Konsultationsmöte Single Sky kommittén SSC

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Advertisements

Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Strategi för styrning av Transportstyrelsens internationella arbete inom järnvägsområdet Mats Andersson Stabschef Väg- och järnvägsavdelningen
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Transportstyrelsens branschråd för järnvägen  Svenskt forum som behandlar regleringen och järnvägens utveckling  Branschrådet ska fånga upp den svenska.
BILD 1 Aktuellt - Europaforum Norra Sverige Flernivåstyrning – Regionkommitténs vitbok – EFNS har lämnat svar Offentliga samråd – EU:s innovationspolitik.
Jeanette Edblad Näringsdepartementet
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Bylaws and Resolutions Committee
Mål för Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014.
Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014 Convention Zonta.
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
Systemdesign som process
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Windows Vista: Administration Maria Johansson 10 nyheter som gör livet som administratör lättare.
Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014 Convention Zonta.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Oroligt och riskfyllt 1. Hygglig tillväxt trots allt 2.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
EASA:s regelutvecklingsprocess Konsultationsmöte 9 juni 2016 Magnus Molitor, internationell samordnare, Sjö- och luftfartsavdelningen, TS.
Intern styrning och kontroll Lunds universitet. Lunds universitet / Ledningsstöd/ Planering och utvärdering Susanne Wallmark Framgångsfaktorer Revisionsutskott.
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Annika Winsth April 2017.
Sharing Research Data – how to stay competitive
GDPR - General Data Protection Regulation
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
@GreaterCph #GreaterCph
Ny reglering för drönare inom EU
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Transportstyrelsen 9 februari 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Malmö Innovationsarena
Konsultationsmöte EASA kommittén
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Strategic Sustainable Development
Action Learning.
Role of Divorce, Family Law and Commercial Attorneys.
Ledningens uppföljning
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Horisontella principer
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Formas uppdrag Främja och stödja grund- och behovsmotiverad forskning
Arbetsgrupp start juni 2017
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Photo: Richard Ryan SVB
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Season 2018.
The director of education and Research-Based Education
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Seminarium för luftrumsanvändare
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Föräldrainformation av familjewebben
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Konsultationsmöte Single Sky kommittén SSC 1 Inledning, varför detta möte 2 Kommande EU regelverk som troligen behandlas i Singel Sky kommittén under 2016. 3 Revision av rådsförordning 216/2008 4 Övriga frågor

Varför detta konsultationsmöte Inget krav i EASA regelverket om att konsultationsmöten ska ske inför EASA kommittémöte, dock finns det för SSC i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 549/2004 av den 10 mars 2004 om ramen för inrättande av det gemensamma europeiska luftrummet ("ramförordning”) TS vill dock ta reda på vad den svenska branschen har för synpunkter för att kunna ta fram ett förslag till svensk inriktningsståndpunkt TS vill med detta höja ambitionsnivån som ett led i TS strategi för positiv näringsutveckling

Transportstyrelsens åtgärder inom ramen för strategin för positiv näringslivsutveckling – internationell samordning Dessa bilder ska kunna läggas till en presentation för att informera om vilka konkreta åtgärder som sjö- och luftfartsavdelningen vidtar inom ramen för Transportstyrelsens strategi för positiv näringslivsutveckling för att förstärka servicekulturen och skapa tydliga kontaktvägar (förbättringsområde 3) ha en proaktiv regelutveckling och beredning av EU-frågor (förbättringsområde 5) utveckla dialogen med näringslivet (förbättringsområde 7)

Några av era önskemål Skapa kontaktvägar som underlättar i kontakt med Transportstyrelsen Kommunicera regelutvecklingsbehov och inhämta synpunkter från berörda aktörer tidigare än idag Informera oss regelbundet om vad som är på gång inom EU i aktuella frågor och inhämta våra synpunkter på, och bedömningar av konsekvenser av, dessa frågor Säkerställ att Transportstyrelsens samverkan kring EU-frågor är heltäckande Branschens synpunkter vid dialog med GD (Staffan) har delats delats in i 10 förbättringsområden, av dessa 10 är 3 särskilt relevanta för den internationella samordningen och TS internationella arbete: 3. Förstärkt servicekultur och tydliga kontaktvägar 5. Proaktiv regelutveckling och beredning av EU-frågor 7. Utvecklad dialog med näringslivet På bilden framgår de synpunkter som branschföreträdarna förde fram som har mest bäring på den internationella samordningen.

Vad vill vi åstadkomma och hur sker konsultationen TS vill på ett tidigt stadium fånga upp frågor som är viktiga för Sveriges flygindustri och näringsliv för att kunna driva en inriktning vid framtagande av flygets regelverk inom Europa Därför är det nya och ändrade regelverk som konsultationerna kommer att fokuseras på Frågor som till exempel prestationssystemet, specifika säkerhetsfrågor, avgifter, prestanda och procedurfrågor sker genom sakenheterna. Sakenheterna kommer att vara de som har eventuella branschmöten om införande av förordningarna EU kommissionens planering över vilka förordningar som ska behandlas kommer att vara utgångspunkt för konsultationerna.

