Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings Ämneskonferens 24/2 Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
Citat från ämnesgruppernas arbete… Hur jobbar vi med de olika förmågorna? (Engelska) Vi behöver arbeta med reflektionsmodellen som Paula har. (So) Vi vill arbeta med arbetsmodellen ”Kuben” från Robert Johansson (So) Begreppslista F-3, 4-6, 7-9 (Ma) En röd tråd genom alla årskurser (Ma) Gemensamma stödstruktuerer för TALA, LYSSNA, Läsförståelsestrategier (sv) Progression i förståelse av begreppen (Sv)
Nu fokuserar vi på utveckling av skolgemensamma Scaffoldings i varje ämne Utgå från förmågorna i kursplanerna Ska kunna utvecklas i kvalité från F-klass till åk 9. Tre steg med tydlig progression under tiden på Åsaskolan, F-3, 4-6 och 7-9 Anpassad i språk och nivå för elevens ålder Gemensam layout så eleven känner igen sig
Scaffolding/Förmågor som behöver prioriteras på Åsaskolan Läsförståelse Begreppsförmåga Förmåga att föra utvecklade resonemang
Förväntningar på gruppernas arbete Ett utkast till scaffolding som kan gå ut på remiss till samtliga lärare på skolan som undervisar i ämnet ska vara klart efter torsdagens möte. Utkastet mailas till rektor samt läggs ut på personalbloggen. Sätt etikett så vi vet vilket ämne den tillhör. Gruppen ansvarar för att komma överens om samlingsplats för torsdagens arbete.
Tänk på… Utse samtalsledare Se till att alla kommer till tals Dialogmodellen….