Grafisk visualisering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Din hjärna och ditt minne!
- Kroppens kontrollcentrum -
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Analytiker & Holistiker
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
1 Docentföreläsning. Torsdag 8 oktober 1998 Programvaruteknik - en ingenjörsdisciplin ? Campus Norrköping ITN Bengt Lennartsson kl. 15:29.
Språkutveckling - SLI - Neuroloingvistiskt perspektiv
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Mattebana i Holmedal.
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Språklig medvetenhet.
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Uppmärksamhetstest Från kvinnor till kvinnor
Kurs läs och skriv Återkoppling
Mental Träning Värmlandslagen
Begrepp.
Synfunktionen vid pre- och perinatal hjärnskada
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Kommunikation OL108A.
Kultur – hjärna - lärande
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Minne.
Vad är livscykel-analys, LCA?
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Perception och motorik
Perception
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning Luleå tekniska universitet & Åbo Akademi KONCEPTUELLA SKILLNADER SPRÅK EMELLAN Eva Fjällström.
Introduktion till Informationsvisualisering, del 2 Staffan Björk
Föreläsningsanteckningar Kortfattat om programmeringsmetodik Ola Ågren Hur det går till att göra ett program.
Kognition och teknik Beata Terzis
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Nervsystemet styr din kropp
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Psykologi Introduktion.
Djuren möter ungdomskulturen
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
STUDIETEKNIK.
Psykiskt funktionsnedsättning
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
IT Databas Göran Wiréen
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Djuren möter ungdomskulturen
Nerverna sitter ihop och bildar nervsystemet.
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Den här presentationen innehåller:
Daniel Blidäng, Upplands-Brogymnasiet, Kungsängen –
Eller varför biter treåringen ?
Presentationens avskrift:

Grafisk visualisering Visualisering och representation Kapitel 1

Informationsvisualisering …jag förstår hur du tänker… Explorativ design Karaktärisering Organisering Extern kognition Information utifrån tolkas internt Bearbetning Perception Kognition Interaktiv Visuell Representation

Informationsvisualisering Vi blir lätt ensamma i våra tankar Tänkande påverkas av omgivningen ? Fysiska artifakter har hjälpt oss länge Visualisering ger en bred kognitiv ingång till information

Informationsvisualisering Låter oss förstå stora mängder data Låter oss förutse vad något gör Visualisering Ger oss en översikt över data och finna problem Hjälper oss att förstå abstrakta begrepp och relationer

Faser i visualisering Insamling och förvaring av data Design av visualisering Framtagning av visuellt material med hjälp av dator eller annat verktyg Varseblivning och kognitiv tolkning

Semiotik Studier av symboler och dess mening Visuellt språk anses vara lätt att lära Men har en väldig rikedom What Mary didn’t know (Frank Jackson) What is it like to be a bat? (Thomas Nagel)

Symboler och relationer D C D

Hjärnan är fantastisk En datormodell av hjärnan skulle behöva 225 miljoner biljoner kopplingar Hjärnan Datorn Analog Digital Parallell Seriell 10 miljoner triljoner operationer per sekund 360 triljoner operationer per sekund På Av/på Obegränsat minne (vad man vet) Begränsat minne Fysisk

Storleken har ingen betydelse Det finns begräsningar i hur effektivt ett biologiskt system kan bli, vilket avgör storleken Elefanten har större hjärna, men färre hjärnceller Delfinen har fler kopplingar hjärnceller Människans hjärna har fler kopplingar och mer evolutionärt utvecklade områden

Hjärnan

Nervceller

Tid och rum i hjärnan

Var och vad i hjärnan

Motion blindness

Färg och rörelse i hjärnan

Motorfunktioner i hjärnan

Fantomlemmar – den adaptiva hjärnan

Vi förstår saker baserat på tidigare kunskap

Vi förstår saker baserat på tidigare kunskap

Vi förstår saker baserat på tidigare kunskap

Vi förstår saker baserat på tidigare kunskap

Perceptuell bearbetning Parallell bearbetning för att samla ihop mindre delar Bearbetning av mönster Uppmärksamhet ger handling

Associationer

Associationer

Associationer

Associationer

Associationer Oförmåga att avgöra meningen med ett objekt Oförmåga att känna igen objekt Framför allt former, men oftast inte detaljer och färg

Stroke

Försök detta om du kan!

Sensorisk representation Vi förstår utan att tränas Kvarstår även om vi förstår varför Har en sensorisk omedelbarhet Bygger ofta på konventioner (tolkningar) Men godtyckliga symboler Svåra att lära sig Lätta att glömma Inbäddade i kultur och konventioner

Affordance + + =? + + =?