Individuell fördelning - men hur? Mats Lindberg, CEO
Ökade krav på individuell fördelning EU-direktiv om kollektiv förvaltning av upphovsrätt – Collective Rights Management Directive (CRM) För att stå starka på marknader måste vi få upphovspersonernas mandat Massmarknader med många verk
CRM Transparens i beslut om ersättningar Riktlinjer ska ges om ersättningar Hierarki i hantering av ersättning
Stämma (årsmöte) beslutar allmänna principer för fördelning av ersättning till rättighetshavare, allmänna principer för avdrag från rättighetsintäkter och från inkomster från investeringar av sådana intäkter, allmänna principer för användning av medel som inte kan fördelas, användning av medel som inte kan fördelas,
allmänna principer för fördelning av ersättning till rättighetshavare Med fördelning avses att avräkna rättighetsintäkter till rättighetshavare. Förvaltningsavgifter mm dras av. Enligt lagen två sätt Direkt till den vars verk har nyttjats (följerätten) Analogi eller schablon (IR, TONO reklamradio etc.)
allmänna fördelningsprinciper Riktlinjerna och principerna ska fastställas Utan godtycke, saklighet, likvärdighet Inte vara alltför allmänt hållna Grunderna för beräkningen av ersättningen Fördelningsprinciperna ska får genomslag i praktisk fördelning
Direkt till den vars verk har nyttjats Tämligen självklart. Marknad, avtal, lag bestämmer rättighetsintäkten och denna fördelas till rättighetshavaren efter avdrag för förvaltningskostnader. © Sagamariah Sandberg/Bildupphovsrätt 2016 Photo: Hedda Dibinger
Analogi eller schablon Kan vara motiverat att bygga metoder Kostnadsskäl Omöjligt att få information om faktisk användning Bedömning av varje rättighetsintäkt för sig Det bör observeras att det inte ges rätt att av sociala eller politiska skäl omvandla en direkt fördelning till en schablonfördelning.
Förvaltningsavgifter Tjänster sociala, kulturella, utbildning ändamål allmänna principer för avdrag från rättighetsintäkter och från inkomster från investeringar av sådana intäkter Förvaltningsavgifter Tjänster sociala, kulturella, utbildning ändamål ”avses alla medel som tas från rättighetsintäkter” alltså som inte fördelas individuellt. Uppnå kravet på de allmänna principerna t ex att det sker utan godtycke d v s saklighet och likvärdig behandling gäller.
allmänna principer för avdrag För samtliga avdrag gäller: Ska bestämmas på sakliga grunder (godtycke) Ovidkommande hänsyn Rimliga i förhållande till tjänsterna Tjänster ska tillhandahållas på rättvisa villkor Går in i hjärtat av användningen av Bonus ersättningen.
allmänna principer för användning av medel som inte kan fördelas, användning av medel som inte kan fördelas Förutsätter att en fördelning gjorts/prövats Rättighetshavaren okänd/kan inte lokaliseras Kan fördelas till annan rättighetshavare t ex genom att lägga över i en schablonfördelning Kan användas för sociala, kulturella, utbildning. Stämman godkänna den faktiska användningen och fördelningen i stort, inte enskild utbetalning.
Avdrag för förvaltningen Ska vara Befogade, rimliga Dokumenterade, kunna visas Ska vara verkliga och inte schabloner Icke vinst principen definierad? Vi måste överväga våra beslut vid stämman.
hierarki i lagen (direktivet) Fördelning är det primära. Till fördelning kopplas ett förvaltningsavdrag. Avdrag är sekundärt. Prövning måste ske. Användning av medel som inte kan fördelas ”sista utvägen”. Prövning måste ske. Om man ser lagstiftningen och direktivet som en slags standard är det här en viktig ”checkpoint”.
marknadsposition Utgivare och producenter allt aggressivare i rättighetsförvärv Internationella koncerner ”Svåra” avtal – obegripliga Dåliga redovisningar Upphovspersonernas ställning är svår Behov av att bygga ett starkt skydd kring den individuella upphovspersonen Vi måste kunna visa att det är upphovspersonen som får nytta av sin upphovsrätt – varför är den annars intressant?
Massmarknader ska ges licens Kulturarvsinstitutionerna vill digitalisera samlingarna, miljoner bilder (foton) Museer, konsthallar, kulturcentra med samlingar som ska ut på internet Bibliotek vill använda digitalteknik, t ex för fjärrlån Skolor och universitet allt mer digitala Alla dessa bilder blir offentliga (jämför fotokopia)
Användarnas perspektiv Användaren vill att ersättningen de betalar även fördelas Krav på transparens ökar när ersättningen tas in som schablon Användarna vill inte se allt för starka organisationer
Användarnas perspektiv Användarna vill betala och lämna resten till oss Vill inte rapportera Vill inte administrera Vill inte utveckla system Rättvisa, objektiva, transparenta, effektiva, billiga. Vilka rapporter kan vi få in Ibland detaljerade Förenklad rapport t ex upphovsperson och antal verk Schablon och/eller analogi.
Hur finna fördelningsmetoder Upphovspersoner krav på fördelningsmetoder Rättvisa, objektiva, transparenta Effektiva och billiga Schablon och analog via rapporter från upphovsperson Var har dina verk varit med Kombinerade med statistiska undersökningar av marknadsbeteende Kombinerade med användares rapporter Kräver (dyra) IT-lösningar Nordiskt samarbete behövs för att finna lösningar
Visual Copyright Society in Sweden Mats Lindberg, CEO +46 (0)70 7135656 mats.lindberg@bildupphovsratt.se www.bildupphovsratt.se