Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till temadag Geodatasamverkan
Advertisements

Klicka för att byta bild när bilderna stannat
Tomas Sandström, Adtollo
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Slides från Astando Digitalisering GC-nät.
Lektion 6 Mahmud Al Hakim
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Socialdemokraterna i Region Skåne (S)atsningar på kollektivtrafik i Skåne.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Nytt sjukreseregelverk 1 maj 2009
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
FOK 1202 Föreläsning nr 2 Kraftöverföring.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Kartdistribution med Web Map Services
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Välkommen till Del 1.
IHOP Sampers med bättre modellering av trängsel i storstäder CTS-dagen Borlänge
Krav på nya KartBas Undanröja problem med dagens version. Ge en ny plattform för ny funktionalitet tekniskt personellt Nå nya kunder.
Lektion 3 Mahmud Al Hakim
Nyttan med standardisering
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Kompletterande återkoppling till reflektionsuppgift 2 Sammanfattning av kvalitetsgranskningen.
6558/G558 DATAKOMMUNIKATION Kapitel 3: Nätverk, ruttning.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
V ä gregister - Sveaskog Torsten Persson.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Initiera nätverket med nollflöde. Kapaciteterna i svart ovan bågarna och flödet i grönt nedan bågarna. Skicka igenom ett enhetsflöde genom nätverket. Flödesvägen.
6558/G558 DATAKOMMUNIKATION Jan Westerholm hösten 2005 / andra perioden.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Distance-vector routing.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
Social hållbarhet med siktet inställt på de tidiga åren
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Nätutläggning kollektivtrafik
Nationella riktlinjer MS/Parkinson
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Sampers användardag 20 september 2016
Datorer och nätverk.
Sampers användardag Christian Nilsson
Utredning – gemensam organisation i Norrland
Infrastruktur Marks kommun
Sampers Användardag 2016 Inledning Carsten Sachse Expertcenter
Planera klimatsmart Jämföra områden i Kungsbacka
Användning av syn- och hörselhjälpmedel vid bilkörning
Utbildningsdatabas, Ladok och NyA
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Förstudie Friluftslivets år 2020
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Överskott av tillstånd – så ser läget ut Fredrik Dolff Noden för näringslivs- och affärsutveckling Nätverket för vindbruk
Datorer och nätverk.
Artvise Kundtjänst Handläggarutbildning -Mobile.
Presentationens avskrift:

Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne Henrik Edwards, Sweco

Automatkodning för region Skåne 01 Automatkodade busslinjer i Sverige kopplas till emme-vägnätet Noder i busslinjenätet numreras med (1 000 000 + hållplatsnr) Sampers bilnät från NVDB i Sverige Prio 1: Busslinjehållplatser inom 50 m från emme-nod kopplas till den Prio 2: Busslinjehållplatser inom 500 m från bakomliggande länkgeometri flyttas till länken (länken delas upp) Prio 3: Övriga busslinjehållplatser kopplas antingen via en bussrutt som går ”parallellt” med länken, eller via en rundtur från en bilnod och tillbaka igen (främst i krans- och fjärrområden)

Automatkodning för region Skåne 02 Kortaste vägrutter i vägnätet förbinder hållplatser med varandra. Linjebeskrivningarna utökas med dessa. Tider fördelas ut på linjesegmenten. Revidera nodnummer i befintlig kollektivkodning i regionen för att undvika kollision Addera länkar och linjer från Danmark Addera övrig kollektivtrafik i Sverige Addera gånglänkar (sammanfaller ofta med bilskaft). Ny mode e för gång med en ”gångtid” med ökande hastighet när avståndet är större än 2 km

Automatkodning för region Skåne 03 Resultat med aug-2016-version (GC-värden för befintligt respektive nytt nät (rött = resultat för befintligt nät sorterat i stigande ordning)

Automatkodning för region Skåne 04 Fördelning av KRESU på olika komponenter med befintligt respektive nytt nätverk och ny linjeuppsättning (emme-vikter resp e- modellvikter).

Revison av metod 2016 sept Skåne 05 Linjeplot för granskning som html-fil

Revison av metod 2016 sept Skåne 05

Revison av metod 2016 sept Skåne 06 Linjeplot för granskning som html-fil

GIS-data från Skånetrafiken

Hur använda Skånetrafikens GIS-data för att anpassa nätverket? Förbjuda buss på emme-länkar som saknar GIS-rutt. Tillåta buss på emme-länkar som har GIS-rutt. Komplettera med extra, riktiga busslänkar i rimlig omfattning. Korrigera buss-hållplatser som är felplacerade.

Automatkodning för övriga regioner 01 Den reviderade metoden med hårdare avståndskrav för koppling till befintliga noder, och utökad flyttning av befintliga hållplatser till befintliga emme-länkar förefaller generera busslinjer som följer vägnätet på ett bra sätt. Vi får ett gemensamt nätverk (211-fil) för bil och koll. Metoden torde gå bra att använda för övriga regioner. Reviderade assignmentresultat med emme ska tas fram (med path=yes) Använda GIS-information?