Hittar du historiens tvättbjörnar? Om propaganda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Andra Världskriget.
Advertisements

Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Verkar otroligt ! General Dwight D. Eisenhower hade rätt när han gav order om att man skulle göra filmerna och ta fotona.
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
Konflikter.
F O L K M O R D Ludobójstwo Genocide Völkermord folkedrab Népirtás
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Mänskliga rättigheter
Diktaturernas tid – Europa under 1930-talet
Från frågeställning till uppsats.
Symboler för fred. Symboler för fred 1945 Andra världskriget slutar. FN (Förenta Nationerna) bildas 24 oktober – flaggdag. 192 länder är medlemmar.
Diskutera: Varför blir det krig?
Folkmord i vår tid.
Kristendomen Del 2 Cecilia Larsson vt 2014.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Outline för dagens övning
Nationalism.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Stora terrorn & Gulag.
Bakgrund och orsaker till andra världskriget och förintelsen
Om religionen och dess historia
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 1
Propaganda Identifiering Fördrivning Koncentration Förintelse/ utrotning Hur? Hur? Hur?
Kristina Yondt
Propaganda.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Mänskliga rättigheter
Demokrati och diktatur
Den franska revolutionen
Det sociala investeringsperspektivet i Uddevalla kommun
Kursplan Åk 7 Geografi.
Första världskriget.
Propaganda.
Karin Pettersson Landskapsarkitektstudent. 46%
Andra världskriget. Sammanfattning av kriget Hitler var rikskansler för Tyskland Kriget bröt ut 1939 USA gick med i kriget 1941 Tyskland kapitulerade.
Antisemitism & Nazi Ideologi
Ryska revolutionen Del 1: Varför blev det revolution?
Tema: Folkmord Du kommer att få skriva en uppsats om ett specifikt folkmord Arbetet med folkmord kommer att pågå både under samhällskunskapen och Historieundervisningen.
ETNICITET SOM STRUKTUR Kap 6. RAS-BEGREPPET Människor kategoriserar – en av kategorierna har historiskt sett varit Ras – att dela in människan i olika.
Vad gör att bomben går av och det blir krig?
Vägen till första världskriget. Orsaker till krig ekonomiska orsaker (kontroll av råvaror) tidigare krig och konflikter → revansch Nationalism → egna.
HATTAR OCH MÖSSOR. Theo och Gabbe och Molly.. HATTAR OCH MÖSSOR, TVÅ POLITISKA PARTIER. Under Frihetstiden var det många och långa diskussioner i Riksdagen.
NAZISTERNA GRIPER MAKTEN. KRISEN HJÄLPER NAZISTERNA PROPAGANDA! FREDEN I VERSAILLES – “FÖRRÄDISKA TYSKAR” RASSKILLNADER – GERMANSKA RASEN DEN ENDA RÄTTA!
Folkrätten i väpnade konflikter. * Varje stat har så kallad suveränitet, dvs. få bestämma över sin egen stat utan andras inblandning. * För att de starka.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Meänkieli.
För demokrati, tolerans och alla människors lika värde
Förintelsen – holocaust
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Sociologi Introduktion.
Vem sa det? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Introduktion källkritik
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Första världskriget 1914–1918.
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Deckare.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Tidsåtgång: 5,5 timma plus/minus
Bakgrund och orsaker till andra världskriget och förintelsen
Reklam eller redaktionellt budskap?
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Religion.
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Hittar du historiens tvättbjörnar? Om propaganda. Övning Tid: 10 – 30 minuter

Se filmen: Det nya hotet

Syfte med övningen Filmen om tvättbjörnar visar hur man kan skapa rädsla och avståndstagande genom propaganda. Detta har skett många gånger i mänsklighetens historia och i värsta fall har det bidragit till att möjliggöra mördandet av tusentals människor. Syftet med övningen är att koppla filmens slutsatser med verkliga händelser. Detta görs genom att undersöka hur olika grupper av människor har utpekats från det samhälle de lever i.

Arbeta i grupper Uppgiften är att jämföra de metoder som används i filmen med någon faktisk händelse: Se först filmen ”Det nya hotet”

Arbeta i grupper Undersök verkliga händelser i historien. Hur går det till när man piskar upp stämningen mot en viss grupp människor? Vilka metoder används? Används samma metoder som i filmen om tvättbjörnar? Ge exempel.

Arbeta i grupper Händelser som kan undersökas: Propagandan mot judar i Nazityskland på 1930-talet Propagandan som föregick folkmordet i Rwanda 1994 Svenska statens syn på romer under 1930- och 1940-talet Propagandan mellan grupperna i kriget på Balkan på 1990-talet Den ugandiska statens syn på homosexualitet i Uganda idag Den ryska statens syn på homosexualitet i Ryssland idag