Nuläget i Älvkarleby kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Advertisements

Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Skolval – HT 13 • ”Flyer” - mitten av december till ”måsteväljare” • Annons i Nacka Värmdö posten – vecka 2 • Skolvalsperiod i år 10 – 31 januari.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Länsresultat.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Det var en gång en pojke... men hur går det sedan...
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Frånvarorutin i förskolan
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Söderhamnsmodellen.
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Processledare – Alkohol- och drogfrågor Arbetsmarknads- och socialförvaltning Projektledare- för lokalt pilotprojekt Cannabis Magnus Wallgren
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
ELEVER I SKOLAN = ELIS
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
Föräldramöte för år 6 HT-15
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
Föräldramöte för år 5 Ht-15 En skola för alla.  Presentation av personal  Edwise  Utvecklingssamtal  Fritids  Regler  Kraft  Råd och stöd  Övrigt.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Egen styrka-projektet
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Erfarenheter av insatser med socialpedagogisk inriktning i Älvkarleby kommun Arbetet med hemmasittare … Peter Hallberg Socionom.
KFR:s undersökning 2009 Våldsarbete i parrelationer på familjerådgivningar.
Magelungen Hemmasittare Robert Palmér Programansvarig HSP.
Förberedelse av pilot ”Fråga alla” Alla elever får vid elevhälsodamtalet frågor om psykosociala risker i i hemmiljön – pilot hösten 2016 i Enköping och.
Skolan som arena för psykisk hälsa
LIV & HÄLSA UNG Örebro län.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Viktig information till dig!
En skola för alla Välkomna! Föräldramöte för år 9.
Presentation av tjänst
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Har du som förälder koll?
Mikael Johansson Alingsås Schacksällskap
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Presentation av tjänst
Stockholmsenkäten 2014 Skolrapport
Längre eller upprepad frånvaro
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Tonåren är en väldigt speciell 
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Presentationens avskrift:

Nuläget i Älvkarleby kommun Fråga Alla, Frånvaro och Hemmasittarprogrammet

Frågor om Levnadsförhållanden och Livsvillkor Projektet Skolan Som Arena | Delprojekt Fråga Alla | 2016 – 2017 Svarsalternativ Ja, Nej, Vet inte 1. Tycker du att någon av dina föräldrar eller de vuxna där du bor ofta är ledsen, arg eller irriterad? 2. Tycker du att någon av dina föräldrar eller de vuxna där du bor tar väl hand om dig? 3. Har det hänt att någon person har slagit dig, utsatt dig för saker som du inte vill eller gjort dig riktigt, riktigt ledsen? 4. Bråkar någon du känner om alkohol, om att någon borde dricka mindre alkohol? 5. Har dina föräldrar haft svårt att ta hand om dig på grund av att de varit fulla eller påverkade av droger? 6. Har du eller någon du känner blivit hotad eller utsatt för våld? 7. Är du rädd eller har du varit för någon person i din närhet? 8. Finns det några andra problem eller bekymmer som du vill ha hjälp med?

Fråga alla Reflektioner – årskurs 8: Reflektioner – årskurs 4: 50 elever i årskurs 8 (av totalt ca 100 elever) 25-30 elever i årskurs 4 (av totalt ca 100 elever) Reflektioner – årskurs 8: Öppnar upp samtalet – lett till kontakt med ungdomsmottagning, föräldrar, frivillig insats via soc etc, stöd till vårdnadshavare via primärvård. Sista frågan leder samtal vidare När frågor hoppats över – återkomma senare, tfnnr till andra instanser Viktigt med ostördhet Tar mer tid Reflektioner – årskurs 4: Fungerat bra men fråga 4 och 5 verkar svåra att förstå, kanske är eleverna för unga? Något samtal lett till kontakt med socialtjänst

Definition frånvaro (frånvaro registreras i antal lektionstimmar) • Ett frånvarotillfälle = 1 giltigt/ogiltig lektionstillfälle • Ett frånvarotillfälle = 1 sen ankomst • Ett frånvarotillfälle = avviker från lektionen • Ett frånvarotillfälle = stör och får inte vara kvar i klassrum och liknande. • Ett frånvarotillfälle = 1 dag vid anmäld sjukdom • Ett frånvarotillfälle = 1 dag vid beviljad ledighet • 6 frånvarotillfällen under 1 termin = hög frånvaro • 20 % sjukfrånvaro under en månatlig period = hög sjukfrånvaro

Frånvarostatistik v.34-45 Totalt 308 elever i högstadiet. Räknat på både giltig och ogiltig frånvaro. 14,9 %, motsvarande 46 elever, har en frånvaro mellan 20-50 %. Majoriteten av dessa (31 st) har en frånvaro mellan 20-30 %. 4 elever har mellan 50-80 % frånvaro och en elev 92 %. HT 2015: 22,43 %, HT 2016: 23 % (Rotskärsskolan)

Frånvarorutiner 1. Varje vecka reflekterar mentor hur frånvaron har sett ut i klassen. 2. Första oanmälda frånvarotillfälle - Mentor agerar. 3. Fortsatt ogiltig frånvaro - Mentor/arbetslag kartlägger bakomliggande orsaker, FUS. 4. Upprepad ogiltig frånvaro (6 frånvaro tillfällen/termin, giltig som ogiltig) – Elevkonferens. 5. Fortsatt ogiltig frånvaro – fördjupad utredning, åtgärdsprogram och ev. anmälan till socialtjänst. 6. Skolans personal är skyldig att anmäla till utbildning- och omsorgsnämnden om elev inte uppfyller skolplikten.

Hemmasittarprogrammet Vilka elever jobbar jag med? Intensiva och skräddarsydda insatser utifrån noggrann kartläggning Länken mellan skola, hem och andra aktörer ”M” - Hens frånvaro låg som högst på 69 % under en tre veckors period, mätt utifrån de senaste tre veckorna så ligger frånvaron på 18 %. Vad gjorde vi? Regelbundna samtal elev och förälder Mötte upp elev på lunchraster och följde med till idrotten Positiv samvaro mellan ungdom och förälder, socialtjänsten inkopplad Få lyssna på musik på lektionerna Positiv förstärkning vid närvaro Anpassade skoluppgifter Hjälp med kvällsrutiner för en bättre dygnsrytm