördelas ut på linjesegmenten. Revidera nodnummer i befintlig kollektivkodning i regionen för att undvika kollision Addera länkar och linjer från Danmark Addera övrig kollektivtrafik i Sverige Addera gånglänkar (sammanfaller ofta med bilskaft). Ny mode e för gång med en ”gångtid” med ökande hastighet när avståndet är större än 2 km
Automatkodning för region Skåne 03 Resultat med aug-2016-version (GC-värden för befintligt respektive nytt nät (rött = resultat för befintligt nät sorterat i stigande ordning)
Automatkodning för region Skåne 04 Fördelning av KRESU på olika komponenter med befintligt respektive nytt nätverk och ny linjeuppsättning (emme-vikter resp e- modellvikter).
Revison av metod 2016 sept Skåne 05 Linjeplot för granskning som html-fil
Revison av metod 2016 sept Skåne 05
Revison av metod 2016 sept Skåne 06 Linjeplot för granskning som html-fil
GIS-data från Skånetrafiken
Hur använda Skånetrafikens GIS-data för att anpassa nätverket? Förbjuda buss på emme-länkar som saknar GIS-rutt. Tillåta buss på emme-länkar som har GIS-rutt. Komplettera med extra, riktiga busslänkar i rimlig omfattning. Korrigera buss-hållplatser som är felplacerade.
Automatkodning för övriga regioner 01 Den reviderade metoden med hårdare avståndskrav för koppling till befintliga noder, och utökad flyttning av befintliga hållplatser till befintliga emme-länkar förefaller generera busslinjer som följer vägnätet på ett bra sätt. Vi får ett gemensamt nätverk (211-fil) för bil och koll. Metoden torde gå bra att använda för övriga regioner. Reviderade assignmentresultat med emme ska tas fram (med path=yes) Använda GIS-information?