Konkreta åtgärder vi vidtar Skapa och bjuda in till beredningsgrupper för proaktivt arbete på sjö- och luftfartsområdet Skapa och bjuda in till beredningsgrupper för att kunna bereda specifika frågor, rättsakter eller ärenden snabbt Belysa konsekvenser i underlag inför internationella möten Ta fram raminstruktioner för ämnen som ofta behandlas Idén är att skapa en fast extern beredningsgrupp för proaktivt arbete (”proFEB”) på sjöfartsområdet och en fast extern beredningsgrupp för proaktivt arbete på luftfartsområdet. De ska förslagsvis kunna sammankallas en gång i halvåret, t.ex. i samband med ordförandeskapsskiftena i rådet. Dessa grupper kommer också att kunna användas för dialog om och beredning av Transportstyrelsens regelöversiktplan (RÖPen) och andra mer långsiktiga planer eller ämnen. När en specifik fråga hanteras – ofta återkommande - i rådsarbetsgruppen (RAG) eller i ett annat internationellt forum kan en fast extern beredningsgrupp inrättas för beredningsarbetet av en specifik fråga eller rättsakt (”beFEB”) som är förberedd på snabba frågeställningar och korta svarstider. Så kan ske i samband med översyn av slotsförordningen, vid arbete med att förändra grundförordningen (216/2008 eller EASA-förordningen) eller när någon av SES-förordningarna ses över. Här bör beredningen till stor del äga rum mejlledes, men även möten kan bli aktuellt. Vi kommer att lägga mer krut på att belysa konsekvenser för Sverige inbegripet er som branschaktörer inför internationella möten. Det innebär sannolikt att vi behöver bra återkoppling från er på våra bedömningar och att ni stöttar med underlag vid behov. Vi siktar även på att ta fram raminstruktioner inför möten. Med mindre detaljer än dagens instruktioner ska de ge utrymme för att bättre belysa prioriterade frågor och den svenska hållningen.

Fortsättning… Detta arbetssätt, är i linje med EU kommissionen arbetssätt att mer nyttja förberedelsearbete genom WS's, både begränsade och öppna för industrin. Diskussionerna på SSC har blivit mer av övergripande karaktär. De flesta förordningsförslag på senare tid har tagits fram av EASA och där deras regelframtagningsprocess har använts. Detta ger möjlighet för alla att delta med synpunkter både i eventuella arbetsgrupper och genom NPA förfarande.

Konsultationstider och agenda I och med att SSC och EASA kommittén blir mer och mer sammankopplade kommer konsultationsmötena för båda kommittéerna hållas på samma dag, och det är möjlighet att delta på båda. EASA 10-12 och SSC 13-15 Tider för 2016 9 februari 9 juni 10 oktober 22 november Agendan kommer vara kopplad till regelutvecklingsplanen och inte direkt till agendan för Singel Sky kommittén.

Regelverk för beslut 24-25 februari Commission Implementing Regulation laying down common requirements for service providers and the oversight in air traffic management/air navigation services and other air traffic management network functions, repealing Regulation (EC) No 482/2008, Implementing Regulations (EU) No 1034/2011 and (EU) No 1035/2011 and amending Regulation (EU) No 677/2011 Commission Implementing Regulation amending Implementing Regulation (EU) No 923/2012 as regards the update and completion of the common rules of the air and operational provisions regarding services and procedures in air navigation (SERA Part C) and repealing Regulation (EC) No 730/2006 Commission Implementing Regulation amending Regulation (EU) No 255/2010 as regards the ICAO provisions referred to in Article 3(1) Commission Implementing Regulation amending Regulation (EC) No 262/2009, Implementing Regulation (EU) No 1207/2011 and Implementing Regulation (EU) No 1079/2012 as regards references to ICAO provisions

SESAR Deployment

SESAR 2020 June 2014: SJU Extension Decision July 2014: Launch of Membership Call for Expression of Interest November 2014: selection of 19 Candidate Members out of 24 applications Dec 14 – April 15: dialogue phase aiming at refining the action plan – Completed Q1 2015: launch call for Exploratory Research Q4 2015: launch of the call for Proposals for the PPP 2016: Membership and first grant awards Exploratory Research call Dedicated call on Drones Call to perform Very Large Scale Demonstration activities to bridge R&D with Deployment

ATM Mastreplan When we talk about SESAR we talk about SES To-date the main driver was to build capacity We have today all conditions for a change Consistency with SES regulatory framework. SESAR performance ambition level is now cross-readable with SES Performance pillar The main driver moving forward is to help address the cost issue This update brings closer than ever the 3 processes of the SESAR lifecycle that are now activated Definitions – Development - Deployment

SESAR 2020 programme reflects Master Plan priorities (scope, timing etc …)

Cyber security ATM needs to: Define an information cyber-security policy Build in cyber-security at early stage (R&D) Establish a cyber-security governance Develop standardised interfaces to limit risk and subversion

SESAR Current & Target Maturity Level