Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
The Capital of Scandinavia För att byta bakgrundsbild klicka på STHLM bilder på fliken Start. Har du en egen bild högerklickar du på bakgrundsbilden och.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Välkommen till vårterminens föräldramöte årskurs 6
Artefakter.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
Filosofi 1 (50p) - introduktion
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Välkomna till mitt utvecklingssamtal
Spelarmöte F-11 Välkomna!
SYDSIMs tävlingsgrupper
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Välkomna till vårt Föräldramöte på
Riktlinjer för betygssättning
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Rätt stöd i rätt tid på rätt plats!
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Gemensam timplan
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
Informationsmöte vårdnadshavare till elever i årskurs /2018
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Välkomna till åk 1 Vi som jobbar mer era barn Lena Angelique
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Regiongemensam elevenkät 2016
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Dagordning Läget i klassen – uterast! Viktiga datum Läxor/resurs
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Silviaskolan, en resa Christian Örn Rektor/Förskolechef.
Det här händer under vecka 46 Bra datum att ha koll på:
Presentation för föräldrar
Välkomna till Järla skola
Presentationens avskrift:

Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings Ämneskonferens 24/2 Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings

Citat från ämnesgruppernas arbete… Hur jobbar vi med de olika förmågorna? (Engelska) Vi behöver arbeta med reflektionsmodellen som Paula har. (So) Vi vill arbeta med arbetsmodellen ”Kuben” från Robert Johansson (So) Begreppslista F-3, 4-6, 7-9 (Ma) En röd tråd genom alla årskurser (Ma) Gemensamma stödstruktuerer för TALA, LYSSNA, Läsförståelsestrategier (sv) Progression i förståelse av begreppen (Sv)

Nu fokuserar vi på utveckling av skolgemensamma Scaffoldings i varje ämne Utgå från förmågorna i kursplanerna Ska kunna utvecklas i kvalité från F-klass till åk 9. Tre steg med tydlig progression under tiden på Åsaskolan, F-3, 4-6 och 7-9 Anpassad i språk och nivå för elevens ålder Gemensam layout så eleven känner igen sig

Scaffolding/Förmågor som behöver prioriteras på Åsaskolan Läsförståelse Begreppsförmåga Förmåga att föra utvecklade resonemang

Förväntningar på gruppernas arbete Ett utkast till scaffolding som kan gå ut på remiss till samtliga lärare på skolan som undervisar i ämnet ska vara klart efter torsdagens möte. Utkastet mailas till rektor samt läggs ut på personalbloggen. Sätt etikett så vi vet vilket ämne den tillhör. Gruppen ansvarar för att komma överens om samlingsplats för torsdagens arbete.

Tänk på… Utse samtalsledare Se till att alla kommer till tals Dialogmodellen….